در تبصره 18 لایحه بودجه سال 1397 به دولت اجازه داده شده قیمت حاملهای انرژی در سال 97 را نسبت به قیمت این حاملها در ابتدای سال 96 تا اندازهای افزایش دهد که درآمدش از این محل، 17هزار و 400 میلیارد تومان بیشتر شود؛ از حکم مذکور افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال آینده برداشت میشود.
از سوی دیگر، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد افزایش قیمت بنزین به مجوزی که دولت در لایحه بودجه امسال دارد، اشاره کرده است که شائبه گرانی بنزین تا پایان سال را به دنبال داشت. نوبخت دیروز در نشست خبری خود به این موضوع اشاره کرد که طبق قانون بودجه امسال، دولت میتواند درآمدش از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی را از 33هزار میلیارد تومان فعلی به 48هزار میلیارد تومان افزایش دهد. نوبخت با این حال، خبر گرانی بنزین تا پایان سال را بصراحت تکذیب نکرد و گفت: برای افزایش قیمت بنزین فعلا برنامهای مشخص نیست و هرگونه تصمیمی اطلاعرسانی و اعلام میشود. رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: هرچند که دولت مجوز قانونی افزایش سقف درآمد حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی را دارد اما فعلا برنامه افزایش قیمت حاملهای انرژی در سالجاری قطعی نیست. پیش از این، بیژن زنگنه وزیر نفت گفته بود که در دولت دوازدهم چارهای جز گرانی بنزین نداریم.
در صورتی که دولت بخواهد از مجوز بودجه امسال برای افزایش قیمت حاملهای انرژی استفاده کند، احتمالا قیمت این حاملها باید تا 50 درصد گران شود که به منزله افزایش قیمت بنزین تا 1500 تومان است.
اگر هم پیشنهاد دولت در لایحه بودجه 1397 به تصویب نهایی مجلس برسد و درآمد دولت از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی تا 17هزار میلیارد تومان بیشتر شود، بدین معناست که دولت در سال آینده هم مجوز افزایش حدود 50 درصدی قیمت بنزین و سایر حاملها را خواهد داشت. اما به نظر میرسد اگر دولت قصد گرانی حاملهای انرژی را ـ چه در ماههای باقیمانده از سال جاری و چه در سال آینده ـ داشته باشد، به همان افزایش 50درصدی اکتفا خواهد کرد.
آخرین مرتبهای که در قیمت بنزین تغییر ایجاد شد در خرداد 94 و در راستای یکسانسازی قیمت بنزین بود که طی آن قیمت بنزین سهمیهای از 700 تومان به هزار تومان تغییر یافت. همچنین نرخ بنزین سوپر 1200 تومان و گازوئیل 300 تومان تعیین شد.
پرداخت یارانه فقط به افراد نیازمند
نوبخت با اشاره به موضوع یارانه نقدی در سال آینده گفت: یارانه را باید به کسانی که نیازمند هستند یا استحقاق آن را دارند، بدهیم. دو روش برای این موضوع وجود دارد، اول آنکه حساب 80 میلیون نفر را سرکشی کنیم و همین دعواهای کنونی پیش میآید که نهایتا سه تا چهار میلیون حذف شدند. روش دوم اینکه پول را به کسانی که میشناسیم و تحت پوشش هستند، بدهیم که برخی سازمانهای حمایتی و برخی بیمههای تأمین اجتماعی یا شاید گروهی از مردم باشند ـ که جزو هیچ گروه حمایتی نیستند ـ که پس از اعلام و بررسی، یارانهشان پرداخت میشود. سال 97 به کسانی که میشناسیم و نمیشناسیم و بعدا اعلام میکنند و آنهایی که تحت پوشش نهادها هستند، یارانه پرداخت میکنیم.
وی تأکید کرد: دیگر نیازی به مأموریت سازمان هدفمندی نیست و به صندوق رفاه اجتماعی تبدیل خواهد شد و وزارت کار میتواند مسئولیت آن را برعهده بگیرد.
وی در پاسخ به این که آیا تعداد افراد حذف شده از یارانه نقدی 20 میلیون یا 30میلیون نفر است، گفت: هیچکدام از این اعداد درست نیست و هنوز جامعه هدف به طور دقیق مشخص نشده است. بنابراین نمیتوان در حال حاضر اعلام کرد چه تعداد از شمول دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به فارس که برخی معتقدند با توجه به افزایشهای در نظر گرفته شده برای قیمت حاملهای انرژی، بودجه سال آینده بودجه گرانی است، گفت: باید توجه داشته باشیم که همواره این پرسش مطرح است که چرا یارانه به ثروتمندان پرداخت میشود، بنابراین ما به دنبال این هستیم که یارانه به نیازمندان پرداخت شود و تأکید میکنم هیچ فرد نیازمندی در سال 97 نخواهد بود که یارانه آن قطع شود.
مجلس با هرگونه افزایش قیمت حاملهای انرژی مخالف است
در واکنش به این اظهارات، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با هرگونه افزایش قیمت حاملهای انرژی و آب، برق و گاز در بودجه سال آینده مخالف است.
به گزارش تسنیم، اکبر رنجبرزاده با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قیمت حاملهای انرژی در بودجه سال آینده تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی با هرگونه افزایش قیمت حاملهای انرژی، آب، برق و گاز مخالف است و آن را نمیپذیرد. همه اقشار از ضعیف گرفته تا متمول تحتتأثیر این افزایش قیمت قرار خواهند گرفت که این کار درستی نیست. بهتر است رویکرد دولت گرفتن مالیات از افراد ثروتمند و قطع یارانههای آنان باشد.
تصویب به نفع مردم و کشور
هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در گفتوگو با جامجم تصریح کرد: برای اعلام نظر در این زمینه بسیار زود است و باید ابتدا گزارش مرکز پژوهشهای مجلس و دیوان محاسبات را ببینیم و بعد نظر دهیم. وی افزود: با افزایش نرخ حاملهای انرژی، تغییرات قیمتی زیادی در کشور به وجود میآید و حتما آنچه به تصویب خواهد رسید به نفع مردم و کشور است.
فشار بر دوش مردم
سیدمهدی فرشادان، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره گرانی بنزین به خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت حاملهای انرژی فشار زیادی به مردم وارد میکند و تجربه سالهای گذشته نشان داده با رشد نرخ حاملهای انرژی قیمت عموم کالاها افزایش خواهد داشت، از این رو نمایندگان مجلس ظرافتهای این کار را در نظر میگیرند و باید صحبت دولتیها را هم در این زمینه شنید. وی تاکید کرد: دولت برای درآمد از این بخش برنامهریزی کرده و اگر نمایندگان با بررسی ابعاد مختلف اقتصادی بتوانند جایگزینی برای درآمد از محل افزایش حاملهای انرژی پیدا کنند شاید از این کار صرفنظر شود، اما اهتمام دولت بر این است که این نرخ، رشد داشته باشد. فرشادان افزود: نمایندگان مجلس حتماً تلاش میکنند که نرخ بنزین در صورت افزایش با کمترین میزان همراه باشد.
مجلس موافق نیست
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پیشبینی درآمد 17 هزار میلیارد تومانی از افزایش قیمت حاملهای انرژی در بودجه 97 گفت: مجلس در شرایط فعلی اقتصاد، موافق افزایش قیمت حاملهای انرژی نیست. غلامرضا شرفی در گفتوگو با فارس، با اشاره به تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 کل کشور گفت: در مورد اینکه آیا مجلس موافق افزایش قیمت حاملهای انرژی و درآمد 17 هزار میلیارد تومانی این افزایش است، باید بگویم به طورکلی مجلس نگاه مثبتی در شرایط فعلی اقتصاد به افزایش قیمت حاملهای انرژی ندارد، هرچند دولت در این لایحه و بر اساس جدول شماره 5 افزایش 20 درصدی قیمت گازوئیل را دیده است.عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت : من در جلسهای که با وزیر نفت و برخی مسئولان دولتی داشتم تأکید کردم که افزایش قیمت در شرایط فعلی میتواند زیانها و اثرات بسیار بدی را در جامعه ایجاد کند و دولت نمیتواند به هدف خود در این افزایش قیمتها برسد.
تا کی میخواهیم یارانه بدهیم
محمد حسننژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه کشورهای پیشرفته دنیا یارانه سوخت پرداخت نمیکنند به جامجم گفت: یارانه اگر خوب بود کشورهای پیشرفته پرداخت میکردند اما چطور میشود که آنها با وجود دریافت مالیاتهای سنگین باز هم ثروتمند هستند. یکبار باید به این موضوعات فکر کنیم و به این نتیجه برسیم که تا کی قرار است به عموم مردم یارانه بدهیم. وی افزود: ارزان ماندن قیمت بنزین به نفع ثروتمندان است و بخش فقیر جامعه به دلیل اینکه خودرو ندارند از این یارانه بیبهره میمانند در حالی که افراد پولدار برای هر تعداد خودرویی که در اختیار دارند از یارانه دولتی استفاده میکنند. حسننژاد گفت: اگر قیمت 40 سنت بنزین را در فوب خلیج فارس محاسبه کنیم، رقمی حدود 2100 تا 2200 تومان بهدست میآید اما قرار نیست نرخ بنزین به این رقم برسد اما باید از قیمت فعلی خارج و به سمت رقم جهانی حرکت کند.
گرانی بنزین مطابق با نرخ تورم
محمد خالدی، عضو کمیسیون انرژی در اینباره به خبرنگار ما گفت: طبق قانون قرار بود قیمت بنزین به میزان فوب خلیج فارس برسد اما محقق نشد و دولت در بودجه 97 پیشنهاد داده تا نرخ بنزین افزایش یابد.
وی با اشاره به نظر مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصریح کرد: قطعا نمایندگان مردم راضی نیستند که اقشار مختلف جامعه تحت فشار باشند و اگر قرار باشد قیمت بنزین افزایش یابد قطعا متناسب با شرایط تورمی و معیشتی کشور خواهد بود.
خالدی با اشاره به اینکه رشد قیمت بنزین تا حدی میتواند با مصرف بی رویه مقابله کند، افزود: افزایش قیمت بنزین نباید شیب تندی داشته باشد در غیر این صورت فشار زیادی به مردم وارد میشود اما اگر براساس طرحهای افزایش بهرهوری و کاهش مصرف سوخت، بنزین گران شود به نفع عموم مردم و کشور خواهد بود.