به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی عصر امروز در آئین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: برخی چالشها در تربیت معلم برطرف شده اما برخی همچنان باقی است و نیاز به تلاش دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نقش دانشگاه فرهنگیان مهم است، گفت: سنجش صلاحیتهای حرفهای معلمان ضرورتی است که باید با کمک دانشگاه فرهنگیان راهاندازی شود.
وی افزود: کسانی که قبلا وارد تربیت معلم میشدند از رتبههای پایین انتحاب میشدند اما امروزه افراد با رتبههای بالا وارد تربیت معلم می شوند.
بطحایی با اشاره به ای که باید ساز و کاری برای سنجش دانشجو معلمان وجود داشته باشد، گفت: دانشجومعلم از بدو ورود مستخدم دولت تلقی میشود صرف نظر از آن که آیا میتواند دوره تربیت معلم را بگذراند و شایستگی پیدا کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان با نواقص جدی در زیرساختها و امکانات مواجه است که در کیفیت کار این دانشگاه نیز تأثیر گذاشته است، گفت: سه اتفاق مهم باعث نقص دانشگاه فرهنگیان شده است و امروز حداقلها در این دانشگاه وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اتفاق اول که نقش تخریبی هم داشته، ماموریت دانشگاه تربیت معلم و اسم تربیت معلم از آن برداشته شد و این اتفاق ناگواری بود. اتفاق دوم انحلال مرکز تربیت معلم قبل از قوام یافتن دانشگاه فرهنگیان در ابتدای اجرای برنامه پنجم توسعه بود که متاسفانه اتفاقی ناگوار بود. شاید اگر اجازه میدادیم این دو مجموعه درکنار یکدیگر فعالیت کنند تا زمانی که دانشگاه فرهنگیان قوام لازمه را پیدا کند این مشکلات بوجود نمی آمد. اتفاق سوم انتقال ۱۶۷ مرکز آموزش فنی وحرفهای در سال۹۰ براساس برنامه پنجم توسعه بود که ضربه سنگینی به آموزش و پرورش وارد کرد و سرمایه عظیمی را از آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل کرد.
بطحایی گفت: امروز دانش آموزان هنرستانی با کمبود امکانات آموزشی مواجه هستند که این نتیجه انتقال سرمایه عظیم مراکز آموزش فنی وحرفهای به آموزش عالی بود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: انتظار میرود نمایندگان مجلس در حل مشکل مذکور با آموزش و پرورش همکاری کند.
وی با اشاره به مشکلات دانشجومعلمان گفت: امروز ضروری است محیطی شاداب و مطلوب در اختیار دانشجومعلمان قرار دهیم و این نیازمند تلاش و مساعدت مجلس شورای اسلامی است.
بطحایی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم آثار سوء ناشی از انتقال مراکز آموزش فنی و حرفهای به آموزش عالی و تعطیلی مرکز تربیت معلم در آموزش و پرورش کاهش یابد.
وی ارزش ریالی مراکز منتقل شده را ۱۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و در پایان افزود: باید اجازه میدادیم درخت تنومند مراکز تربیت معلم در کنار نهال نوپای دانشگاه فرهنگیان همچنان به حیات خود ادامه می داد.