شناسهٔ خبر: 22945032 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه راه‌مردم | لینک خبر

رونمایی از ۲ کتاب عکس “خشت و آفتاب” و “از خاک تا خیال” تحلیلی بر فصلنامه عکاسی

رونمایی از دو کتاب تازه نشر سیب سرخ و تحلیل فصلنامه عکاسی در نشست پنجمین روز برنامه ۱۰ روز با عکاسان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راه مردم

در ابتدای این نشست، فرزاد هاشمی، عکاس،  روند انتشار فصلنامه عکاسی را اتفاق مثبتی خواند.

او ضمن ابراز امیدواری برای ادامه مسیر چاپ این نشریه به طرح پرسشی در خصوص بخش اقتصادی این فصلنامه پرداخت و گفت: در شرایطی که بسیاری از نشریات عکس دچار مشکلات عدیده شده‌اند و به نحوی پایان‌یافته‌اند، آیا فصلنامه عکاسی برای شما بُعد اقتصادی در بردارد؟

سیوا شهباز، سردبیر فصلنامه عکاسی در پاسخ به این سؤال گفت: زمانی که فصلنامه عکاسی کار خود را آغاز کرد، دیگر نشریات تخصصی این عرصه نظیر مجله عکس و عکاسی خلاق به مرحله‌ای رسیده بودند که عملاً متوقف شدند زیرا همه می‌دانیم که امروزه کار کردن در زمینه انتشار توجیه اقتصادی چندانی ندارد.

او ادامه داد: ما در مسیر شروع فصلنامه عکاسی سعی کردیم که بیش از نگاه اقتصادی، مسئله پژوهش را مد نظر قرار دهیم به این معنا که قصد اصلی ما تولید یک نشریه صرف نبود بلکه می‌خواستیم اثری در قالب کتاب منتشر کنیم که جایگاه مشخصی در این عرصه به دست آورد. شاید به همین خاطر از شماره نخست استقبال بسیار خوبی از این نشریه صورت گرفت به نحوی که نسخه ۱ تا ۳ این فصلنامه به سرعت تمام شد و حتی درخواست‌هایی مبنی بر چاپ مجدد دریافت کردیم.

مدیر مسئول نشریه عکاسی درباره موضوعی که سبب اقبال عمومی به این نشریه شده است، گفت: جدای از مسئله پژوهش که جزمحوریت‌های جدی کار بود، ما سعی کردیم که گرافیک متفاوتی را اعمال کنیم تا نشریه ظاهر موجه‌تری داشته باشد لذا به جای کاغذ معمولی از گلاسه و مرکب خوب استفاده کردیم. علاوه بر این مطالب، استفاده از افراد صاحب نام و اندیشمند نیز در محبوبیت نشریه مؤثر بود ضمن اینکه ما سعی کردیم از دانشجویان و افراد جوان و خلاق نیز در بدنه فصلنامه عکاسی استفاده کنیم.

شهباز افزود: توجه به رخدادهای روز دنیا نیز از دیگر سیاست‌هایی بود که ما در فصلنامه عکاسی همواره دنبال کردیم.

در ادامه این جلسه فرزاد ناظم‌زاده، هنرمند عکاس در خصوص رونمایی از دو کتاب اخیر خود در این جلسه گفت: همواره سعی کرده‌ام که در کارهایم سبک و سیاق واقع‌گرایانه را در کنار نگاه شخصی اعمال کنم لذا می‌توان گفت که آثار این دو کتاب انتزاعی نیستند و بیشتر بیانگر موقعیت محل هستند.

او در خصوص چاپ دو کتاب اخیر خود توضیح داد و گفت: منطقه ندوشن یزد سوژه اصلی عکس‌های این کتاب است زیرا به نظر من بخش مهمی از تاریخ، جغرافیا و تاریخ کشور ما هنوز از نگاه عکس و هنرمندان این حوزه مغفول مانده است.

 در پایان این نشست از دو کتاب خشت و آفتاب و از خاک تا خیال اثر فرزاد ناظم زاده رونمایی شد.

نظر شما