شناسهٔ خبر: 22924497 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یک مبلغ دینی:

مساجد کشور نگرش هیاتی به روضه‌ها ندارند

خبرگزاری شبستان: یک مبلغ دینی، گفت: مساجد کشور نگرش هیاتی به روضه‌ها ندارند و این ضعف بزرگ آن‌ها است، بنابراین مهم‌تر از محل برگزاری، نوع و کیفیت رفتار و عملکرد خطبا و مدیران هیئات مذهبی، مهم است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالحمید شهاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، رویکرد مبلغ محوری در برگزاری مجالس دینی و فرهنگی در کشور را موجب دوری این جلسات از کژراهه‌ها و شبهات اعتقادی دانست و گفت: برگزاری این مجالس در هر مکانی اگر با مدیریت منطقی، ولایت مدارانه و حکیمانه همراه نشود، می‌تواند دستخوش تحریفات شود.

 

وی درباره محل برگزاری مجالس دینی با اولویت مساجد، افزود: مساجد کشور نگرش هیاتی به روضه‌ها ندارند و این ضعف بزرگ مساجد است.

 

این مبلغ دینی، ادامه داد: برگزاری مجالس دینی در مساجد به این صورت است که یک سخنران، به مدت ۱۰ شب منبر برود و شامی داده شود، در حالی که باید مساجد، بانی ظهور و بروز هیئات مذهبی باشند.

 

شهاب با بیان اینکه اگر مساجد، بانی ظهور اجتماعات شیعی شوند، مطئنا مردم بیشتر در آن‌ها حاضر می‌شوند، گفت: برپایی روضه‌های خانگی، تداخلی با برگزاری مجالس دینی در مساجد ندارند و دو مقوله جدای از یکدیگر هستند.

 

وی اضافه کرد: اگر در مساجد، کانونی تربیتی به نام هیات مذهبی که محل اثرگذاری در اجتماع است، تشکیل شود و دست‌اندرکاران مساجد نیز بر آن‌ها مدیریت داشته باشند، آن‌گاه شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش حضور جوانان در برنامه‌های دینی خواهیم بود.

 

این مبلغ دینی، تغییر نگاه مساجد به هیئات مذهبی را ضروری دانست و اظهار کرد: نگاه برخی مدیران و اعضای مسجدی، درست نیست و همین موضوع موجب دوری گروه‌هایی از مردم از این مساجد می‌شود.

 

شهاب درباره آفات برگزاری مجالس مذهبی در خارج از فضای مساجد، خاطرنشان کرد: اول اینکه، خودِ روضه آفت ندارد و دوم اینکه، برخی از خطبا عملکرد و گفتار درستی ندارند و نمی‌توانند مردم به ویژه جوانان را جذب کنند، بنابراین مهم‌تر از محل برگزاری، نوع و کیفیت رفتار و عملکرد خطبا و مدیران هیئات مذهبی مهم است.

 

 

 

نظر شما