شناسهٔ خبر: 22935022 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

از "بالفور" تا "ترامپ"

اختصاصی ابنا / اختصاصی ابنا

اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم ترامپ با این اقدام هرچند رضایت لابی اسرائیل را جذب کرد اما به رژیم اشغالگر قدس خسارت‌های فراوانی وارد ساخت که خودش هم شاید نداند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا / سرویس تحلیل سیاسی:

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا در اقدامی نابخردانه، "قدس شریف" را پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌ آویو به این شهر مقدس را فراهم کند!

این دستور ــ که همانند بسیاری از دستورات این شخص، داراى پشتوانه عقلی نیست ــ نه تنها اعتراضات مسلمانان جهان، بلکه انتقاد و اعتراض دوستان آمریکا را نیز برانگیخته و حتی دشمنان دیرین را با یکدیگر متحد ساخته است.

یادداشت زیر، تحلیل کوتاهی درباره این خبط عجیب و استراتژی صحیح جهان اسلام در برابر آن است:

      

       

**   از بالفور تا ترامپ   **

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به قلم: امیر مسروری (تحریریه خبرگزاری ابنا)
️ 19 آذر 1396 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از روزی که وزیر خارجه وقت بریتانیا با ارسال نامه‌ای به «روچلید»، فلسطین را سرزمین موعود یهودیان نامید و آن را به صهیونیست‌ها هدیه داد، دقیقاً یک صد سال می‌گذرد. در سال 1917، «جیمز آرتور بالفور» با هدیه دادن فلسطین به صهیونیست‌ها موجب آغاز اشغالگری سرزمین مسلمین و از بین رفتن هویت ملی یک کشور شد.

یکصد سال بعد از بالفور، رئیس جمهوری آمریکا در اعلامیه‌ای "قدس" را پایتخت اسرائیل نامید! هر چند اقدام «دونالد جان ترامپ» برای اسرائیل دستاوردی ندارد اما در عمل همانند بالفور، بدعتی دیگر در روابط بین‌الملل است.

اقدام ترامپ علاوه بر اینکه قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را زیر سؤال برد از منظر کشورهای حامی عادی سازی روابط، نوعی تیر خلاص به سیاست‌های چند دهه اخیر آمریکا و اعراب در مسئله سازش بود. پرونده سازش با اقدام ترامپ عملاً بی فایده شد و وی سبب متحدسازی گروه‌های مختلف حامی فلسطین بر سر آینده این کشور و قدس شریف

اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم ترامپ با این اقدام هرچند رضایت لابی اسرائیل را جذب کرد اما به رژیم اشغالگر قدس خسارت‌های فراوانی وارد ساخت که شاید خودش هم از میزان آن مطلع نباشد.

از سوی دیگر، ترامپ برای استناد به امضای قانون انتقال سفارت آمریکا به قدس، سخنان «اوباما» و «بوش» دو رییس جمهوری پیشین آمریکا را پخش و بدانها استناد کرد. پس در واقع تصمیم ترامپ، تصمیم یک شخص نامعقول در سیاست خارجی نیست؛ بلکه رفتار کنش گرای ایالت متحده آمریکا در قبال پرونده فلسطین است.

صهیونیست‌ها به نابودی فلسطین فکر می‌کنند؛ اما در طول این سالیان نتوانسته اند این موضوع را به ثمر برسانند. بعد از انقلاب اسلامی، نهضت مقاومت اسلامی در فلسطین شکل گرفت و این نهضت با حمایت انقلاب اسلامی توانست فقط در جنگ های متجاوزانه‌ی صهیونیست‌ها علیه نوار غزه، این رژیم را از مناطق مهم این منطقه دور نگه‌دارند. در کنار آن، دو انتفاضه مهم فلسطین با حمایت کامل انقلاب اسلامی رخ داد و دستاوردهای مهمی داشت. انزوای صهیونیست‌ها در لبنان و عقب‌نشینی سال 2000 و شکست در جنگ 33 روزه نشان از بی‌ثمر بودن سناریوهای اسرائیل در قبال پرونده فلسطین است.

از سال 2011 به این سو، با موج بیداری‌های اسلامی، اسرائیل بر آن شد تا با فتنه‌انگیزی قومیتی ــ مذهبی، پرونده آزادی فلسطین را به پایین‌ترین سطح دغدغه اجتماعی مردم غرب آسیا منتقل کند؛ مسئله‌ای که موجب جنگ 6 ساله در عراق و سوریه شد. با این حال اشتباه راهبردی ترامپ در پرونده اسرائیل، مسئله آزادی قدس شریف را به پرونده اول جهان اسلام تبدیل کرد.

ترامپ پیش از این اعلام بر آن بود تا با همکاری عربستان، جریان مقاومت که تنها مانع شکل‌گیری دولت صهیونیستی است را به خود مشغول کند. فتنه «علی عبدالله صالح» در یمن اگر درست مدیریت نمی‌شد قطعاً به شکست مقاومت در صنعاء منجر می‌شد اما قدرت بازدارندگی و مهار فتنه توسط انصارالله و سایر گروه‌های یمنی مانع از بسط و گسترش فتنه گردید. در لبنان، «سید حسن نصرالله» با مواجهه درست با پرونده استعفای «سعد الحریری» رفتار عربستان در قبال لبنان را مهار نمود. دولت مرکزی عراق و مرجعیت این کشور، پرونده اقلیم کردستان را مهار کردند و «بارزانی» را مجبور ساختند برای همیشه از قدرت در اربیل کنار رود. در بخش‌های مهمی از سرزمین سوریه، آمریکا بر آن بود تا داعش کانالیزه شده حضور داشته باشد اما مقاومت تا آخرین لحظه ایستادگی کرد و سناریوی آنها را نابود ساخت.

در این حال، اعلام انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس به یک کنش فراگیر میان امت اسلامی تبدیل شد. هیچ مسئله‌ای شاید نمی‌توانست این‌چنین امت اسلامی را در کنار هم قرار دهد و برای مبارزه با اسرائیل متحد سازد. تصمیم اشتباه ترامپ و کاخ سفید موجب این وحدت شد که باید از آن به‌عنوان "لطف خفیّ الهی" نام برد. شاید کسی تا همین چند روز قبل تصور نمی‌کرد دولت مالزی برای آزادسازی فلسطین از گزینه نظامی سخن بگوید یا بسیاری از گروه‌های مدعی سازش در جهان عرب بر مرگ پرونده سازش حکم کنند.

اینک گروه‌های مختلف مصری و تونسی و اردنی و لیبیایی به مسئله فلسطین پیوسته اند و از آمریکا بشدت اعلام بیزاری می کنند. حتی دولت آل سعود مجبور شده است در افکار عمومی موضع‌گیری کند. هرچند بسیاری از نشریات آمریکایی و شبکه ده اسرائیل از پیام تبریک مخفیانه «محمد بن سلمان» نسبت به تصمیم ترامپ خبر دادند اما آن‌قدر این مسئله برای سازشکاران هزینه آفرین است که در رسانه‌های رسمی از پرونده قدس حمایت و تصمیم آمریکا را محکوم کردند. در چنین شرایطی صدای جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای تأسیس، مدعی "آزادی قدس شریف" بوده است این بار از دهان دیگران به گوش بسیاری از متفکران، اندیشمندان و تحلیل گران جهان رسید.

اینک سؤال این است: در چنین شرایطی گروه‌های اسلام‌گرا و انقلابی چه وظیفه‌ای دارند؟
در پاسخ باید گفت: «مهم‌ترین وظیفه گروه‌های اسلامی و انقلابی حفظ انسجام درونی و توجه به مسئله آزادی قدس شریف است». پس نباید فرصت ایجادشده در مورد وحدت گروه‌های مختلف اسلامی با فتنه ای جدید از بین برود.

به امید روزی که جهان اسلام از غده سرطانی صهیونیستی راحت شود.

......................

پایان پیام/ 101
               

آرشیو سرمقاله های خبرگزاری ابنا:
ــ آیا شاهد یک "ترکیه جدید" خواهیم بود؟
ــ رایزنی شکننده در ژنو ؛ دست بالا مال کیست؟
ــ جمعه های خونین تکفیری؛ داعش اسلام را کجا آموخته است؟
ــ آقای درویش، بیایید به احساسات مردم احترام بگذاریم
ــ انفجار اطلاعات؛ غول‌های صنعت فرهنگ؛ و دو نامه
ــ اقتصاد مقاومتی؛ در عرصه فرهنگ و تبلیغ بین الملل
ــ روز جهانی حضرت علی اصغر(ع) ؛ روز حمایت از کودکان قربانی خشونت و تروریسم
ــ نمونه ای موفق در تبلیغ بین المللی؛ ترکیب "حکمت، دانش و مخاطب شناسی"
ــ یادداشت های اربعینی /1/ و کاروان عشق در حرکت است...
ــ یادداشت های اربعینی /2/ به میزبانمان احترام بگذاریم
ــ یادداشت های اربعینی /3/ بیست و هشتم صفر؛ اربعین مکرر؛ و ایثار و مجاهدت عجیب شیعیان عراق
ــ دوران ترامپ؛ دکترین مونرو یا مک کارتیسم نوین؟
ــ هاشمی رفسنجانی؛ فدک؛ و ثبت جهانی "مظلومیت فاطمه زهرا(س)"
ــ گناه روحانیون جمهوری آذربایجان چیست؟
ــ این 10 روز سرنوشت ساز ...
ــ شهر خون، دوباره در آتش
ــ حمله آمریکا به سوریه؛ دوگانگی در برخورد و افشای فریب ترامپ
ــ صحنه های وحشتناک در حی الراشدین 
ــ پاراچنار در "مبعث" هم رنگ خون گرفت
ــ رقابت اخلاقی در انتخابات؛ لازمه اعتلای جامعه
ــ "ترامپ" و "آل سعود" در حال ایجاد اتفاقات بسیار بدی در خاورمیانه هستند
ــ فروپاشی ائتلاف عربی، نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض
ــ تهدیدهای ملی‌گرایی کاذب/ آیا حج ایرانیان باعث ثروتمند شدن عربستان می شود؟
ــ جنبه‌های تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی آزادسازی موصل
ــ ریاض؛ حرکت به‌ سمت آتش‌افروزی
ــ تحلیل روان‌شناختی "فاجعه قتل آتنا اصلانی"
ــ مردی که در روزگار نامردان، جوانمردی کرد و ایمانش را به رخ کشید...
ــ روز دختر؛ روز مبارزه با جاهلیت مدرن
ــ رویش های اخلاقی و اهل بیتی در ورزش
ــ خبرنگار؛ عنصری متعهد، دلسوز و حرفه ای
ــ مسابقه فوتبال با جماعت "دانشمند کُش" و "داعش پناه" ؟!
ــ عامل جنایت "میرزا وَلَنگ"؛ طالبان، داعش یا هیچکدام؟/ خط "تکذیب" در پی چیست؟
ــ حفظ وحدت مسلمانان؛ بهترین واکنش در قبال غصب مسجدالاقصی
ــ اعجاز قرآن کریم و ثمره ازدواج علی(ع) و فاطمه(س)
ــ در میانمار چه می گذرد؟
ــ به بهانه همه پرسی استقلال کردستان؛ استقلال طلبی از منظر حقوق خصوصی
ــ پنج درس مهم از مکتب عاشورا
ــ اشتباهات یک نطق ناموزون!
ــ هشدارها و توصیه ها به زائران اربعین
ــ زیبایی های شیعه در برابر زشتی های وهابیت
ــ عربستان سعودی؛ عامل بی‌ثبات سازی منطقه
ــ هفته وحدت؛ همدلی و همکاری، ضرورت همیشگی
ــ هفته وحدت؛ دال مرکزی دیپلماسی اتحاد
ــ از "بالفور" تا "ترامپ"

نظر شما