به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، صادق محصولی وزیر کشور دولت نهم در مراسمی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) برگزار شد، در جمع دانشجویان گفت: امروز حضور در جمع دانشجویان برای من یادآور دوران دانشجویی خودمان و فعالیتهای سیاسی، فرهنگی در دانشگاه است.
وی افزود: 16 آذر نماد ظلم ستیزی، استکبار ستیزی و مبارزه با استعمار و سلطه گران جهانی است، امروز هم نیاز جامعه ما در سطح خرد و کلان و هم عرصه های داخلی و بینالمللی تفکر انقلابی، عدالت محور و ظلم ستیز و استکبار ستیز است؛ بنابراین دانشگاهی میتواند رسالت خود را به درستی انجام دهد که مولد تفکر انقلابی و مقوم جریان انقلابی باشد.
وزیر کشور دولت نهم با تاکید بر لزوم انقلابی بودن دانشگاهها تصریح کرد: دانشگاه آزاده و انقلابی هم انسانساز و هم جامعه ساز است. برخی چون به دنبال سازشگری با استکبار هستند و تئوری وابستگی را در کشور دنبال میکنند از دانشگاه انقلابی و دانشجوی انقلابی بیم دارند.
محصولی تاکید کرد: هرجا که جوانان انقلابی و دانشجویان انقلابی فرصت پیدا کردند موفقیتهای بزرگی در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی رقم زدند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با استفاده نکنه نظرات مقام معظم رهبری به تشریح وظایف و ویژگی های دانشجوی در طراز انقلاب پرداخت و گفت: یکی از ویژگیهای دانشجوی آزاده جدی بودن و عزم راسخ داشتن برای رسیدن به هدف است.
وزیر کشور دولت نهم گفت: دانشجویان در دانشگاه این فرصت را دارند که برای استحکام اندیشه نسل آیندهساز این سرزمین هم از جهت فکری و هم از نظر علمی خود را آماده کنند و باید در استفاده بهینه از این فرصت نسبتا اندک در دانشگاه جدی باشند.
محصولی با اشاره به آیه «ان الذین قالو بناالله ثم استقامو افلا خوف علیهم و لا هم یحزنون» سوره احقاف و آیه «ان الذین قالو بناالله ثم استقامو تتنزل علیهم الملائکه الا تخافوا و لاتحزنوا و ابشروا بالجنة التی کنتم توعدون» سوره فصلت افزود: این دو آیه یکی از دهها مصداق تاکید خداوند بر استقامت و عزم راسخ مومنان در راه رسیدن به هدف است.
این عضو جبهه پایداری، آرمانگرایی و تاکید مستمر بر آن را ویژگی دیگر دانشجویان آزاده عنوان و مطابق نظر رهبر انقلاب، تصریح کرد: برآیند آرمانگرایی شما و چالش مسئولین با مصلحتها، برایند معتدل و مطلوبی خواهد داشت اما اگر شما هم دنبال مصلحتگرایی رفتید و گرایش مصلحت اندیشانه وارد محیط فکری و ذهنی دانشجویان جوان شد آنوقت همه چیز بهم میریزد و بعضی از آرمانها از ریشه قطع و گم خواهد شد.
وی افزود: همین مصلحت اندیشیها ممکن است جریانات سیاسی دانشجویی را به سمت وابستگی به قدرتهای خارج از دانشگاه، مثل دولت و یا احزاب و جناحهای سیاسی سوق دهد.
محصولی تصریح کرد: دشمن سعی دارد چیزهایی را به عنوان واقعگرایی جلوه دهد که عین خیالپردازی است و آنچه را آرمان و آرمانگرایی است غیر قابل دستیابی معرفی کند در حالی که عین واقعگرایی است.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی در دولت دهم تصریح کرد: نمونه آن آرمانگرایی بسیج جهانی امام(ره) برای بسترسازی ظهور امام عصر(عج) که امروزه علاوه بر ایران در چندین کشور دیگر اسلامی شکل گرفته است و عامل پیروزی مقاومت بر تفکر و نیروهای تکفیری و داعش شده است.
وی ویژگی سوم جریان دانشجویی انقلابی را اعتماد به نفس دانست و گفت: از مقدمات اعتماد به نفس خودسازی است هم به لحاظ معنوی و هم به لحاظ علمی، بنابراین باید برای هر دوی این دو وجه در دانشگاه برنامه داشته باشید.
وی ادامه داد: روزی رژیم جعلی اسرائیل مدعی بود ارتش چهارم دنیاست و قدرتی شکست ناپذیر، اسرائیلی که روزی همه اعراب و اتحاد دولتهای عربی را شکست داد ولی امروزه نه تنها از حزب الله عزیز در جنگهای 33 روزه شکست میخورد بلکه از گروه کوچکتر حماس هم شکست میخورد.
محصولی وجدان کاری را ویژگی دیگر دانشجوی در طراز انقلاب عنوان و تصریح کرد: دانشجوی انقلابی و آزاده هرگز مایوس نمیشود چرا که میداند ناامیدی از بزرگترین دامهای شیطان و از بزرگترین گناهان کبیره است.
وی گفت: یکی از بهترین فرصتها برای تمرین وجدان کاری، همبستگی و تلاش امیدوارنه، فعالیت در تشکلهای اسلامی انقلابی است. همچنین میتوان این وجدان کاری را در اردوهای جهادی تمرین کرد و افزایش داد.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی در دولت دهم از عدم بی تفاوتی و خونسردی به عنوان پنجمین ویژگی دانشجوی انقلابی نام برد و گفت: دانشجویان در جنگ سخت و جنگ نرم نسبت به مسائل رخ داده در کشور بی تفاوت نبودند.
محصولی ادامه داد: اگر دانشجویان در زمان دفاع مقدس نقش کلیدی خود را ایفا نمیکردند مطمعنا دشمن پیروز میشد. در جنگ نرم هم وضعیت به همین گونه است. امروز دانشجویان باید در فضای مجازی که جنگ نرم تمام عیار جاریست به خوبی ایفای نقش کنند.
وی افزود: دشمن میلیاردها دلار هزینه میکند تا جوان ایران تا دانشجوی ایرانی نسبت به تحولات جهانی و منطقهای و داخل کشور بیتفاوت باشد و برای خود هیچ وظیفهای در این راستا نبیند در صورتیکه اصلیترین کار امام(ره) پاک کردن زنگارها از اسلام ناب محمدی(ص) بود که وظایف و فرایض اجتماعی را مهمتر از فردی میداند.
وی تاکید کرد: کسی که اعتقاد به اسلام ناب داشته باشد اعتقاد به رسول اکرم و اهل بیت داشته باشد اعتقاد به امام حسین(ع) داشته باشد مگر میتواند به آنچه که دور و برش میگذرد بی تفاوت باشد.
وی سرباز امام عصر بودن را ویژگی دیگر دانشجوی انقلابی و آزاده دانست و تصریح کرد: مطمئنا کسی که سرباز واقعی امام زمان باشد به دستور خود امام عصر(عج) از نایبش که ولی فقیه باشد تبعیت میکند و کسی که سرباز امام زمان و نایب او باشد حتما پیروز است.
وی ادامه داد: نمونه آن رزمندگان دفاع مقدس و نمونه اخیر آن پیروزی مقاومت در سوریه و عراق است و به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی سردار سرافراز ایرانی که خود را سرباز رهبری معظم معرفی میکند. حاج قاسم سلیمانیها به وعده الهی برای پیروزی قطعی مومنین ایمان راسخ دارند و لذا از مرگ هراسی ندارند.
جلودار بودن جوانان ویژگی هفتمی بود که محصولی آن را به دانشجویان انقلابی و آزاده نسبت داد و گفت: جوان در هر جامعه و کشوری محور حرکت است در حرکتهای سیاسی، سازندگی، فرهنگی، جوانان جلوتر و کارآمدتر از دیگرانند.
وی ادامه داد: در حرکت انبیا الهی هم همینطور بود. دانشجوی آزاده و انقلابی نه تنها خود حرکت میکند بلکه نقش پیشران جامعه را به عهده میگیرد همچون لوکومتیو قطار که دهها واگن را به حرکت وا میدارد.
در ادامه محصولی تناقض بین گفتار و عمل بعضی از مسئولین ناشی عدم پایبندی آنها به اسلام ناب و دچار شدن آنها به التقاط گفتمانی دانست.
در قسمت پایانی جلسه بصورت پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد و محصولی به سئوالات دانشجویان حاضر پاسخ داد.
انتهای پیام/
∎