شناسهٔ خبر: 22935955 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

واکنش‌ها به لایحه بودجه 97 ؛

از کاهش وابستگی به نفت تا افزایش نرخ خروجی

صاحب‌خبر -

حسن روحانی روز گذشته با حضور در صحن علنی مجلس از بودجه سال 97 رونمایی کرد. لایحه‌ای که با افزایش لایحه خروجی و کاهش وابستگی به نفت خیلی زود راه خود را صدر اخبار باز کرد. بودجه سال آینده براساس قیمت نفت ۵۵ دلاری و نرخ دلار ۳۵۰۰ تومانی بسته شده است و منابع و مصارف بودجه عمومی‌دولت در آن ۴۲۴ هزار میلیارد تومان است. رقم مصوب برای درآمدهای حاصل از فروش نفت و فراورده‌های نفتی در بودجه سال جاری ۱۱۳ هزار میلیارد تومان بود و دولت در لایحه پیشنهادی خود برای سال آینده، درآمدهای نفتی را ۱۲ هزار میلیارد تومان کاهش داده است.
درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه سال ۹۷، ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است که بیش از درآمدهای حاصل از صادرات نفت درنظر گرفته شده است. میزان درآمد پیش‌بینی شده مالیاتی سال آینده در مقایسه با آنچه که در قانون بودجه امسال مصوب شد و به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان رسید تا ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش دارد و در واقع دولت قصد دارد در سال آینده ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد. نکته جدید در بودجه سال ۹۷ این است که دولت ۱۹ هزار میلیارد تومان از سهم یارانه نقدی کاسته است. دولت سالانه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه‌های نقدی ماهیانه به حساب سرپرست خانوارهای ایرانی پرداخت می‌کرده که در بودجه سال ۹۷، این رقم ۲۳ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. عملی شدن این موضوع به این معناست که باید میلیون‌ها نفر از فهرست دریافت یارانه‌های نقدی حذف شوند.
از همان ساعات ابتدایی انتشار متن لایحه بودجه بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان دادند. براساس لایحه تقدیمی‌دولت به مجلس در بودجه 97 عوارض خروج از کشور به 220هزار‌ تومان افزایش پیدا می‌کند. این عوارض در حال حاضر 75 هزار تومان تومان است. به بیان ساده‌تر، عوارض مذکور حدود سه برابر شده است.
بر این اساس در سفر دوم به خارج از کشور 50 درصد این مبلغ بیشتر شده و به 330 هزار تومان می‌رسد. برای بار سوم و سفرهای بیشتر نیز این مبلغ به 440 هزار تومان افزایش می‌یابد.
علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری خود که صبح دیروز برگزار شد، در واکنش به افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور گفت: افزایش عوارض خروج از کشور تصمیم دولت است و باید به این موضوع توجه شود که خروج دو برابری گردشگر نسبت به ورود آن اتفاق خوبی نیست. پیشتر از هر عوارض خروجی مبلغی معادل 10 هزار تومان به سازمان میراث اختصاص می‌یافت و با این افزایش مبلغ اختصاصی به سازمان ۴۰ هزار تومان خواهد شد.
رئیس سازمان میراث و گردشگری درباره نظر سازمان میراث فرهنگی درباره افزایش عوارض خروج از کشور گفت: بگذارید مذاکرات دولتی در داخل دولت بماند.
او با تاکید بر اختصاص مبالغ ناشی از دریافت عوارض خروج از کشور به توسعه گردشگری گفت: این مبلغ به توسعه گردشگری اختصاص خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود مبلغ دریافتی ما ۱۶۰ میلیارد تومان در این حوزه افزایش یابد».
در حوزه محیطزیست واکنش‌ها به بودجه مثبت‌تر است. در این رابطه محمدرضا تابش درگفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه اظهارات رییس جمهورمبنی براهتمام دولت نسب به حل مشکلات زیست محیطی و بهبود مشکلات محیط‌زیست درلایحه بودجه سال 97 امیدوارکننده بود، گفت:‌ خوشبختانه بودجه و  اعتبار قابل قبولی از محل صندوق توسعه ملی بالغ بر 2 میلیارد  و 150 میلیون دلار در لایحه بودجه سال برای حل مشکلات محیط‌زیست درنظرگرفته شده است.
نماینده مردم اردکان درمجلس شورای اسلامی، افزود:‌ این بودجه برای ارتقاء‌وضعیت محیط زیستی است، اما باید ریزبرنامه‌های بودجه اعم از اینکه عملیات قابل اجرا، مجریان برنامه و هزینه کرد این پول به شکل دقیق بررسی شود، زیرا درحال حاضر معلوم نیست که چه میزان باید صرف بهبود وضعیت آب و خاک می‌شود.
رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدارمجلس با بیان اینکه مشکلات مهمی‌درحوزه خاک، آب، تالاب‌ها و موضوع ریزگردها وجود دارد، تصریح کرد:‌همه بخش محیط زیست از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما درعدم حل مشکلات محیط زیستی معضل مدیریتی و تامین منابع وجود دارد؛ اما اختصاص این میزان از محل صندوق توسعه ملی منبع قابل قبولی است.
ردیف بودجه 97 برای توسعه حمل و نقل شهری نیز واکنش‌هایی را داشته است.  سیده فاطمه ذوالقدر گفت وگو با خانه ملت با اشاره به ردیفی در لایحه بودجه 97 برای توسعه خطوط حمل و نقل شهری به‌ویژه قطاری شهری در نظر گرفته شده است، گفت: توجه به ایجاد ردیفی در بودجه 97 برای ارتقای سیستم حمل و نقل شهری اتفاق خوبی است، کمااینکه نمایندگان تهران از مدت‌ها قبل در جهت رفع معضل ترافیک و آلودگی هوا به‌ویژه با توسعه خطوط قطار شهری به دنبال تحقق این مهم بوده‌اند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای اقدامات مشارکتی در بخش سرمایه‌گذاری برای توسعه سیستم حمل و نقل شهری قطعا موجب تحرک و همکاری بیشتر در بین سرمایه‌گذاران و شهرداری‌ها خواهدشد.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران، تاکیدکرد: بودجه تعیین‌شده برای توسعه سیستم حمل و نقل شهری در لایحه بودجه 97 نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسانه دارد، هر چند این میزان بودجه با توجه به نیازهای شهری نمی‌تواند پاسخگو باشد، به ویژه اینکه بودجه مربوط به راه‌اندازی قطار شهری پردیس در آن لحاظ نشده است، از سوی دیگر قطار شهری اسلامشهر نیز که از مدت‌ها قبل به دنبال آن بوده‌ایم نیز باید در این بودجه لحاظ شود.
گفتنی است در بند ج تبصره 4 لایحه بودجه 97 آمده است: به بانک‌های حامل اجازه داده می‌شود در سال 1397 از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیات عامل صندوق توسعه ملی در آن بانک سپرده گذاری شده است نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و شهرداری‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای انواع مختلف حمل ونقل درون و برون شهری بدون انتقال مالکیت و با معرفی وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ذی ربط این وزارتخانه و یا وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری‌های و دهیاری‌های کشور درقبال حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده کنندگان تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن اقدام کند.
در بند د تبصره 5 لایحه بودجه 97 نیز آمده است: شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تایید وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تا سقف هشتاد هزار میلیارد (000/000/000/000/80 ) ریال اوراق مالی اسلامی‌ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند، حداقل پنجاه درصد(50 %) از سقف اوراق موضوع این بند به طرح‌های قطار شهری اختصاص می‌یابد. تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرح‌های قطار شهری به نسبت پنجاه درصد(50 %) و پنجاه درصد(50 %) شهرداری‌ها است و تضمین پنجاه درصد(50 %) سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور می‌باشد.
در رابطه با وضعیت حوزه سلامت در لایحه بودجه ۹۷ نیز بشیرخالقی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به یکی از موضوعات مورد تاکید درلایحه بودجه سال 97 مبنی براینکه سازمان بیمه سلامت باید پوشش بیمه ای خود برای دارندگان بیش از یک بیمه پایه همگانی را حذف کند، گفت:‌ این مسئله همان موضوع رفع همپوشانی بیمه‌ها است، درحال حاضر برخی افراد در از چندین دفترچه بیمه استفاده کرده و برخی افراد هیچ بیمه ای ندارند.
نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی، درطول اجرای طرح تحول سلامت 11 میلیون نفر از حاشیه شهرها تحت پوشش بیمه بیمه سلامت قرارگفتند، افزود:‌برخی ازاین افراد دارای چندین دفترچه  بیمه درمانی هستند که به دلیل نبود یک سیستم دقیق آماری مورد شناسایی قرار نگرفتند، بنابراین یکی از دلایل مهم درایجاد مشکل برای حوزه بهداشت ودرمان وجود افراد دارای چندین دفترچه بیمه است.
وی با بیان اینکه استفاده  از چندین دفترچه بیمه منابع بیمه‌ای بسیاری را به هدر می‌دهد، تصریح کرد:‌ یکی از چالش‌های مهم طرح تحول استفاده از چندین دفترچه بیمه برای یک نفر است، بنابراین درراستای حفط منابع و مدیریت اعتبارات و کاهش هزینه‌ها باید رفع همپوشانی انجام شود؛ این موضوع بارها از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است، زیرا بدون درنظرگرفتن منابع اعتباری 11 میلیون نفر بیمه شدند.
خالقی با تاکید براینکه یک فرد نباید همزمان از 4 بیمه درمانی استفاده کند، گفت:‌اگر به دنبال کمک به منابع حوزه سلامت هستیم، باید همپوشانی‌های بیمه‌ای حذف شود، به دلیل بی‌توجهی به این موضوع هم‌اکنون مشخص نیست که چه تعداد افرادی بیمه نداشته و یا چه تعداد نفر از چندین بیمه به طورهمزمان استفاده می‌کنند؛ البته اجرای پرونده الکترونیک سلامت نیز به رفع همپوشانی بیمه‌ها کمک می‌کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود:‌ اگر آمار دقیقی از تعداد افراد دارای بیمه وجود داشت به طورحتم 11 میلیون نفرتحت پوشش بیمه سلامت قرار نمی‌گرفتند.