شناسهٔ خبر: 22954747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رئیس کل سابق بانک مرکزی، دیدار با رضا ضراب را رد می‌کند

آمریکا و اروپا را ما از رکود خارج کردیم

صاحب‌خبر -

شرق: محمود بهمنی، نامی ‌آشنا برای اقتصاد احمدی‌نژادی، در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا در دفاع تمام‌قد از عملکرد هفت‌ساله‌اش در دولت مهرورزی، به شایعات پاسخ داده و مدعی شده اصلا جلسه مشترکی با رضا ضراب نداشته است؛ البته گویا کمی به خاطراتش شک دارد که می‌گوید: «به فرض برگزاری هم، کار من برگزاری جلسه است». بهمنی البته فقط به رد دیدار خود با ضراب نپرداخته و حتی از جانب محمود احمدی‌نژاد هم گفته: «فکر نکنم آقای احمدی‌نژاد نیز ملاقاتی داشته است». او در پاسخ به ایسنا گفت: «آقای ضراب تنها این ادعا را کرده که با افرادی برای دورزدن تحریم‌ها جلسه داشته است؛ نگفته این جلسه درباره مسائل مالی یا خصوصی بوده است. با فرض برگزاری چنین جلسه‌ای، کار من جلسه است. رئیس کل بانک مرکزی در تمام دنیا می‌تواند با همه جلسه بگذارد؛ اما مهم آن است که چه تصمیمی گرفته می‌شود. تنها ادعای ضراب آنجاست که ما با او جلسه گذاشتیم تا تحریم‌ها را دور بزنیم. من تحریم را دور نزدم؛ بلکه آن را مدیریت کردم؛ مدیریت تحریم افتخار من است... . این موضوع نیز لازم به توضیح است که بنده توانستم تحریم‌ها را به بهترین شکل در طول تاریخ کشور، آن‌هم در شرایطی که گزینه نظامی روی میز بود، مدیریت کنم». وقتی خبرنگار از او می‌پرسد آیا قبول ندارید نتیجه مدیریت شما به‌وجودآمدن امثال بابک زنجانی بود، می‌گوید: «آقای زنجانی با ما کاری نداشت. طرف حساب او وزارت نفت بود. طبیعتا باید نفت را کسی می‌خرید که آقای زنجانی برای ما می‌فروخت». او تلویحا تأیید بابک زنجانی از سوی بانک مرکزی را رد کرده و گفته: «بنده نامه‌ای دارم که در آن سه وزیر زیر آن را امضا کردند تا به آقای زنجانی ارز پرداخت شود که من در آن نامه نوشتم ما ارزی نداریم و اگر می‌خواهید ارز بدهید، از ارز وزارت نفت بدهید. این مصوبه اصلا اجرا نشد و جلوی آن را گرفتیم... . این نامه باید قبل از تبدیل‌شدن به مصوبه، ۱۱ امضا می‌گرفت و به تصویب شورای امنیت می‌رسید و سپس ستاد تدابیر ویژه، طبق آن عمل می‌کرد. بنده درباره همین نامه هم به‌عنوان مطلع در دادگاه توضیحاتم را دادم».
 آمریکا و اروپا در زمان رکود اقتصادی خود
 از ما طرح خواستند
سخن جالب دیگری که از زبان بهمنی بیان می‌شود، آن است که او مدعی مدیریت تحریم و بحران کشور است و حتی ادعا می‌کند: «آمریکا و اروپا در زمانی که به رکود اقتصادی برخورد کردند، از ما دعوت کردند تا به آنجا رفته و به آنها طرح دهیم. این کار در سال ۲۰۰۸ انجام شد و با طرح ما، این کشورها از رکود خارج شدند. بنده ۴۷ سال سابقه بانکی و اقتصادی داشتم که به دعوت بانک جهانی و بانک فدرال‌رزرو آمریکا به این کشور رفته و جلساتی را برگزار کردیم و به آنها گفتیم چطور از رکود و بحران خارج شوند».
فرزند مقامات باید سرشان را زمین بگذارند
رئیس‌ کل بانک مرکزی همچنین درباره جنجالی که برای پسرش به راه افتاده بود نیز پاسخ می‌دهد: «پسر بنده در ۳۴سالگی دارای مدرک دکترای عمران، گرایش سازه و شهرسازی از دانشگاه تهران با معدل ۱۸ و آشنا به دو زبان آلمانی و انگلیسی است. او با داشتن یک اختراع از نخبگان محسوب می‌شود... . تنها اشتباه او فرستادن رزومه به روستایی در هشتگرد بوده که او را انتخاب کردند. سؤال این است که آیا این به معنای ژن خوب است؟ قطعا اگر او با چنین ویژگی‌هایی پسر من نبود، به‌راحتی قبول می‌شد... . کسی که می‌تواند در دانشگاه آمریکا درس بدهد، به او می‌گویند کدخدا نشو تا یک دیپلمه کدخدا شود. حالا یک نفر و آقایی از فرقه ضاله پیدا می‌شود و در دیوان عدالت اداری نامه‌ای می‌دهد و در چاه، سنگی می‌اندازد که صد نفر عاقل نمی‌توانند آن را دربیاورند... . اکنون وضعیت طوری است که پسر رئیس‌جمهور و وزیر به دلیل اینکه فرزند مقامی هستند، باید سرشان را زمین بگذارند. اینکه نمی‌شود!».
 برداشت ۳۰‌ هزار میلیارد تومان، با مجوز شورای امنیت
او همچنین درباره 30 هزار میلیاردی که شبانه از حساب بانک‌ها برداشت شد، گفت: «...به بانک‌ها مهلت دادیم تا مابه‌التفاوت (ارز دولتی هزارو‌226‌تومانی با فروش ارز هزارو900تومانی) را در سه ماه به خزانه برگردانند، این کار را انجام ندادند، از شورای امنیت مجوز گرفتیم و علی‌الحساب ۳۰ هزار میلیارد از حساب بانک‌ها به نسبت تخلفشان برداشت کرده و به حساب خزانه ریختیم.... شاید اگر یک دستت درد نکنه خشک‌‌وخالی هم می‌گفتند، دنبال دو ‌هزار میلیارد باقی‌مانده می‌رفتم و آن را برمی‌گرداندم...».

نظر شما