شناسهٔ خبر: 22948093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

اقدام مفید و مثبت دولت در لایحه 97

حذف ردیف‌های بودجه‌ای غیرشفاف

صاحب‌خبر - آفتاب یزد- گروه سیاسی: پشت تریبون موقع ارائه لایحه بودجه سال 97 ، به آن بخش خاص که می رسد لحنش بی‌شباهت به التماس نیست. او در مقام قوه مقننه، از نمایندگان مجلس طلب کمک دارد و استدعا می‌کند: "مشکل دیگر بودجه این است که در طول سال‌های گذشته ردیف اندر ردیف بوده است. دوتا برادر در یک دستگاه بودند دو ردیف کردند پسر عمو آمده چهار ردیف شده. معلوم نیست این ردیف‌ها در اختیار کیست و
چه کسی بر آنها نظارت می‌کند. به ما کمک کنید باید بر این ردیف‌ها نظارت کنیم و مشخص شود این پول کجا مصرف می‌شود؟
سال‌های گذشته در قانون بودجه، ردیف اندر ردیف درست شده بود. ردیف‌ها در لایحه بودجه امسال کاهش پیدا کرده است. به ما کمک کنید که این تغییر تصویب شود. حتما به شما مراجعه می‌کنند و فشار می آورند، باید بتوانیم بر این ردیف‌ها نظارت کنیم تا روشن باشد این پول کجا می‌رود؟ کجا مصرف می‌شود؟ اگر روند سال‌های گذشته ادامه پیدا کند، به فرض محال دولت دوازدهم بتواند کشور را اداره کند اما دولت بعدی نخواهد توانست. در واقع ما در یک بن‌بست
قرار می‌گیریم.""به ما کمک کنید." این کلید واژه حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه دیروز مجلس است. روحانی وقتی به ردیف‌های بودجه‌ای می‌رسد ناچار می شود که از نمایندگان بخواهد برای حذف برخی ردیف‌‌های بودجه‌ای که سالها پول‌هایی فراوان را به افراد و موسسات مختلف اختصاص می داد و البته آن سازمان‌ها و موسسات نیزهیچ گزارشی پیرامون نحوه خرج این ردیف بودجه نمی‌دادند چاره‌ای اندیشیده شود.
رئیس جمهور ایران اگرچه روزگذشته، حرف‌های دیگری هم زد؛ حرف‌هایی مثل حذف 20 میلیون نفر از لیست یارانه و یا انتقادهای شدیدی که علیه مسکن مهر مطرح کرد و .... ولی این بخش از صحبت‌های او بیشتر بولد شد.
رئیس جمهور حسن روحانی بودجه سال آینده را با رقم یک‌هزار و 194 تریلیون تومان بسته که این رقم در مقایسه با بودجه امسال که یک هزار و 152 تریلیون تومان بود، رشد بالای سه درصدی را نشان می‌دهد، با این حال جداول لایحه بودجه نشان می‌دهد که در مقایسه با بودجه جاری مثلا بودجه طرح‌های عمرانی 18 درصد کاهش یافته است.
باهمه این احوال آن‌طور که از ردیف‌های لایحه بودجه 97 پیداست، به نظر می‌رسد دولت با کاهش ردیف‌ها در لایحه بودجه سال آینده تلاش داشته تا به سمت شفافیت بیشتری حرکت کند و این شفافیت نیز همان چیزی است که حسن روحانی نیز به آن اشاره کرده و از مجلس می‌خواهد تا با آنها همراهی و همگامی کنند.

نمایندگان هم موافقند؟
اما آیا نمایندگان مجلس هم با حسن روحانی موافق هستند؟
مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره موضوع حذف برخی از ردیف‌های بودجه و اینکه آیا مجلس با این موضوع موافق است یا نه، می‌گوید: «پیش از هر چیز مطمئن باشید حتی یک ردیف از سوی مجلس به لایحه بودجه اضافه نمی‌شود و از سویی ما نمایندگان هم با آنچه که دیروز حسن روحانی در مجلس گفت هم نظریم، صحبت‌های حسن روحانی درباره ردیف بودجه هایی که معلوم نمی‌شود چگونه خرج شده اند، در هزینه‌های جاری کشور محسوس است. مثلا در بخش فرهنگ ما یک متولی به نام ارشاد داریم، اما در کنار آن 10 تا 20 موسسه و نهاد دیگری که نمی‌خواهم اسم برخی از آنها را بیاورم بی جهت پول دریافت می‌کنند، طبیعی است که اگر بنا به باقی ماندن این موسسات و نهادهاست باید زیرنظر متولی اصلی، بودجه‌ها به آنها تعلق بگیرد یعنی به جای آنکه فلان موسسه فرهنگی وابسته به فلان شخص معروف پول دریافت کند، وزارت ارشاد ،این پول را دراختیار آن موسسه بگذارد.»
محمدحسینی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به اینکه، همیشه در بودجه جداولی تحت عنوان کمک‌ها، اعتبارات برای موسسات یا ادارات است، می‌گوید: «ظاهرا ارقام و اعداد مربوط به این جداول کاهش یافته‌اند.»
وی با تاکید بر اینکه این مبحث مربوط به جداول و نه احکام است، اظهار می‌دارد: « به عنوان مثال سال گذشته حدود 90 نهاد و موسسه فرهنگی بودند که بودجه‌هایی مستقیما به آنها اختصاص داده شده بود. یا آنکه در جدول دیگری چندصد طرح وجود دارد که صرفا برای آنها اعتبار گذاشته بودند، ما در سال گذشته هم در کمیسیون پیشنهاد دادیم که ردیف هایی از بودجه حذف شود اما مجددا در صحن مجلس مصوب شد. حسن روحانی هم در صحبت‌هایش اشاره به حذف برخی از این ردیف ها در چنین جداولی دارد، به عبارتی تلاش برای بحث ساماندهی این موارد است.»
حسینی در پاسخ به اینکه حذف این موسسات به معنای قطع بودجه آنهاست یا وابسته شدنشان به نهاد اصلی متولی؟ گفت: «آن موسسه بر سر جای خودش است اما بی‌تردید از کمک دولتی
به این شکل خاص محروم می‌شود.»

هوشیار باشند
حسن روحانی اما در بخش دیگری از صحبت‌های دیروزش به فشاری که قرار است بر نمایندگان به واسطه حذف ردیف‌هایی از بودجه وارد شود اشاره می‌کند؛ فشاری از سوی همین موسسات و نهادهای حذف شده؛ اما مگر اینها چه کسانی هستند که تا این اندازه اعضای پارلمان ایران باید از آن بهراسند؟
لاهوتی درباره این گفته حسن روحانی می‌گوید: «طبیعی است موسسه‌ای که سال‌ها از بودجه کشور پول دریافت می‌کرده با قطع آن، به نمایندگان، اعضای کمیسیون تلفیق، مراجعه کند، از همین رو باید نمایندگان هوشیار باشند.»
وی اضافه می‌کند: «البته ما هم باید خطاب به دولت این هشدار را بدهیم که نمایندگان مجلس در طول این مدت برای بررسی لایحه بودجه، خواهند فهمید که آیا دولت درحذف ردیف‌های بودجه به درستی عمل کرده است یا باز هم بین نهادها و موسسات استثنائاتی قائل شده است (!) و مثلا برخی از این نهادها تحت همان فشارهایی -که آقای روحانی به ما می‌گوید مراقبش باشیم- از سوی شخص روحانی در ردیف بودجه باقی مانده‌اند.»
حسینی هم دراینباره می گوید: «مطمئن باشید پشت این نهادها و موسسات خاص آدم‌های خاص و بزرگی هم هستند از همین روست که این فشارها صورت می‌گیرد؛ اما باید این را هم در نظر بگیریم که بخشی از همین موسسات اگرچه در بودجه آمده‌اند اما دو تا سه سال است که به دلیل کمبود منابع، بودجه مندرج به آنها تخصیص داده نشده است به عبارتی خیلی از این نهادها از دوسال پیش خودشان را حذف شده می‌دانند.»

فراموش نکنیم
روحانی که در همه این سالها تلاش داشته - تا برخلاف دولت نهم و دهم که با تاخیر بودجه خود را به مجلس تقدیم می‌کرد – لایحه را به موقع به دست مجلس برساند، اکنون تلاش دارد با حذف این ردیف‌ها به شفاف‌تر شدن بحث بودجه کشور کمک کند. از امروز هم نمایندگان مجلس به مدت پانزده روز این لایحه را بررسی و موارد و ایرادات آن را مطرح خواهند کرد، با این حال حرف های لاهوتی را هم نباید نادیده گرفت آنجا که می‌گوید باید دید آیا خود دولت در جریان تقسیم بودجه تحت فشار به نهاد، ارگان و یا شخصی اولویت داده است؟ نکته‌ای که تا دو هفته دیگر بنابه قول این نماینده باید مشخص شود.

نظر شما