شناسهٔ خبر: 22969845 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تأملی بر آلودگی هوای تهران

صاحب‌خبر -
پدیده برودت هوا در مقاطع زمانی که دمای هوای پایتخت کاهش می‌باید با توجه به میزان آلایندگی بیش از حد وسایل نقلیه اعم از خودروها و موتورسیکلت‌ها در کنار سهم کمتر صنایع و موتورخانه‌ها به عنوان یکی از چالش‌های اصلی زیست محیطی پایتخت و مردمان ساکن در این شهر به شمار می‌آید.
به گزارش ایسنا، یکی از بزرگترین چالش‌های زیست محیطی در تهران میزان آلودگی بالای هوا است که این مسئله بغرنج با توجه به جمعیت بالای پایتخت و برودت هوا در فصل سرما جدی‌تر از هر زمان دیگری سلامت مردم ساکن تهران را به مخاطره می‌اندازد. سهم بالای وسایل نقلیه از خودروها تا موتورسیکلت‌ها به عنوان اصلی‌ترین آلاینده‌های هوای پایتخت در کنار سهم هرچند کمتر صنایع و موتورخانه‌های دستگاه‌های دولتی و مجتمع‌های تجاری و مسکونی از جمله مواردی است که باید در رابطه با آن چاره اندیشی شود.
با توجه به این که بالغ بر ۸۵درصد میزان آلایندگی هوا در تهران به ناوگان حمل‌ونقل مربوط می‌شود، موتورسیکلت‌های کاربراتوری به عنوان وسائل نقلیه تک سرنشین سهم به‌سزایی در افزایش آلودگی هوای پایتخت ایفا می‌کنند.
یکی از اساسی‌ترین مشکلات موتورسیکلت کاربراتوری این است که میزان آلایندگی آنها پایدار نیست و کاربر می‌تواند میزان مصرف این وسیله نقلیه را دستخوش تغییر کرده و بر میزان آلایندگی هوا بیفزاید، اما موتورسیکلت‌های انژکتوری دارای ثبات و پایداری در سوخت‌رسانی هستند و همان مشخصات اولیه خود در زمان تولید کارخانه‌ای را حفظ می‌کنند و تا پایان عمر خود با همین ویژگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا کاربر نتواند آن‌ها را دچار تغییر کند.
طبق آمار از ۱۱میلیون موتورسیکلت در کشور ۵ر۳میلیون موتورسیکلت در تهران جابه‌جا می‌شوند که تا قبل از سال ۱۳۹۶تمامی آنها کاربراتوری بودند و حتی پس از مصوبه هیات وزیران به منظور تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری به جای موتورسیکلت کاربراتوری از ابتدای سال جاری، طی شش ماهه نخست تنها ۴۸هزار موتورسیکلت انژکتوری تولید شده و این در حالی است که عمده تولید موتورسیکلت در نیمه نخست سال بوده و تنها ۲۵درصد تولید این وسیله نقلیه در شش ماهه دوم سال مدنظر قرار می‌گیرد.
صحبت‌های نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اما در این رابطه قابل تامل است، اینکه یک موتورسیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودرو ایجاد آلودگی می‌کند و اکثر موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند، کاربراتوری هستند که هم اجازه مسافر کشی دارند و هم باربری که بیشترین آسیب را به وضع هوای شهرها وارد می کنند.
دو مساله که باید در ارتباط با کاهش میزان آلایندگی هوا در دستور کار قرار گیرد، تبدیل موتورسیکلت‌ها از کاربراتوری به انژکتوری است تا شاهد ثبات و پایداری در میزان مصرف سوخت باشیم و کاربر نتواند از این موضوع بهره برده و مصرف سوخت خود را افزایش دهد.
علاوه بر این مساله‌ دیگری که باید به طور حتم در راستای آن گام برداشت تعریف مبحث تعویض کاتالیست در معاینات فنی است. طبق آخرین شنیده‌ها در بحث معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در تهران تنها یک یا دو مرکز امکان آزمون معاینه فنی دارند و همین دو مرکز هم از متقاضی چندانی برخوردار نیستند.
یکی از عمده‌ترین مسائلی که به ویژه در کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا مدنظر قرار می‌گیرد، قطعه‌ای به نام “کاتالیست” است که دارای عمر مفید بوده و ۸۰درصد آلایندگی اگزوزها را کاهش داده و باید پس از پایان عمر مفیدش تعویض شود.
در ایران چه برای خودروها و چه برای موتورسیکلت‌ها تعریفی برای تعویض کاتالیست وجود ندارد و چنین مساله‌ای در کشور مرسوم نیست، در حالی که خودروها باید پس از طی فاصله‌ای ۸۰تا ۱۰۰کیلومتری و همچنین موتورسیکلت‌ها با طی کردن مسافت ۱۰تا ۱۵کیلومتری کاتالیست اگزوز خود را تعویض کنند که متاسفانه چنین اقدامی در ایران رایج نیست و اگزوزها در ایران قابلیت کاهش آلایندگی ندارند.
شاهپور قنبری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران هم سهم صنایع در میزان آلودگی هوای تهران را کمتر از ۱۰درصد دانسته و در ارتباط با تاثیر صنایع در میزان آلایندگی هوای تهران می گوید: براساس آمار ارائه شده بیش از ۸۵درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به ناوگان حمل‌ونقل است و براساس برآوردهای صورت گرفته رقمی کمتر از ۱۰درصد آلودگی هوای تهران به بحث صنایع مربوط می‌شود.وی با اشاره به این که ۱۸شهرک صنعتی در حال بهره‌برداری در استان تهران وجود دارد، می‌افزاید: از این ۱۸شهرک صنعتی ۱۶مورد در شعاع کمتر از ۱۲۰کیلومتر و دو شهرک صنعتی در شعاع بیش از ۱۲۰کیلومتر قرار دارند و تنها صنایع انتقالی با رعایت اصل همجواری می‌توانند در شهرک‌های صنعتی مربوطه در شعاع کمتر از ۱۲۰کیلومتر قرار گیرند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در ادامه با بیان این که طبق ماده ۱۱قانون هوای پاک باید ایجاد، انتقال و توسعه هر واحد صنعتی تنها با مجوز سازمان محیط زیست انجام شد، تصریح می کند: باید بدانیم که یک پنجم سوخت کشور در تهران مصرف می‌شود و سهم وسائل نقلیه در میزان آلودگی هوای تهران بسیار بالاست.
وی علاوه بر اینکه سهم وسائل نقلیه در میزان آلایندگی هوای تهران را جدی بر می شمارد، تاکید
می کند: باید به نقش دستگاه‌های دولتی و سایر ساختمان‌ها از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری و غیره هم اشاره کنیم، هرچند سهم وسائل نقلیه در این خصوص بیش از ۸۵درصد برآورد شده و صنایع نقشی کمتر از ۱۰درصد دارند.قنبری با اشاره به اینکه شهرک‌های صنعتی در بحث آلودگی هوای تهران مقوله همجواری را رعایت کرده‌ و کارخانجات ملزم به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش میزان آلایندگی با نصب فیلترهای مربوطه هستند، بیان می کند: متاسفانه طی سالیان اخیر به گونه‌ای اقدام شده تا باد قالب در شهر تهران فرصت وزیدن نداشته باشد و منافذ کریدورهای هوا از غرب به شرق براساس ساخت‌وسازها بسته شود.
از سوی دیگر، آغاز طرح معاینه فنی موتورخانه‌های دستگاه‌های کشوری و دولتی و همچنین بررسی اثرات مایع افزودنی “بوست” به سوخت مورد استفاده در وسائل نقلیه متحرک و سیستم‌های ساکن به عنوان دو پروژه از سوی سازمان استاندارد استان تهران از جمله اقداماتی است که در راستای کاهش آلودگی هوای تهران مدنظر قرار گرفته است.معاینه‌ فنی موتورخانه‌های دستگاه‌های دولتی در تهران مربوط به چیدمان، نحوه احتراق، مشعل و دیگ است که متناسب با ظرفیت حرارتی مورد بازرسی و کنترل قرار می‌گیرند. باید بدانیم که اگر موتورخانه‌ای که دو مشعل داشته باشد می تواند معادل حدود پنج تا هفت خودرو آلایندگی ایجاد کند که این مساله موجب افزایش میزان آلودگی هوا در سطح شهر خواهد شد.
طبق برآوردها بیش از ۹۰درصد آلایندگی هوا در تهران به ناوگان حمل و نقل مربوط می‌شود، در این بین سهم کمتر از ۱۰درصدی صنایع در تهران دیگر بخشی است که باید به آن اشاره کرد. همچنین میزان آلایندگی مربوط به موتورخانه‌ها در آلودگی هوای تهران نسبت کمتری را به خود اختصاص داده هرچند که در این خصوص مقوله‌ای اثرگذار است.

برچسب‌ها: