شناسهٔ خبر: 22918470 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روح اله مظفری پور، سعید ضرغامی

نقدی بر اینترنت به عنوان فناوری آموزشی با ابتناء برمفهوم اصالت از دیدگاه هایدگر

هدف این مقاله بررسی مفهوم اصالت اگزیستانسی از دیدگاه هایدگر و نقش اینترنت در اصالت دانشجویان است.

صاحب‌خبر -

چکیده

هدف این مقاله بررسی مفهوم اصالت اگزیستانسی از دیدگاه هایدگر و نقش اینترنت در اصالت دانشجویان است. به‌عبارتی، هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش‌هاست: 1. مفهوم اصالت و انسان اصیل از دیدگاه هایدگر چیست؟ 2. نقش اینترنت به‌منزلة فناوری آموزشی در اصالت دانشجویان چیست؟ از نظر هایدگر، کنجکاوی، حرف‌های بی‌اساس، و جذب شدن در دیگران، که او «خودِ آن‌ها» یا «خود کسان» می‌خواند، از جمله مواردی است که باعث سقوط و نااصیل شدن انسان می‌شود. او هم‌چنین اشاره می‌کند که با بازگشت به وجدان و سکوت، دازین این توانایی را دارد که خود را از سقوط نجات دهد. اینترنت با ذخیره و توزیع اطلاعات در سطح وسیع و بازنمایی آن‌ها در شکل دادن و قالب‌بندی افکار و بینش‌ها مؤثر است. اینترنت حس کنجکاوی را تحریک می‌کند و امکان تأمل و توجه به «خود» و هم‌چنین فردیت را کاهش می‌دهد و سطحی‌نگری را موجب می‌شود. هرچند از برخی جنبه‌ها نیز به‌دلیل آزادی‌هایی که در اینترنت است افق‌هایی برای فردیت فراهم می‌کند. اضطراب اگزیستانسی نیز، که از جمله موارد مد نظر اصالت اگزیستانسی است، در فضای مجازی کم‌تر نمایان می‌شود.

کلیدواژه ها: هایدگر؛ اصالت؛ اینترنت؛ فناوری آموزشی؛ دانشجویان

نویسندگان:

روح اله مظفری پور: دکترای فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه خوارزمی(دانشگاه تربیت معلم)

سعید ضرغامی: دانشیارگروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه

دو فصلنامه رسانه و فرهنگ - دوره 6، شماره 11، بهار و تابستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.