شناسهٔ خبر: 22971132 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

گوترش در گزارش به شورای امنیت:‏

ایران به برجام پایبند بوده است

صاحب‌خبر -
دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت تأکید کردایران به توافق هسته‌ای (برجام) پایبند بوده است.
به گزارش فارس، «آنتونیو گوترش» در متن این گزارش که قرار است ۱۸ دسامبر به بحث گذاشته شود، آورده است: «این توافق بهترین راه برای تضمین ماهیت انحصاراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است».
وی در بخش دیگری از این گزارش در باره عدم قطعیت ایجاد شده درباره آینده این توافق پس از عدم تأیید پایبندی ایران توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز ابراز تأسف کرد.
با این وجود گوترش تأکید کرد: «پایبندی آمریکا به این توافق تا زمان حاضر به من قوت قلب می‌دهد».
بخش دیگری از این سند به موضوع اتهامات عربستان علیه ایران در باره موشک‌های پرتاب شده انصارالله به سمت فرودگاه ریاض می‌پردازد. عربستان مدعی است که این موشک‌ها در ایران تولید شده است. دولت آمریکا هم اتهامات مشابهی را مطرح کرده است.با این وجود دبیرکل سازمان ملل تأکید دارد که کارشناسان این سازمان هیچ شواهدی پیدا نکرده‌اند که مشارکت ایران را در این حمله تأیید کند، اگرچه وی متعهد می‌شود که «تحلیل اطلاعات به دست آمده در این باره و ارائه گزارش به شورای امنیت در زمان‌های مقرر» ادامه داشته باشد.
نشست کمیسیون مشترک در وین
خبردیگراین که عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست امروز ‌کمیسیون مشترک برجام در وین بحث‌های مربوط به این نشست راموضوع هسته ای و تعهدات ایران، همکاری‌هایی که بین دو طرف صورت می گیرد و رفع تحریم‌ها و مشکلات موجود اعلام کرد. وی گفت: تحقیقا هر سه ماه یک بار این کمیسیون را داریم و در کمیسیون هم بحث‌های مربوط به هسته‌ای و تعهدات ایران و همکاری‌هایی که در حوزه هسته‌ای بین دو طرف صورت می گیرد و بحث‌های مربوط به رفع تحریم‌ها و مشکلاتی که احیانا وجود دارد و نحوه همکاری‌هایی که باید صورت گیرد، بحث و بررسی می شود.عراقچی افزود: در هیأت ایرانی، بنده، جمعی از کارشناسان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی حضور داریم.
معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه در باره سفر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس به تهران گفت: سفر آقای جانسون که بعد از مدت‌ها صورت گرفت، در ادامه رایزنی‌هایی است که بین ما و کشورهای اروپایی صورت می گیرد و بعد از برجام و در دورانی که برجام در حال اجراست، این رفت و آمدها به لحاظ کمی و کیفی از سطح جدیدی برخوردار شده و تماس‌های میان دو طرف بیش از گذشته است.
عراقچی گفت: در این سفر، موارد بسیار متعددی از موضوعات روابط دوجانبه مطرح شد و همینطور بحث منطقه ای و رایزنی‌هایی درباره شرایط حاکم بر منطقه صورت گرفت و در باره برجام و اجرای درست آن، هم در حوزه هسته ای و هم در حوزه رفع تحریم‌ها و موارد و مشکلاتی که وجود دارد روی اینها تبادل نظر کردیم و امیدواریم مسیری که آغاز شده و روز به روز در حال گشایش‌های بیشتری است، ادامه یابد.
معاون وزیر خارجه در ادامه تشریح نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: مروری بر جنبه‌های رفع تحریم در برجام می کنیم و موانعی که وجود دارد؛ در هر جلسه ای که برگزار کرده ایم، موانعی مانند موارد بدعهدی، تعلل و تاخیر و حتی موارد نقضی که به خصوص از طرف امریکایی‌ها وجود دارد، مرور یا تمهیداتی از طرف‌های اروپایی و دیگران در نظر گرفته می شود.وی افزود: در جلسات گذشته موارد بدعهدی و نقض برجام ازجانب امریکایی‌ها را یادآوری و بحث کردیم.
معاون وزیر خارجه گفت: نتیجه جلسات گذشته و جمع بندی که خانم اشمید به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام ارائه می کند، همواره این بوده و هست که همه طرف‌ها باید به تمام بندهای برجام پایبند باشند و برجام را در فضایی سازنده همراه با
حسن‌نیت اجرا کنند.عراقچی تصریح کرد: البته حرکتی که دولت جدید امریکا می کند و بیانیه‌ها و سخنان آقای ترامپ بر خلاف اصل حسن نیت و اصل فضای سازنده ای است که در بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ مورد تاکید قرار گرفته است و در این نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع بندی‌های واحدی برسیم.
وی گفت: برنامه موشکی ما کاملا دفاعی و برای دفاع از سرزمین جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه این توانایی دفاعی را نه از دست می دهیم و نه در موردش گفتگو می‌کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما