شناسهٔ خبر: 22954360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

حرکت نظام بانکی به سمت بانکداری اجتماعی

صاحب‌خبر - یک کارشناس با بیان اینکه تاکنون اقدامات زیادی در زمینه بانکداری اجتماعی انجام شده ولی هنوز هیچکدام مصداق دقیق بانکداری اجتماعی نیست، اظهار کرد: گام ‌های خوبی در این راستا برداشته شده است. به گزارش تفاهم، حامد قنادپور در ارتباط با اقداماتی که در بانک ‌های ایرانی برای نیل به مفهوم بانکداری اجتماعی صورت گرفته،‌ افزود: آنچه در بانک‌ های ایرانی انجام شده، حرکت‌ های مطلوبی در راستای دست یابی به بانکداری اجتماعی است، اما هیچکدام از آنها را در حال حاضر نمی ‌توان بانکداری اجتماعی نامید. وی تصریح کرد: اینکه یک بانک رسانه اجتماعی (Social Media) داشته باشد یا برخی از عملیات‌ بانکی‌ آن را در شبکه ‌های اجتماعی بتوان انجام داد، حرکت‌ های خوبی در راستای بانکداری اجتماعی است ولی خود بانکداری اجتماعی نیست.
این کارشناس بانکی تأکید کرد: آنچه مفهوم Socialize یا اجتماعی ‌کردن را به واقع عملیاتی می ‌کند، نگاه و مفهومی است که ممکن است متکی به فضای الکترونیک نیز نباشد. قنادپور ادامه داد: به عنوان مثال اگر بانک‌ ها بتوانند شرایط و امکاناتی را فراهم کنند که مشتریان در یک شعبه بتوانند با یکدیگر گفتگو و تعامل داشته باشند، شکلی از بانکداری اجتماعی است، در حالی که در فضای الکترونیک نیز انجام نشده است.
این کارشناس مسائل انفورماتیک تصریح کرد: استفاده از PFM ها (Personal financial management) مدیریت مالی شخصی یا امکان به اشتراک گذاری کلان این PFM ها با رعایت ملاحظات امنیتی، امکان مشارکت دادن به مشتریان و ... می ‌تواند مفاهیمی باشد که ما را در حرکت به سمت بانکداری اجتماعی کمک کند.
قنادپور در رابطه با این که آیا در داخل کشور اقدامات مناسبی برای بانکداری اجتماعی انجام شده، اظهار کرد: هرچند کارهای زیادی در این زمینه انجام شده، ولی هنوز هیچکدام مصداق دقیق بانکداری اجتماعی نیست. قنادپور درباره مسأله امنیت بانکداری در بانکداری اجتماعی نیز تأکید کرد: امنیت تنها جایی است که مکانیزم‌ های خاص خود را دارد و ما همواره می‌ گوییم که در آن نباید نوآوری کرد؛ با این حال راهکارهای مدیریتی برای ریسک امنیتی وجود دارد که باید در نظر
گرفته شود.