شناسهٔ خبر: 22952778 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

اتحادیه اروپا: قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسیم

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان کنفرانس خبری با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت نخواهد شناخت .
«فدریکا موگرینی» در جریان کنفرانس خبری با «بنیامین نتانیاهو» اعلام کرد که اتحادیه اروپا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نخواهد شناخت.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم که برای بازدید از مقر اتحادیه اروپا به شهر بروکسل سفر کرده اقدام اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت این رژیم تحسین کرد و گفت انتظار دارد که اروپایی‌ها نیز از این کار پیروی کنند.
نتانیاهو گفت: اقدام ترامپ که از جانب فلسطینی‌ها و دولت‌های اروپایی محکوم شده به نفع صلح در خاورمیانه خواهد بود. او از فلسطینی‌ها خواست تا اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی با پایتختی قدس به رسمیت بشناسند. در چنین شرایطی دیدار «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا با بنیامین نتانیاهو لغو شد. در این حال آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گفت که تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، ممکن است تلاش‌های آمریکا برای رسیدن به صلح بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها را با مانع مواجه کند. این در حالی است که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، منجر به پیشبرد صلح خواهد شد. از سویی رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر تأکید کرد که پاریس با تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل مخالف است. امانوئل مکرون در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو که به پاریس سفر کرده بود، بر مخالفت پاریس با تصمیم آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل تأکید کرد.
وی افزود: راه‌حل باید بر اساس بازگشت به مذاکرات مستقیم بین دو طرف باشد. از طرفی «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب ضمن ظالمانه توصیف کردن تصمیم اخیر ترامپ علیه قدس اشغالی، گفت: واشنگتن از تصمیم ظالمانه خود علیه قدس عقب‌نشینی کند. دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد: آمریکا دیگر نمی تواند به عنوان یک میانجی بر مذاکرات صلح نظارت داشته باشد و وضعیت قدس و هویت تاریخی و دینی آن غیرقابل انکار است. روزنامه «الجمهوریه» لبنان نیز از درخواست «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان برای بسته شدن سفارتخانه های کشورهای عربی و اسلامی در آمریکا در اعتراض به شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خبر داد.
در این راستا وزارت خارجه قطر از جامعه بین‌الملل خواست به منظور متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اقدامی فوری انجام دهد. قطر استفاده مفرط رژیم صهیونیستی از زور علیه شهروندان فلسطینی را که طی روزهای گذشته در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ در به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تظاهرات کرده‌اند، به شدت محکوم کرد. نمایندگان پارلمان اردن هم طرح بازبینی توافق‌ها با رژیم صهیونیستی را تصویب کردند.
جدال لفظی نتانیاهو و اردوغان
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به انتقادهای رئیس‌جمهوری ترکیه، او را به حمایت از تروریسم متهم کرد. «ابراهیم کالن» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه، روز گذشته اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل درباره رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور را محکوم کرد. کالن در بیانیه‌ای گفت: مسئولان اسرائیلی باید به جای حمله به کشور و رئیس ما، به اشغال اراضی فلسطینی پایان دهند.وی افزود: کسانی‌که شهر قدس، اولین قبله مسلمانان را پایتختی برای دولت اشغالگر قرار می‌دهند، بیهوده تلاش می‌کنند.
ادامه تظاهرات جهانی
کشورهای عربی و غربی همچنان صحنه تظاهرات گسترده علیه اقدام ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل هستند. دانشجویان عرب دانشگاه تل‌آویو در مقابل ورودی اصلی این دانشگاه با برگزاری تظاهرات اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس را محکوم کردند. تظاهرکنندگان ضمن حمل پرچم‌های فلسطین شعار “قدس عربی است” و “روح و جانمان را فدای فلسطین می‌کنیم” سر دادند. فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری و قدس نیز همچنان به تظاهرات خود علیه ترامپ ادامه می‌دهند. علاوه بر تل‌آویو و اراضی فلسطین در کشورهای عربی و غربی نیز تظاهرات علیه ترامپ همچنان ادامه دارد. وکلای اردنی در دادگاه‌ها به مدت یک ساعت در اعتراض به اقدام ترامپ کارشان را تعطیل کردند. در دوحه نیز دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در همبستگی با فلسطین و محکومیت اقدام ترامپ دست به تظاهرات زدند. در مقابل سفارت آمریکا در بیروت نیز تظاهرات گسترده‌ای علیه ترامپ برگزار شد که طی آن درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان رخ داد. در قاهره نیز دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در دانشگاه الازهر تظاهراتی را برپا کردند. دانشجویان سودانی در خارطوم نیز اقدام ترامپ را محکوم کرده و شعارهایی علیه آمریکا سر دادند. صدها یمنی هم با برگزاری تظاهرات در استان شبوه اقدام ترامپ درباره قدس را محکوم کردند.‌هزاران مغربی هم در رباط تظاهرات گسترده‌ای را علیه ترامپ برگزار کرده و حمایتشان را از فلسطین و قدس اعلام کردند. خشم الجزایری‌ها نیز علیه ترامپ همچنان ادامه دارد و هزاران تن از مردم این کشور با در دست داشتن پرچم فلسطین شعارهایی علیه اقدام آمریکا درباره قدس سر دادند. شهرهای تونس از جمله شهر صفاقس نیز همچنان صحنه تظاهرات گسترده علیه اقدام ترامپ درباره قدس بود. در جاکارتا، پایتخت اندونزی نیز هزاران تن از مردم و اعضای احزاب و نهادهای غیردولتی با تجمع در مقابل سفارت آمریکا اقدام ترامپ را توهین به تمامی مسلمانان دانستند. در بیشتر شهرهای پاکستان نیز تظاهرات علیه اقدام ترامپ همچنان ادامه دارد. در شهرهای برلین و اشتوتگارت آلمان هم صدها فلسطینی، عرب، ترک و آلمانی با برگزاری تظاهرات اقدام ترامپ را محکوم کردند و قدس را پایتخت ابدی فلسطین دانستند. پرچم رژیم صهیونیستی در آلمان به آتش کشیده شد. در شهر کپنهاگ دانمارک نیز تظاهراتی علیه اقدام ترامپ و در حمایت از قدس برگزار شد. جبهه دفاع از مبارزه مردم فلسطین در برزیل هم تظاهراتی با عنوان “دست از سر قدس بردارید” در مخالفت با اقدام ترامپ برگزار کرد.
همچنین تظاهرات ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی در اعتراض به اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در شهر تورین ایتالیا برگزار شد.

نظر شما