شناسهٔ خبر: 22929580 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

موج جدیدی از کتابفروشی‌ها/ وقتی کتاب‌های کودک به صنعت چاپ کمک می‌کنند

پابلیشرز ویکلی در گزارشی از موفقیت کتابفروشی‌های تخصصی کودک در آمریکا و کانادا خبر داده و اعتقاد دارد این موج که همان فروش کتاب‌های کودک است، می‌تواند به حیات و ادامه کار صنعت چاپ کتاب کمک کند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی - تعداد کتابفروشی‌های مستقل در آمریکا با وجود کسادی بازار آثار چاپی به علت ظهور غول‌های آنلاینی مانند آمازون و ... از سال 2009 به بعد، رشد نسبی 35 درصدی داشته است.

بر اساس این آمار که توسط انجمن کتابفروشان آمریکا منتشر شده، معلوم می‌شود که با وجود رشد قارچ‌گونه کتاب‌های دیجیتالی هنوز کتابفروش‌های مستقل می‌توانند به حیات خود امیدوار باشند. 

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط انجمن کتابفروشان آمریکا (ABA) کتابفروشی‌هایی که تنها کتاب کودک می‌فروشند در حال افزایش است و به نظر می‌رسد در سال‌های آینده نیز این روند رشد ادامه داشته باشد.

دونا پازکافمن، صاحب انتشارات و گروه کتابفروشی «پاز اند اسوشیت» (Paz & Associates) یکی از ناشران موفق کتاب‌های کودکان، با تایید این آمارها اعتقاد دارد کتاب‌های کودکان باعث رونق کتابفروشی در سراسر آمریکا شده است. این انتشارات به تازگی یکی از شعبات جدید خود را در فلوریدا افتتاح کرده و نام آن را «داستان و آهنگ» گذاشته‌ است.

وی می‌گوید: «در روزگاری که کتاب‌های دیجیتال در حال ورشکسته کردن کتابفروشی‌های آمریکا هستند فرصت خوبی برای ناشران کتاب‌های کودک ایجاد شده که بتوانند صنعت چاپ کتاب را از ورشکستگی نجات دهند. در حال حاضر با وجود کسادی بازار کتاب، فروش کتاب‌های کودک همچنان رونق دارند و این رونق هر روز بیشتر می‌شود.»

 در دوران رکود اقتصادی آمریکا، خریدن کتاب به اولویت دوم یا سوم مردم تبدیل شده بود، اما آمارها نشان می‌دهد که کتابفروشی‌های مثل «بوکس واندر» در
در روزگاری که کتاب‌های دیجیتال در حال ورشکسته کردن کتابفروشی‌های آمریکا هستند فرصت خوبی برای ناشران کتاب‌های کودک ایجاد شده که بتوانند صنعت چاپ کتاب را از ورشکستگی نجات دهند.
شهر نیویورک که مختص به کتاب‌های کودک است، هیچ تاثیر منفی در میزان فروش خود تجربه نکرده‌اند. از دیگر نمونه‌ها می‌توان به کتابفروشی کودکان «سوزان هاروف» با 3 هزار مترمربع مساحت در خیابان فرانکلین این شهر است.در ماه جولای 2016 میلادی این کتابفروش موفق نیویورکی به واسطه فروش کتاب‌های کودک توانست شعبه دوم خود را با عنوان «بینهایت کتاب برای بچه‌ها» در همین شهر افتتاح کند.

پازکافمن می‌گوید: «همیشه کودکان با خواندن کتاب هیجان زده می‌شوند و هر کتابفروشی می‌‌تواند به ادامه داشتن این هیجان در همه نسل‌ها مطمئن باشد. یک پسر کوچولو وقتی به کتابفروشی آمده بود می‌گفت همه کتابفروشی مال من است.»

کریستین اونوراتی، یکی دیگر از کتابفروشان اختصاصی کودکان در شهر بروکلین نیز از موفقیت شغلش خبر می‌دهد و اعتقاد دارد این روزها با وجود صنعت کتاب‌های دیجیتال که معمولاً بزرگترها را درگیر خودش کرده است، کودکان به خاطر محدودیت‌های خود در استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی به صورت توفیق اجباری کتاب‌های چاپی خود را دارند. وی می‌گوید: «10سال است که کتابفروشی مخصوص کودکان را دارم و هنوز هم در دهمین سال از این شغل راضی هستم.»

کتابفروشی‌ها در کانادا نیز همین وضعیت را دارند و همانطور که صاحبت انتشارات کتاب‌های کمیک شهر مونترال می‌گوید، کتاب‌های کودکان کمک زیادی به رونق این صنعت می‌کنند.

پگی برنز، صاحب و موسس انتشارات «دراون اند کوارترلی» شهر مونترال با تخصص کتاب‌های کودک حدود یک دهه به صورت موفق در این شهر فعالیت می‌کند. این کتابفروشی با مساحتی بالغ بر 800مترمربع در خیابان مایل شهر مونترال حدود ده سال پیش کار خود را شروع کرده و حالا شعبه دومش را نیز در این شهر افتتاح کرده است. برنز می‌گوید: «در طول این سال‌ها بسیاری از کتابفروشی‌های شهر تعطیل شدند اما ما همچنان با قدرت راهمان را ادامه می‌دهیم. من اعتقاد دارم کتاب‌های کودکان به خصوص کتاب‌های کمیک آینده صنعت کتاب‌های چاپی هستند.»

سایت پابلیشرز ویکلی در این گزارش با ذکر تجربیات یک سری دیگر از کتابفروشان حوزه کودک از موج جدیدی از این نوع کتابفروشی‌ها در آمریکا و کشورهای دیگر خبر می‌دهد و می‌‌نویسد به نظر می‌رسد نسل جدیدی از کتابفروشی‌ها در دنیای واقعی در حال شکل‌گیری است که می‌تواند در مقابل غول‌های کتابفروشی آنلاین ایستادگی کند و حیات چاپ کتاب را حفظ کند. 

نظر شما