شناسهٔ خبر: 22954716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

جهانگیری: حوزه نفت و گاز را مقاوم کنیم
معاون‌اول رئیس‌جمهوری گفت: اگر ما به‌دنبال ایجاد اشتغال و مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر تکانه‌های خارجی هستیم، ضرورت دارد نسبت‌به شناسایی موانع برای مقاومت اقتصاد اقدام کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون‌اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری، در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به پیشرفت طرح‌های اولویت‌دار در دستگاه‌های مختلف در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید با تشکیل کارگروه‌های تخصصی به بررسی وضعیت کشور در قالب سیاست‌های تبیین‌شده در اقتصاد مقاومتی بپردازد و راهکارهای لازم برای تحقق پنج رویکرد اصلی این سیاست‌ها را ارائه کند. او افزود: اگر ما به‌دنبال ایجاد اشتغال و تولید و مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر تکانه‌های خارجی هستیم، باید به‌دنبال شرایطي باشیم که در صورت هر اتفاقی نظیر تحریم‌های مجدد، وضعیت اقتصاد کشور نسبت‌به دوره قبل از تحریم‌ها بهتر باشد و مقاومت اقتصاد افزایش یافته باشد. جهانگیری با اشاره به اینکه نظام بانکی و بخش نفت اصلی‌ترین گرانیگاه دشمن برای ضربه‌زدن به اقتصاد کشور بود، گفت: باید با رصد دقیق ببینیم در این حوزه‌ها چقدر در برابر تحریم‌ها مقاوم شده‌ایم. معاون‌اول رئیس‌جمهوری افزایش بهره‌وری، حفظ امنیت سرمایه‌گذاری و رقابتی‌کردن اقتصاد در جهت حفظ توان داخلی را از اولویت‌ها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دبیرخانه باید با شناسایی گره‌های موجود در قوانین، موانع و گروه‌ها را به پشتوانه ظرفیت اقتصاد مقاومتی بی‌اثر کند. او تصریح کرد: بخش خصوصی باید احساس کند سرمایه‌گذاری در ایران امنیت دارد. خوشبختانه بانی و حامی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب است و باید با اتکا به این پشتوانه، بدون رودربایستی مشکلات را برطرف کنیم تا اقتصاد کشور مقاوم‌تر از پیش شود و باید اقتصاد کشور با یک فشار آسیب نبیند. جهانگیری همچنین در مراسم افتتاح رسمی آهن اسفنجی فولاد شادگان اهواز با اشاره به اهمیت فولاد در اقتصاد ایران و تقدیر از تکنولوژی بومی پرد (Pered)، گفت: رسیدن به تکنولوژی تولید آهن اسفنجی پیش از این در انحصار برخی شرکت‌های آمریکایی بود.

یارانه نقدی نان حذف شد
دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، ردیف «یارانه نقدی نان» را حذف کرده است. به گزارش «تسنیم»، دولت در سال‌های گذشته در لوایح بودجه، دو ردیف جداگانه برای نان درنظر می‌گرفت که عبارت بود از «یارانه نقدی نان» و «یارانه نان». برهمین‌اساس در لایحه بودجه 96 کل کشور، دولت دو هزارو 300 میلیارد تومان برای ردیف یارانه نقدی نان و هشت هزارو 200 میلیارد تومان هم برای یارانه نان درنظر گرفته بود. این درحالی است که دولت در لایحه بودجه سال 97، کلا ردیف‌های یارانه نان و یارانه نقدی نان را از جدول‌های بودجه حذف کرد و در تبصره 14 بودجه مبلغ سه هزارو 300 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نان و خرید تضمینی گندم درنظر گرفت که براساس ردیف‌های بودجه هزارو 700 میلیارد تومان آن برای یارانه خرید تضمینی گندم است. دولت ماه گذشته افزایش قیمت نان را کلید زده بود که به‌دلیل مخالفت‌های بسیار مجبور به انصراف از این کار شد.

امضای 22 تفاهم‌نامه بین بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی
22 تفاهم‌نامه همکاری مشترک انتقال فناوری بین شرکت‌های بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران و کره‌جنوبی در چهارمین نشست «به‌هم‌رسانی فناوری؛ محور بنگاه‌های کوچک و متوسط» بین دو کشور امضا شد. به گزارش روابط‌عمومی، این تفاهم‌نامه‌ها با حضور هشت بنگاه خارجی و 50 بنگاه داخلی در زمینه‌های مختلف از جمله تولید قطعات خودرو، عایق‌های حرارتی و برودتی، صفحه‌های خورشیدی و انرژی‌های نو، باتری‌های لیتیومی و موتورهای برقی به امضا رسید. در آیین امضای این تفاهم‌نامه‌ها مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و رایزن اقتصادی کره‌جنوبی در تهران حضور داشتند. در این مراسم معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: راه‌اندازی مراکز مبادله‌ای بین کشورهای مختلف تجربه‌ای بسیار خوب و انتخاب کره‌جنوبی نیز هوشمندانه بوده است. صادق نجفی اظهار داشت: امروز کره‌جنوبی با کمک بنگاه‌های کوچک و متوسط به یکی از 20 اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است. نجفی ادامه داد: بنگاه‌های ایرانی باید از این تجربه بنگاه‌های کره‌ای نهایت استفاده را ببرند؛ دراین‌میان، وظیفه دولت بسترسازی است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اولویت خود را پیونددادن صنایع داخلی با بنگاه‌های متوسط و بزرگ و بازارهای خارجی و همچنین ارتقای فناوری و بهره‌وری این صنایع دانست و ادامه داد: باید ایران را از اقتصاد تک‌محصولی نجات داد که راهکار آن توسعه صنایع کوچک و متوسط است. به‌گفته او، باید از تجربه همکاری بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی برای توسعه تبادل تجربیات با سایر کشورهای هدف صادراتی مانند هند، ژاپن و... استفاده کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما