به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب حاوی ۹ مقاله کاربردی است که توسط نشر خاموش انتشار یافته است. مقالات این کتاب شامل «فرهنگ در آموزش زبان دوم»، «ایجاد آگاهی فرهنگی در آموزش زبان خارجی»، «نقش انگیزه در یادگیری زبان خارجی و زبان دوم»، «سبک های یادگیری و تدریس در آموزش زبان خارجی و زبان دوم»، «مدیریت کلاس: نکته کلیدی در رویکرد راهبردی آموزش زبان دوم»، «تخصصی شدن محیط کلاس تا چه اندازه در یادگیری زبان مهم است»، «بررسی نگرش معلمان و فراگیران انگلیسی فارسی زبان نسبت به استفاده از طنز و شوخی در کلاس» و «استفاده از فیلمهای ویدئویی به عنوان یک وسیله شنیداری- دیداری در کلاسهای تدریس زبان خارجی» است.
این مقالات توسط استادان و پژوهشگران تدریس زبانهای خارجی دردانشگاههای معتبر جهان همچون؛ تیمزولی لندن، کالیفرنیای شمالی، استادل سائوپائولو، ویکتوریا نیوزلند، اصفهان و قریق قلعه ترکیه تالیف شدهاند.
در مقدمه کتاب «راهبردهای آموزش زبان دوم» که توسط مهبد غفاری عضو هیات علمی دانشگاه کمبریج انگلستان نوشته شده، آمده است: اگرچه یادگیری و استفاده از زبان فارسی به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی از زمانهای بسیار دور رواج داشته است، اما رویکرد علمی به آموزش زبان فارسی و توجه آن به عنوان یک علم و یا محیطهای دانشگاهی به کمتر از بیست سال میرسد و در مقایسه با زبان انگلیسی رشته ای نو پا به حساب میآید. با این حال از انجایی که اشتراکات بسیاری در مورد آموزش هر زبانی وجود دارد و خوشبختانه پژوهشگران آموزش زبانهای دیگر راه بسیار طولانی ای را پیموده اند، بسیاری از دستاوردهای حاصل از پژوهشهای انجام شده در آن زبانها به ویژه زبان انگلیسی، قابل استفاده در آموزش زبان فارسی هستند و نیازی به دوباره کاری و پژوهش مجدد وجود ندارد. ، بلکه با بومی سازی یا فارسی سازی آنها میتوان به توسعه و بهبود این علم کمک کرد. در همین راستا، شاید ترجمه مقالات مرتبط با آموزش زبانهای دیگر از ابزارهایی باشد که بتواند در کوتاه مدت به مدرسان زبان فارسی، علاقه مندان و دانشجویان رشته آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان کمک کند. به همین منظور کتاب حاضر اولین گام در ان راستا است که شامل ۹ مقاله میشود که از مجموعه بی شماری از مقالات انتخاب شدهاند تا نگاهی به موضوعات مرتبط با آموزش زبان فارسی بیندازد و تا حدی خوانندگان علاقه مند را با برخی از یافته های نوین در آموزش زبان و مهارتهای عملی آشنا کند.
سیدعباس ناجی حسین دوست، مترجم کتاب «راهبردهای آموزش زبان دوم»، دارای مدرک کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است و تاکنون مدرس چندین دوره دانش افزایی زبان فارسی بنیاد سعدی، بوده است.