شناسهٔ خبر: 22954714 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

زير‌آسمان فيروزه اي

صاحب‌خبر -

برگزاری مراسم پایانی  جایزه «شعر شاملو»
مراسم اعلام برگزیده‌های جایزه «شعر احمد شاملو» امروز برگزار می‌شود. بر اساس خبر رسیده، این مراسم از سوی مؤسسه الف. بامداد، امروز ساعت ۱۸ تا ۲۰ در کانون زبان فارسی برگزار خواهد شد. کانون زبان فارسی (باغ موقوفات دکتر محمود افشار) در خیابان ولیعصر، سه‌راه زعفرانیه، خیابان عارف‌نسب، شماره ۱۲ واقع است. پیش از این، آثار راه‌یافته به مرحله‌ دوم جایزه «شاملو» به این شرح معرفی شده بودند: ۱.«آشویتس خصوصی من» از حسن همایون، نشر چشمه. ۲. «باران شغال» از مهدی مقیم‌نژاد، نشر حرفه هنرمند.  ۳. «تاریخ تبری» از مرتضی بخشایش، انتشارات بوتیمار. ۴. «چند صورت از مستی» از سمیرا یحیایی، نشر حکمت‌کلمه.
۵. «در هیأت راهبه‌ها» از محمد درودگری، کتاب فانوس. ۶. «ریل‌ها پیش از ما رفتند» از علی یاری، انتشارات بوتیمار. ۷. «سر‌زدن» از فریاد ناصری، نشر حکمت‌کلمه. ۸. «مات» از زهرا حیدری، نشر شانی. ۹.«من کمی آدم کم آورده‌ام» از شکوه مقیمی، نشر غنچه. ۱۰.«واژه‌ها به دیدن من آمدند» از شمس لنگرودی، انتشارات نگاه. ۱۱. «وطن» از مهدی اخوان‌لنگرودی، انتشارات سرزمین اهورایی.

بزرگداشتی برای آذرتاش آذرنوش
گروه‌هنر: بزرگداشت استاد دکتر آذرتاش آذرنوش روز چهارشنبه، 22 آذر، برگزار می‌شود. به گزارش الف کتاب، این نشست به‌منظور آشنایی با زندگی و فعالیت‌های استاد دکتر آذرتاش آذرنوش به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود. این نشست چهارشنبه، ۲۲ آذر، ساعت 17:30 تا 19:30 در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، پل امیربهادر، خیابان سرلشكر بشیری، پلاک ۷۱ برگزار خواهد‌شد.

بررسی پیشینه موج نو در سینمای ایران
گروه هنر: مدتی است که جلسات «کتاب و قهوه» به همت شماری از نویسندگان و منتقدان کتاب، به منظور بازشناسی و ارتقای مهارت‌های کتاب‌خوانی در خانه کتاب نشر دف برگزار می‌شود. در دو جلسه قبل، شناخت عناصر داستان در آثار ابراهیم گلستان، مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه، این هفته به دعوت نویسندگان؛ پوپک مجابی و فرزانه کرمپور، سومین جلسه شناخت آثار گلستان با حضور پرویز جاهد (منتقد و نویسنده صاحب‌نام سینما) و با رویکرد شناخت عناصر داستان در فیلم خشت و آینه، مباحث مربوط به ابراهیم گلستان پایان می‌یابد.
این نشست همچنین دومین جلسه بررسی پیشینه «موج نو در سینمای ایران» همراه با پرویز جاهد در خانه کتاب نشر دف بوده و حضور علاقه‌مندان در این نشست آزاد است.
خانه کتاب نشر دف، زیر پل سیدخندان، حدفاصل شریعتی تا سهروردی، شماره ۶۴، واقع است. تلفن: ۸۸۵۰۱۸۱۲.

«پیمان یزدانیان»  برنده یک جایزه از سوئد شد
گروه هنر: پیمان یزدانیان، آهنگ‌ساز ایرانی، برنده جایزه بهترین موسیقى متن فیلم از هفتمین دوره جشنواره فیلم مالمو در سوئد برای ساخت موسیقی فیلم «تنها مردان به گورستان مى‌روند» شد. این فیلم ساخته عبدالله کعبى، کارگردان اماراتی، است. یزدانیان که ساخت موسیقی فیلم‌هاى ماندرین (چینى)‌زبان را از کشورهاى چین، تایوان و هنگ‌کنگ بارها انجام داده و برای آنها دو جایزه معتبر جهانى اسب طلایی (گلدن هورس) را که به اسکار سینمای آسیا شهرت دارد، در سال‌های٢٠١٠ و ٢٠١٢ دریافت کرده، اولین‌بارى است که با یک فیلم‌ساز عرب همکارى داشته است.  او در فستیوال کن امسال هم با فیلم ایرانى «لِرد» و فیلم چینى «Walking past the future»، تنها آهنگ‌ساز فستیوال بود که با دو فیلم در این جشنواره شرکت داشت.  یزدانیان به دلیل مشغله‌هایش برای ساخت موسیقی فیلم جدید بهمن فرمان‌آرا در مراسم اهدای جوایز حضور نداشت.

نظر شما