به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، علی ناصری عصر امروز (19 آذر) در حاشیه مراسم افتتاح دومین نمایشگاه سراسری صنایعدستی در خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نسبت به دوره قبل نکته ای که به چشم می آمد این بود که تعاونیهای در بحث اشتغال های روستایی و خانگی در حوزه صنایع دستی بسیار فعال شدند.
وی با اشاره به اهمیت صنایع دستی در ایجاد اشتغال، افزود: توسعه اشتغال کار یک دستگاه اجرایی نیست و میراث فرهنگی کار تخصصی را انجام می دهد و زیربنا را باید تعاون و صندوق کارآفرینی امید و سایر سازمان های مرتبط با حوزه اشتغال فراهم کنند.
فرماندار بیرجند با بیان اینکه این نمایشگاه صنایع دستی نشان می دهد که تاحدودی نسبت به سال گذشته در بحث اشتغال های روستایی و خانگی موفق هستیم، ادامه داد: باید صنایع دستی استان با بازاریابی و ارائه مشاوره به تولیدکنندگان در بازارهای جهانی و کشورهای همسایه عرضه و صادر شود.
ناصری با تاکید بر اینکه برنامه ریزی ها برای توسعه اشتغال روستایی و احیای صنایع دستی فراموش شده در استان خوشبختانه جواب داده، گفت: البته صنعتگران این حوزه نیازهای مانند بحث های تسهیلاتی دارند که از محل های متعدد و صندوق توسعه ملی امیدواریم نیازهای تسهیلاتی آنان را تامین کنیم تا هنرمندان بدون دغدغه مالی وقت خود را برای آموزش و بازاریابی بگذارند.
وی بر لزوم بازاریابی و آموزش در حوزه صنایع دستی تاکید کرد و گفت: اگر بهترین کالا را تولید اما نتوانیم بازار پیدا کنیم سرخوردگی برای هنرمندان و صنعتگران ایجاد خواهد شد.
فرماندار بیرجند بیان کرد: امیدواریم بتوانیم بازاریابی و بازارسازی را آن بخشی که متعلق به دستگاه های اجرایی است، انجام دهند و بخشی که مربوط به تولیدکنندگان است به روز باشند و با سلایق مصرف کننده آشنا شوند تا بتوانند جای خود را در بازارهای دنیا باز کنند.
فرماندار بیرجند در پایان بر ضرورت برندسازی در حوزه صنایع دستی استان خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: تولیدکنندگان بایستی به فکر برند سازی و تعیین و تثبیت جایگاه محصولات صنایع دستی قابل ارائه خودشان در بازار باشند که در صورت تحقق، این امر موجب جلب اعتماد خریداران می شود.
∎