شناسهٔ خبر: 22952771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

بازداشت رئیس جمهوری سابق گرجستان اوکراین را ناآرام کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: دستگیری “میخائیل ساکاشویلی” رئیس جمهوری سابق گرجستان نتوانست مشکلات رئیس جمهوری اوکراین را حل کند و ده‌ها هزار نفر از طرفداران ساکاشویلی خواستار آزادی او و استیضاح “پترو پروشنکو” رئیس جمهوری اوکراین شدند.
حدود ۵۰ هزار نفر از مردم شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین به طرفداری از “میخائیل ساکاشویلی” رئیس جمهوری سابق گرجستان و فرماندار سابق شهر اودسا (جنوب اوکراین) در تظاهراتی تحت عنوان «رژه برای استیضاح پروشنکو» شرکت کردند. آنها خوستار آزادی ساکاشویلی و استیضاح پروشنکو شدند. ساکاشویلی در حال حاضر در بازداشت موقت به سر برده و منتظر شروع دادگاهش است .
برخی منابع خبری گفته اند که نتیجه دادگاه وی چندان سخت گیرانه نخواهد بود و دادستان کل اوکراین برای ساکاشویلی تقاضای بازداشت خانگی کرده است، ولی یک مقام آگاه در کی‌یف گفته که امکان اخراج این سیاستمدار گرجی تبار از اوکراین هم بعید نیست.البته اینکه چه سناریویی پیش خواهد رفت، بستگی به وضعیت خیابانهای پایتخت اوکراین و اقدامات آتی طرفداران ساکاشویلی دارد، چرا که برخی از مخالفان تندرو دولت اعلام کرده‌اند خود را برای گزینه نظامی هم آماده کرده اند.
طرفداران میخائیل ساکاشویلی، رهبر حزب «روح نیروهای جدید» قصد دارند نه تنها در کی‌یف بلکه در سایر شهرهای بزرگ اوکراین نیز تظاهرات مخالفت آمیزی را به راه انداخته و بر درخواست خود در مورد استیضاح رئیس جمهوری کشور اصرار کنند. آنها علاوه بر این، از پارلمان اوکراین نیز انتظار دارند خواسته های آنها برای تصویب قانونی برای تشکیل دادگاه ضدفساد مالی در کشور و همچنین برگزاری پیش از موعد انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری اوکراین را برآورده سازند.
به نظر می رسد پروشنکو با دستگیری میخائیل ساکاشویلی هم موفق به اخراج وی از اوکراین و خلاص شدن از شر وی نشود و در واقع به سرنوشت “ویکتور یانوکوویچ” رئیس جمهوری سابق اوکراین مبتلا شود که با دستگیری و زندانی کردن درازمدت “یولیا تیموشنکو” مخالف سرسخت خود، باز هم نتوانست مشکلات خود را حل کند و در نهایت در نتیجه کودتای دولتی سال ۲۰۱۴ از قدرت کنار گذاشته شد.

نظر شما