شناسهٔ خبر: 22942771 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

همایش "پیامبر رحمت و وحدت دنیای اسلام" در نیجریه برگزار شد

ابنا / ابنا

همایش "پیامبر رحمت و وحدت دنیای اسلام" به همت رایزنی فرهنگی ایران و با مشارکت جامعه اهل البیت(ع) ایبرا نیجریه، در ایالت کوگی این کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ همایش "پیامبر رحمت و وحدت دنیای اسلام" به همت رایزنی فرهنگی ایران و با مشارکت جامعه اهل البیت(ع) ایبرا نیجریه، در ایالت کوگی این کشور برگزار شد.

در این همایش که عده‌ای از علمای شیعه و سنی و تعدادی از اساتید دانشگاه و دانشجویان ایالت كوگی و عده کثیری از دوستان و محبان خاتم‌الانبیا(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شرکت کرده بودند، وحدت بین مسلمانان و سوءاستفاده دشمنان از تفرقه و گرایشات افراطی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همایش "پیامبر رحمت و وحدت دنیای اسلام" با تلاوت کلام‌الله مجید توسط شیخ عبدالقدوس سالاوا، از قاریان نیجریه آغاز شد. سپس شیخ محمد زبیر، از علمای شیعه و دانش‌آموخته ایران، گفت: هرساله در ایام ولادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد(ص) دور هم جمع شده و این ایام فرخنده که با ابتکار بی‌نظیر امام خمینی(ره) به هفته وحدت شهرت یافته را جشن می‌گیریم تا علاوه بر اظهار ارادت به ساحت مقدس ایشان و رییس مذهب شیعه امام صادق(ع) پیرامون مشکلات و معضلات مسلمانان این کشور بحث و تبادل نظر کنیم تا وحدت و همدلی بین مذاهب مختلف برقرار شود.

وی افزود: بدون شک دشمنان اسلام طرفدار هیچ یک از فرق و مذاهب اسلامی نیستند و گاهی از ناآگاهی عده‌ای سود برده و ضمن ایجاد اختلاف و برادرکشی چهره اسلام که دین صلح و رحمت است را خدشه‌دار کرده و به اهداف کثیف خود می‌رسند؛ بنابراین ما باید بیشتر هوشیار باشیم تا با وحدت و همدلی بین تمامی مذاهب توطئه آنها را خنثی کنیم.

سخنران بعدی همایش عالم سنی مذهب و استاد دانشگاه شیخ مختار محمد سانی اومورلی، بود که ابتدا پیامبر اسلام(ص) را پیامبر نور و رحمت نامید و پس از آن ادامه داد: حضرت محمد(ص) متعلق به یک قوم و یک نژاد و زبان نیست. ایشان رحمت الهی بر همه انسان‌ها و در همه اعصار است که برای هدایت انسان‌ها به سوی فلاح و رستگاری منصوب شده‌اند.

وی با تأکید بر وحدت و همدلی تمامی مسلمانان حول محور نبوت افزود: بدون شک تفرقه و اختلاف بین مسلمانان توطئه دشمنان اسلام برای تضعیف مسلمانان و جلوگیری از رشد روزافزون این مکتب الهی در اقصی نقاط عالم است و ما باید حتی اختلاف در عقایدمان را هم به عنوان فرصت قلمداد کنیم و نه تهدید و از آن برای رشد و توسعه جامعه اسلامی استفاده کنیم.

شیخ عیسی شعیب سمبای، دومین عالم شیعی بود که در این همایش به ایراد سخن پرداخت. وی با استناد به دو آیه اول سوره مبارکه جمعه اظهار كرد: خداوند متعال پس از اشاره به تسبیح تمامی آنچه در زمین و آسمان به خداوند حاکم، منزه و حکیم، به بعثت پیامبر اسلام(ص) می‌پردازند که ایشان را مبعوث کرد تا با انتقال وحی الهی به مردم آنها را از گمراهی بازداشته و به راه راست هدایت کند.

وی با اشاره به آیات و احادیث مختلف ضمن تأکید بر ادامه رهبری و هدایت جامعه توسط امامان معصوم(ع) وحدت و همدلی تمامی مسلمانان را ضروری‌ترین مسأله کنونی جهان اسلام دانسته و تأکید کرد: دشمنان اسلام با ایجاد تفرقه و نزاع بین برادران مسلمان به دنبال کسب منافع نامشروع خود در کشورهای اسلامی و تضعیف این مکتب الهی هستند؛ بنابراین اصلی‌ترین مسأله جهان اسلام وحدت و همدلی است تا توطئه آنان خنثی شود.

وی پیشنهاد داد تا انجمنی متشکل از علمای شیعه و سنی نیجریه تشکیل شود تا راه‌های رسیدن به وحدت عملی را بررسی كرده و در تحقق این هدف مقدس گام‌هایی عملی برداشته شود.

عظیمی‌نصرآباد، رایزن فرهنگی ایران در نیجریه که به دلیل بیماری نتوانست در ایالت کوگی حضور یابد، به این همایش پیامی را ارسال كرد. عظیمی‌نصرآباد در این پیام با تأکید بر اهمیت گرامیداشت چنین ایام مبارک و فرخنده‌‌ای به آیه شریفه "واعتصموا بحبل‌الله جمیعا و لاتفرقوا" اشاره كرد و افزود: از آحاد علمای شیعه و سنی نیجریه می‌خواهم تا با هوشیاری و دقت کامل توطئه دشمنان اسلام جهت ایجاد تفرقه را خنثی كرده و با همدلی و تشریک مساعی و حفظ وحدت موجبات رشد و توسعه هر چه بیشتر اسلام حقیقی در جامعه بزرگ نیجریه را فراهم سازید.

.......................
پایان پیام/ ۳۱۳

نظر شما