شناسهٔ خبر: 22953599 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیازمند حسابداری آب است

صاحب‌خبر - محقق ارشد مدیریت آبیاری از دلفت هلند گفت: وجود حسابداری آب در قالب یک بانک اطلاعاتی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه الزامی است.
به گزارش ایرنا، پولاد کریمی گفت: برنامه‌ریزی در هر کاری ابتدا نیازمند داشتن اطلاعات کافی در آن زمینه و حوضه است که با توجه به شرایط دریاچه ارومیه
جمع آوری اطلاعات مربوط به منابع آبی این حوضه الزامی است. وی گفت: با حسابداری آب، مقدار آب موجود و میزان مصرف مشحص می شود، در واقع بسیار شبیه حسابداری مالی است، وقتی می خواهید برنامه‌ریزی مالی سال آینده را انجام دهید به یک سری اطلاعات احتیاج دارید، در واقع لازم است میزان درآمد، اینکه کجا و چه میزان هزینه شدند، چه اندازه سود به همراه داشته و چه مقدار ذخیره داشته اید و آیا از آن استفاده کرده اید یا خیر را در اختیار داشته باشید. کریمی ادامه داد: همین ایده در قالب حسابداری آب در فضای آب و مصارف آن پیاده می شود، برای این که بتوانید برای مدیریت بهینه مصارف آب برنامه ریزی کنید احتیاج دارید که بدانید مقدار کلی آبی که دارید چقدر است؟ یا از آن قطره اول بارانی که می بارد تا حجمی که وارد دریاچه، رودخانه یا دریا می شود چه میزان است. وی ادامه داد: نکته دیگری که باید بدانید میزان آبی است که به صورت بارش و جریان رودخانه وارد می شود و این که چگونه و در کجا مصرف می شود، آیا در بخش کشاورزی یا صنعت است، وقتی حوزه مصرف مشخص شد حال نیاز دارید که بدانید به چه میزان مصرف می شود. این کارشناس آبیاری تاکید کرد: اینکه یک ایده کلی داشته باشید کافی نیست لازم است بدانید از این مقدار آبی که در کشاورزی استفاده می شود چه میزان در کدام شبکه آبیاری، در کدام شهرستان و به چه میزان در هر بازه زمانی مصرف می شود هم اینکه بدانید مقدار مصرف در فصول مختلف چقدر است. وی گفت: این اطلاعات کلی، پایه ای برای شروع برنامه ریزی می‌شود، فرض کنید می‌خواهید مصارف را کاهش دهید حال اگر این اطلاعات را ندانید ممکن است برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهید براساس اطلاعات و دانش محلی نباشد و این باعث می‌شود به نتیجه مطلوب دست نیابید.

برچسب‌ها:

نظر شما