شناسهٔ خبر: 22978637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد ترکیه از مواضع ضعیف برخی سران کشورهای عربی در قبال اقدام ضد فلسطینی ترامپ

تهران- ایرنا- نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای بررسی راهکارهای مقابله با اقدام «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی امروز(چهارشنبه) در استانبول برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری العرب قطر روز چهارشنبه نوشت : در حالی اجلاس استانبول به منظور اتخاذ پاسخی واحد به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که اخیرا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، برگزار می شود که سران کشورهای عربستان، امارات ، بحرین و مصر در آن حضور نخواهند یافت.
رسانه های خبری تاکید کرده اند که ترامپ قبل از این اقدام با سران برخی کشورهای عربی به منظور جلب رضایت آنها هماهنگی و توافق کرده بود و آنان از ترس خشم آمریکا در این کنفرانس مشارکت نکرده اند.
این پایگاه خبری افزود : مشارکت نکردن سران برخی کشورهای عربی، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه را به انتقاد از آنها وا داشت.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و سران کشورهای اسلامی قرار است در این کنفرانس برای بررسی راهکارها ی مقابله با اقدام ترامپ درباره قدس و انتقال سفارت آمریکا به این شهر تبادل نظر کنند.
انتظار می رود بعد از نشست فوق العاده کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نشستی که پیشتر در سطح وزیران خارجه برگزار شد، بیانیه ای صادر شود.
در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی 16 تن از رهبران کشورها ، در سطح رئیس جمهوری ، پادشاهی و شاهزادگان از کشورهای قطر، کویت، افغانستان، جمهوری آذربایجان، بنگلادش، اندونزی، فلسطین، گینه، ایران، لیبی، لبنان، سومالی، سودان، توگو، اردن و یمن شرکت می کنند.
درسطح نخست وزیران از کشورهای جیبوتی، مالزی، پاکستان و در سطوح مختلف از کشورهای دیگر شرکت خواهند کرد.
بنا به دعوت ریاست سازمان همکاری های اسلامی، مصطفی اگینجی نماینده بخش ترک نشین قبرس به عنوان ناظر و نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا به عنوان میهمان در این اجلاس حضور خواهند داشت.

**واکنش ضعیف
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه از برخی کشورهای عربی که هنوز مشخص نکرده اند چه کسی در این کنفرانس مشارکت می کند انتقاد کرد و گفت برخی کشورهای عربی واکنش بسیار ضعیفی از خود نشان داده اند و به نظر می رسد برخی از کشورها از آمریکا به شدت هراس دارند.
وی گفت که مصر و امارات متحده عربی در سطح وزیران خارجه مشارکت می کنند ولی هنوز معلوم نیست چه کسی نماینده عربستان در این کنفرانس خواهد بود.
این سه کشور دارای روابط حساسی با ترکیه هستند به طوری که بین سیاست های حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه که دارای ریشه های اسلامی است با جنبش های اسلامی در منطقه ارتباط وجود دارد و این کشورها مخالف آن هستند.

** نقشه راه
در آستانه این اجلاس سازمان های اسلامی از جمله اتحادیه جهانی علمای مسلمان خواستار پاسخی قوی به اقدامات ترامپ شدند و از رهبران شرکت کننده در این کنفرانس خواستند نقشه راه یکپارچه ای را برای آزاد سازی قدس تدوین کنند.
اتحادیه جهانی علمای مسلمان در پیامی به سران شرکت کننده در این نشست گفتند که قدس امانتی بر گردن شماست.
آنان دراین پیام شرکت کنندگان دراین کنفرانس را خطاب قرار داده و افزودند: تمامی طرح های مسالمت آمیز نه تنها جلوی اقدامات اشغالگران قدس را نگرفته بلکه بر ظلم و ستم آنان و یهودی سازی قدس و افزایش مستعمرات افزوده است. به همین جهت شعار شما و شعار ملت باید اتحاد و آزاد سازی قدس باشد که این دو مساله از مهم ترین وظایف زمان است.
دراین پیام آمده است: کنفرانس شما در شرایط بسیار سختی برگزار می شود و ما از خداوند می خواهیم شما را در این نشست موفق گرداند تا بتوانید اقدامی استراتژیک برای خروج از این بحران ها اتخاذ کنید.
علمای مسلمان جهان همچنین تاکید کردند که قدس و فلسطین سرزمین انبیا و امانتی در گردن شماست و امت ما نمی تواند قدس و سرزمین های اشغالی و عربی را بدون وحدت کلمه و تقویت کشورها نجات دهد.
یادآوری می شود هیات رسمی جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و دکتر محمد جواد ظریف جهت شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی درباره قدس شریف شب گذشته (سه شنبه) وارد استانبول شد.
خاورم**1408** 1064
مترجم: اکرم کرمی ** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده

انتهای پیام /*

نظر شما