شناسهٔ خبر: 22971621 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر - ایرادات رئیس اتاق بازرگانی تهران به لایحه بودجه 97 مسعود خوانساری دیروز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران درباره ایرادات بودجه 97 گفت: «غیرواقعی بودن بودجه نخستین اشکال وارده به لایحه بودجه سال 97 است. بودجه پیش‌بینی شده به جای آنکه نسبت به عملکرد بودجه سال قبل باشد به نسبت بودجه مصوب سال قبل پیش‌بینی شده است.» وی افزود: «افزایش فشار مالیاتی در بودجه سال 97 در مقایسه با سال 96 و عدم ارائه راهکار برای نظام بانکی در لایحه بودجه سال 97 از دیگر موارد نقص جدی بودجه 97 است. واضح است که بودجه سال ۹۷ هم با کسری مواجه خواهد شد که در این باره با استقراض یا کم کردن بودجه عمرانی، این کسری را جبران خواهند کرد.» وی ادامه داد: «بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال 97 کاهش یافته و این در حالی است که در 19 سال گذشته بودجه جاری هر سال 97 درصد و بودجه عمرانی هر سال 69 درصد پرداخت شده است.» خوانساری افزود: «قیمت ارز در لایحه بودجه سال آینده 3500 تومان دیده شده است، هم‌اکنون قیمت ارز در بازار آزاد حدود چهار هزار و 200 تومان است و اگر قرار است به سمت ارز تک‌نرخی حرکت کنیم، 700 تومان اختلاف، نشان چیست؟» وی گفت: «در افزایش عوارض خروج از کشور نیز نوعی بدسلیقگی اعمال شده است. اینکه عوارض خارج از کشور برای بار اول ۲۲۰ هزار تومان، بار دوم 330 هزار تومان و بار سوم 440 هزار تومان پیش‌بینی شده است نشانه خوبی برای فعالان اقتصادی نیست، زیرا از 9 میلیون سفری که در سال انجام می‌شود تعداد سفرهای تفریحی معلوم نیست و بسیاری از سفرها در حوزه کسب‌وکار است.» وی گفت: «حذف 30 میلیون نفر از دریافت‌کنندگان یارانه نقدی در لایحه بودجه سال 97 کار خوبی است. امیدواریم این موضوع اجرایی شود.» پاییز رو به اتمام است، رشد اقتصادی تابستان به دلیل عدم استقلال مرکز آمار اعلام نشد! وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان و عضو هیات‌علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» بیان داشت: «در برنامه ششم مقرر شد مرجع آمار رسمی مرکز آمار باشد، سایر دستگاه‌های آماری مانند بانک مرکزی با مرکز آمار همکاری خواهند داشت، اما مسئول ارائه این آمار مرکز آمار است.» وی افزود: «آمار باید به‌روز و به‌هنگام باشد، اما متاسفانه در اقتصاد ایران برخی آمارها دیر اعلام می‌شود لذا اثر این تأخیر خودش را در اقتصاد نشان می‌دهد.» این استاد دانشگاه اضافه کرد: «نه در این دولت بلکه در دولت‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که مراکز آماری تحت تاثیر نهادهای دولتی و دولت‌ها آمارهای خود را با وقفه‌های زیادی اعلام کرده‌اند و همین موجب شده است اثرگذاری‌های این آمارها نیز کمتر شود.» شقاقی‌شهری تاکید کرد: «دیر اعلام شدن آمار از جمله اعلام نکردن رشد اقتصادی فصل تابستان نشان می‌دهد که مراکز آماری ما استقلال نسبی ندارند، بنابراین لازم است در مراکز نظارتی و نهادهای آماری یک استقلال نسبی داشته باشیم تا تابع دستور و سیاست‌های دولت نباشند.» این استاد دانشگاه گفت: «عدم استقلال نسبی در نهادهای نظارتی و آماری موجب می‌شود ملاحظاتی مدنظر قرار بگیرد، به‌طور مثال در حوزه بانک مرکزی شاهد بودیم که عدم استقلال این بانک چه تبعاتی را برای اقتصاد به وجود آورد و موجب شد دولت نگاه خاصی به حوزه پولی داشته باشد و فعالیت‌های بانک مرکزی را تحت‌الشعاع قرار دهد، در حوزه نهادهای آماری نیز دارد همین اتفاق می‌افتد.» وی تاکید کرد: «شاهد بوده‌ایم که دولت‌ها آن بخشی از آمار را برجسته کرده‌اند که به نفع‌شان بوده است، به‌طور مثال در دولت یازدهم بیش از هر چیز سراغ آمار رشد اقتصادی 3/12 رفتند، در حالی که روی اجزای این آمار تاکید کمتری شد و شفاف‌سازی کمتری صورت گرفت، اگر اجزای این آمار را مرور کنیم، خواهیم دید که سهم غالب، سهم ارزش افزوده بخش نفت بوده است.» شقاقی شهری گفت: «به جرأت می‌توان گفت هر جایی که آمار به نفع دولت است روی آن تاکید شده اما در مواردی که به ضرر دولت است یا این آمار اعلام نشده یا از آن سریع عبور می‌کنند.» وی خاطرنشان کرد: «الان در اواسط آذر هستیم اما هنوز آمار سه ماهه دوم سال 96 اعلام نشده است، آمار رشد اقتصادی سه ماه اول که اعلام شد، هر چند رشد را بالا نشان داد اما نقدهای بسیار زیادی بر آن وارد شد؛ یکی از این نقدها این بود که سهم این رشد برای بخش خدمات و مربوط به اوراق بدهی بوده است که دولت منتشر کرد.» این استاد دانشگاه اظهار داشت: «سودآوری اوراق بدهی بالا بود و همین منجر شد بخش خدمات رشد بالایی را نشان داد و در مجموع رشد اقتصادی سه ماه اول سال نیز بالا نشان داده شد، اما در سه ماه دوم سال این اتفاق صورت نگرفته است.» شقاقی شهری در پایان خاطرنشان کرد: «باید منتظر بود تا رشد اقتصادی تابستان اعلام شود، هر چند تاکنون نیز دیر شده است، باید زمان‌بندی‌ها مورد توجه بیشتری قرار بگیرد تا ارزیابی منظمی هم از آنها صورت بگیرد.» تکلیف بنزین در مجلس مشخص می‌شود محمد کردبچه، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «هنوز مشخص نیست که بنزین گران خواهد شد یا نه؟ در تبصره ١٨ لایحه بودجه ١٣٩٧ که در جهت ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری است، اعدادی آورده شده که تنها نظرات دولت است. مانند تبصره ١٤ این لایحه که مبحث مرتبط با یارانه‌هاست. اگر مجلس در این تبصره‌ها تغییراتی ایجاد کند، آن‌گاه دولت باید از سناریوهای خود برای افزایش درآمدها یا کاهش هزینه‌هایش استفاده کند.» وی افزود: «هر تغییری که در لایحه بودجه صورت گیرد، اعداد و ارقام بودجه را عوض می‌کند و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین نیز در این رابطه تغییر خواهند کرد. از نظر من زمانی می‌توان به شکل دقیق از افزایش و میزان تغییر قیمت بنزین صحبت کرد که نظر نهایی مجلس آماده شود. مهم‌ترین بخش این بررسی‌ها نیز تبصره‌های ١٨ و ١٤ هستند که می‌تواند به‌طور کلی مسیر اقتصاد برای سال آینده را مشخص کند.» کردبچه ادامه داد: «نمایندگان مجلس از یکشنبه در حال واکنش نشان دادن به بودجه هستند و این اتفاقی است که هر سال می‌افتد. در نتیجه دولت تلاش کرد تا لایحه‌ای را آماده کند که انعطاف داشته باشد و بتواند با نظرات مختلف دیگر نیز هماهنگ شود، به همین دلیل اکنون نمی‌توان از تغییرات احتمالی سخن چندانی گفت.» وی ادامه داد: «صحبت‌های آقای نوبخت نیز باید این‌گونه بررسی شوند که ایشان پیش‌بینی اقتصادی خود از رشد اقتصادی و نرخ تورم را در شرایطی اعلام کردند که قیمت حامل‌های انرژی تغییر نکند. افزایش قیمت‌ها در این بخش تبعات اقتصادی خاصی دارد و به همین دلیل نمی‌توان شتاب‌زده عمل کرد، چراکه اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد، اثر افزایشی بر تورم و تاثیر کاهشی بر رشد اقتصادی خواهد داشت. درنتیجه هنوز چیزی مشخص نیست و باید منتظر ماند.»