شناسهٔ خبر: 22924659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

افزایش مستمری معلولان

صاحب‌خبر -

آرمان- نگین باقری: گردهمایی روز جهانی معلولان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد. علی ربیعی در این گردهمایی عنوان کرد: «در حال حاضر مستمری معلولان تا سه برابر افزایش یافته است و با تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس این مستمری افزایش بیشتری نیز خواهد یافت.» عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با تایید اینکه مستمری معلولان افزایش یافته نسبت به عدم اجرای برخی قوانین مربوط به معلولان انتقاد کرد. در حالی امسال مراسم روز و هفته معلولان برگزار شده است که این قشر همچنان با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو هستند. به رغم اینکه تصور می‌رود معلولان به کمک‌هایی مانند افزایش مستمری نیازمند هستند، کارشناسان و فعالان حوزه معلولان می‌گویند باید بر توانمندی معلولان افزود.

پنج سال انتظار برای تصویب یک لایحه کافی نیست؟ سوالی که همواره جامعه معلولان از دولتمردان پرسیده و تنها رسیدگی به مطالباتشان در حالت تعلیق قرار گرفته است. لایحه‌ای که قرار است به وعده‌هایی جامعه عمل بپوشاند و وضعیت معلولان را بهبود ببخشد، اما سال هاست که بی‌نتیجه خاک می‌خورد. عدم مناسب سازی شهر، بیکاری، کمبود وسایل کمک آموزشی، کمبود بودجه، تامین مسکن و... بخشی از مشکلات معلولان است که همیشه حل آن به وقت دیگری موکول شده است. باید بگوییم که عبارت شاید وقتی دیگر بیشتر از هر قشری دامنگیر جامعه معلولان است. معلولانی که حتی وسایل کمک توانبخشی شان تحت پوشش بیمه نیست و قرار است که در اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در نظر گرفته شود. گرچه تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان زمان زیادی به طول انجامیده اما امید است که با تکمیل شدن مفاد آن تاحدودی طولانی شدن آن جبران شود، چرا که معلولان به عنوان شهروندان این جامعه از حقوقی برخوردارند که باید به آنها دست یابند و تنها راه آن قانونمند کردن مطالباتشان است. «در حال حاضر مستمری معلولان تا سه برابر افزایش یافته است و با تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس این مستمری افزایش بیشتری نیز خواهد یافت. همچنین بر اساس این لایحه حق پرستاری برای همسران افراد معلول نیز در نظر گرفته خواهد شد.» این اظهارنظرات روز گذشته توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد. علی ربیعی با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی در صدا و سیما و توجه این لایحه به این موضوع تصریح کرد: دولت 3000‌میلیارد تومان بار مالی برای این لایحه در نظر گرفته است. همچنین معافیت‌های مالیاتی حتی برای پدران و مادران افراد معلول نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این لایحه گنجانده شده است. به گزارش ایسنا، او در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر انجام غربالگری ژنتیک در کشور اجباری شده است و به این ترتیب از تولد تعداد زیادی معلول در سال جلوگیری به عمل می‌آید.

برخورد با ناقضان قوانین معلولان

روز گذشته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه با افراد یا مسئولانی که قوانین مربوط به معلولان را اجرایی نمی‌کنند، برخورد می‌شود، گفت: از مهر مستمری معلولان به ۲۰‌درصد حداقل حقوق رسیده است. عبدالرضا عزیزی با اشاره به اینکه برخی از سازمان‌‌ها برای ارائه خدمات به معلولان همکاری نمی‌کنند، افزود: نسبت به این موضوع انتقاداتی داریم طوری که چند وقت قبل یک وزارتخانه آزمونی برگزار کرد، اما قانون استخدام سه‌درصد معلولان را رعایت نکرد. او اظهار کرد: قانون جامع معلولان در سال ۸۳ به تصویب رسید، اما نتوانست توقعات این قشر از افراد جامعه را برآورده کند، بر همین اساس اصلاح آن در دستور کار قرار گرفت و در نهایت در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید و ایراد شورای نگهبان نیز برطرف شد. به گزارش مهر، بنا به گفته او، مواردی که در آن مدنظر قرار گرفته مجازات برای افرادی است که به حقوق معلولان توجه نمی‌‌کنند که این فرد می‌تواند وزیر یا شهروند باشد. همچنین در این قانون به معیارهای سازمان بهداشت جهانی در مورد دسته‌ بندی معلولیت‌‌ها نیز اشاره شده است.

حمایت از حقوق معلولان در بودجه 97

روز گذشته رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد که عوامل متعددی مانند بیماری‌های مزمن، عوارض سالمندی، عوارض حین بارداری، عوامل ژنتیکی و تصادف سوانح موجب شده که روزبه روز بر آمار معلولان کشور افزوده شود. انوشیروان محسنی‌بندپی با اشاره به پیشنهاد لایحه حمایت از حقوق معلولان از سوی دولت به مجلس ادامه داد: مناسب‌سازی معابر و استانداردسازی اماکن از ارکان این لایحه به شمار می‌‌رود. او، مشمول قرار دادن خدمات توانبخشی در بسته بیمه پایه، اشتغال، صندوق فرصت‌های شغلی و الزام دستگاه‌ها به اجرای سه‌درصد استخدام را از دیگر موضوعات لایحه حمایت از حقوق معلولان عنوان کرد. به گزارش ایرنا، محسنی‌بندپی با ابراز نگرانی از همزمانی بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان با بررسی بودجه 97 از نمایندگان مجلس خواست تا منابع مالی این لایحه را در بودجه 97، پررنگ ببینند.

معلولان دنبال فرصت برابر هستند

رئیس انجمن باور در پاسخ به این سوال که آیا حمایت از معلولان باید محدود به افزایش مستمری باشد یا کمک‌های دیگری هم نیاز است، به «آرمان» می‌گوید: بزرگ‌ترین خواسته معلولان این است که به آنها فضایی بدهند که به حقوق برابر دست پیدا کند. اکنون معلولان از بسیاری از فرصت‌های شغلی همسو با توانمندی خود برخوردار نیستند، حتی از برخی حقوق شهروندی بی بهره‌اند. ما باید در راستایی قدم برداریم که با افزایش مهارت در معلولان از اتکای آنها به دیگران بکاهیم. سهیل معینی با بیان اینکه نرخ بیکاری در این گروه بسیار بالاتر از متوسط جامعه است، می‌افزاید: احتیاجی نیست که صرفا به معلولان کمک مالی دهیم. وقتی آنها آموزش ببینند و توانمند شوند، می‌توانند با اشتغال به تامین مایحتاج زندگی خود بپردازند. او ادامه می‌دهد: بخشی از معلولان در طول عمر خود نیاز به دریافت کمک‌های رفاه اجتماعی دارند. در واقع بزرگ‌ترین نیاز آنها به جای کمک‌های مادی صرفا توانمندسازی است. این فعال حقوق معلولان بیان می‌کند: معلولان می‌خواهند که برای جامعه مفید باشند. آنها به دنبال فرصت برابر برای کار و رفاه مساوی هستند. بنابراین فکر نکنیم که تنها با افزایش مستمری مشکلات جامعه معلولان مرتفع می‌شود. رئیس انجمن باور می‌گوید: بارها درباره مسائل جامعه معلولان صحبت‌هایی به میان آمده است، گرچه اقداماتی هم در این زمینه انجام شده ولی با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم، چرا که معلولان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. کشور باید تبعیض‌ها را برطرف و برای افراد معلول، فرصت‌هایی همچون دیگر قشرهای جامعه فراهم کند. معینی اظهار می‌کند: امسال قرار شد که علاوه بر دریافت مستمری، معلولان یارانه و کمکی نیز از محل منابع یارانه‌ای علاوه بر آن به‌طور مضاعف دریافت کنند، طوری که در حال حاضر ۵۳‌هزار تومان مستمری یک فرد است که به همراه سایر کمک‌ها، ماهانه ۱۹۵هزار تومان دریافت می‌کند و مستمری یک خانواده چهار‌نفره در ماه به ۶۰۰‌هزار تومان می‌‌رسد. رئیس انجمن باور با اشاره به تلاش‌ها برای بهبود وضعیت زندگی و معیشت معلولان می‌گوید: به طرح‌های جامع اشتغال پایدار برای این قشر نیازمندیم. تا زمانی که توانمندی سازی و وضعیت اشتغال معلولان مناسب نباشد، مسائلشان حل نخواهد شد. او خاطرنشان می‌کند: امیدواریم تا پایان دی تصویب اصلاح قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان انجام شود، چرا که اگر تا آن زمان به تصویب نرسد به سال آینده موکول می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما