شناسهٔ خبر: 22932761 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

پایگاه بافت تاریخی گرگان هفته آینده افتتاح می شود

گرگان – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: پایگاه بافت تاریخی گرگان هفته آینده افتتاح و یگان حفاظت ویژه آن هم راه اندازی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم کریمی، شامگاه یکشنبه در دهمین جلسه کمیسیون گردشگری، خدمات شهری و زیست شهری شورای شهر گرگان اظهار کرد: در حوزه بافت تاریخی گرگان به جهت اهمیت و ارزشی که بافت دارد بحث ثبت ملی و حفاظتی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: دو هفته قبل پایگاه ملی بافت تاریخی در سازمان میراث فرهنگی تصویب شد و برنامه های ابلاغی بافت به جمع بندی رسید.

کریمی تصریح کرد: هفته بعد پایگاه بافت تاریخی افتتاح و یگان حفاظت ویژه بافت نیز راه اندازی می شود.

وی با بیان این که امیدواریم با احیاء بافت و مرمت و بهره برداری از آن، بافت آبرومندی را شاهد باشیم، خاطر نشان کرد: این بافت منحصر به فرد است و علی‌رغم داشتن رقبای بسیار برای ثبت، همه متفق القول به آن رأی دادند.

کریمی گفت: در شهرداری هزینه ای که برای تملک وجود دارد را باید صرف مرمت بافت و ایجاد بازارچه خرد کرد تا مسیر روشنی برای ما ایجاد کند.

وی تصریح کرد: تملک ساختمان مشکلی را رفع نخواهد کرد، ۳۵ ساختمان در معرض تخریب در بافت تاریخی شناسایی شده که اگر مبلغ تملک برای مرمت اختصاص یابد ۳۳ ساختمان تعمیر خواهد شد.

تندیس یا نماد هنرمندان گرگانی در میدان شهر نصب شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهار کرد: علیرغم ویژگی ها خاص، بافت تاریخی گرگان غریب است و نیازمند توجه بیشتر شورای شهر و شهرداری است.

کریمی بیان کرد: صنایع دستی در گرگان جایگاه ویژه ای دارد، باید در این زمینه سرمایه گذاری کرد که بسیار سودآور خواهد بود، بعد از برند گرفتن جاجیم زیارت، رونق زیادی در حوزه تولید آن اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: می توان از یک المان صنایع دستی در میدان های شهر بهره جست یا تندیسی از هنرمندان زنده در شهر داشته باشیم.

کریمی در خصوص تابلوهای گردشگری اظهار کرد: در کوچکترین شهرها تابلوهای گردشگری وجود دارد اما کاخ موزه، بافت تاریخی گرگان، موزه امیر لطیفی و غیره از داشتن تابلو محروم است و به محض نصب تابلو به بهانه های مختلف برداشته می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان تأکید کرد: در مسیر ناهارخوران انواع و اقسام تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد اما ما تابلویی برای معرفی مراکز گردشگری نداریم.

وی با بیان این که همه چیز در پول خلاصه نمی شود، افزود: در جشنواره ملی اقوام که کشوری است و در گرگان برگزار می شود شهرداری به جای همکاری با ما ابتدا فیش های واریز هزینه های اتوبوس را ارائه می دهد.

کریمی اذعان کرد: در شهرستان گنبدکاوس، شورا و شهرداری حضور پررنگی در کنار ما دارد و بسیاری از ظرفیت ها را در اختیار ما قرار می دهند ولی در گرگان چنین نیست.

وی همچنین گفت: امروزه فرزندان تعیین می کنند که مقصد مسافرت کجا باشد و همه به دنبال پارک آبی، تله کابین و شهربازی هستند که در تمامی مراکز استان ها ایجاد شده اما ما از آن محروم هستیم.

اجرای مصوبه کمیسیون ۵ نابودی بافت تاریخی گرگان را در پی دارد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهار کرد: در بافت تاریخی بزرگترین معضلی که وجود دارد نبود تعصب در اجرا است، باید یک کارگروه و کمیته در این زمینه تشکیل شود و هر آنچه که در آن به تصویب رسید مبنای کار میراث و شهرداری شود.

وی به مصوبه کمیسیون پنج گریزی زد و گفت: اجرای این مصوبه که نقش میراث را در پایان کار ندید می گیرد، نابودی بافت را در پی دارد.

کریمی به شهراری بافت تاریخی نیز گریزی زد و گفت: اگر این امر اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

نظر شما