شناسهٔ خبر: 22916152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

روحانی:تدوین و اجرای جامع سیاست‌های پیشگیری و کاهش بروز معلولیت ضروری است

صاحب‌خبر -
 

سرویس سیاسی- اجتماعی: دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در پیامی با تبریک روز جهانی معلولان اعلام کرد که به‌رغم تلاش‌ها، هنوز مسیر طولانی تا تحقق همۀ مطالبات و حقوق توانخواهان در پیش داریم.
به‌گزارش خبرنگار اطلاعات، این پیام را انوشیروان محسنی بندپی در گردهمایی بزرگ روز جهانی معلولان که دیروز با حضور دکتر ربیعی وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، دکتر سیدرضا صالحی امیری قائم مقام شهردار تهران ، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر تهران، نمایندگان۳۰ سازمان مردم‌نهاد ، مددکاران، نمایندگان افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان برگزار شد، خواند‌.
متن پیام چنین ‌است:‌ توانخواهان (شهروندان دارای معلولیت) بی‌تردید زندگی سختی دارند و در معرض آزمایش الهی هستند، اما تجربه نشان داده است که شهروندان دارای معلولیت هنرمندان، ورزشکاران، کارآفرینان، صنعتگران و پژوهشگران برجسته‌ای هم به جامعه عرضه کرده‌اند. در این میان همه باید بیندیشیم تا چه میزان جامعه فرصت‌های برابر برای زندگی عادلانه و باکرامت در اختیار معلولان قرار داده و چقدر در شناخت و استفاده از توانمندی‌های معلولان موفق بوده است؟ روز جهانی معلولان، فرصتی است تا پیرامون حقوق شهروندی معلولان بیشتر گفتگو کنیم، حق توانخواهان در استفاده از امکانات درمانی، توانبخشی، حق مشارکت در حوزه‌های مختلف زندگی، حق استفاده از فرصت‌های برابر، حق تحصیل، حق مهارت‌آموزی و حق دارا بودن شغل.
صادقانه باید بگویم به‌رغم این که در دولت یازدهم همواره با حضور و ارتباط با معلولان عزیز مسائل مختلف آنان را مورد توجه قرار داده‌ام و در عرصه‌های مختلف گام‌های خوبی برداشته شده است اما هنوز مسیر طولانی تا تحقق همۀ مطالبات و حقوق توانخواهان در پیش داریم. دولت و مردم به‌ویژه نهادهای مدنی باید به‌گونه‌ای عمل کنند که از پیوندخوردن فقر با معلولیت جلوگیری شود. به‌ویژه باید به‌گونه‌ای سیاستگذاری شود که جامعه رو به سالمندی ما با پدیدۀ سالمندان معلول کمترین مواجهه را داشته باشد .
هم‌اکنون که دولت در برنامۀ ششم توسعه به مقولۀ غربالگری‌های مختلف به‌ویژه غربالگری ژنتیک پرداخته است، باید اقدامات مناسبی که درخصوص غربالگری‌ها صورت گرفته است توسط بهزیستی با قدرت ادامه یابد. تدوین و اجرای جامع سیاست‌های پیشگیری و کاهش بروز معلولیت، تدوین و اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت، فراهم شدن هرچه بیشتر فرصت‌های آموزشی برای افراد دارای معلولیت، حمایت‌های هدفمند از ورزش معلولان همراه با طراحی اماکن و تأسیسات ورزشی ویژۀ معلولان، تسهیل استفاده از فناوری‌های ارتباطاتی برای معلولان به‌ویژه نابینایان ازجمله مواردی هستند که مورد تأکید جدی دولت تدبیر است و باید دستگاه‌های ذیربط برای تحقق آنها با همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد اقدامات جدی‌تری انجام دهند. با ابراز امیدواری به تصویب سریعتر لایحۀ جامع حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که همواره با علاقه و دغدغه‌مندی موضوع معلولان را دنبال می‌کنند، می‌خواهم با فعالترکردن کمیته‌های تخصصی شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی و پیگیری جدی نحوۀ اجرای وظایف دستگاه‌های مسئول در حوزۀ معلولان مسیر تحقق مطالبات و ادای حقوق معلولان را بیش از پیش فراهم کنند .
پرداخت حق پرستاری به همسران معلولان
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم در این همایش با اشاره به انجام ۹۰ درصدی غربالگری شنوایی و بینایی در جامعه گفت: در حال حاضر مستمری معلولان تا سه برابر افزایش یافته است و با تصویب لایحۀ حمایت از حقوق معلولان در مجلس این مستمری افزایش بیشتری خواهد یافت. همچنین بر اساس این لایحه حق پرستاری برای همسران افراد معلول نیز در نظر گرفته خواهد شد .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اهمیت هم‌افزایی بین‌بخشی در حل مشکلات معلولان تصریح کرد: بخشی از این هم افزایی بین دولت و مجلس ایجاد شده است. همچنین بخش دیگری از این اقدام با کمک شهرداری، دانشگاه علوم بهزیستی و … در حال شکل گیری است .
ربیعی در ادامه با اشاره به چهارضلعی مربوط به مسائل معلولان، بر نقش خانواده، NGOها، دولت و خود معلولان تأکید کرد و گفت: اولین رویکرد در این زمینه باید دیدن توانایی‌های آنان باشد. معلولان نیاز به نگاه دلسوزانه ندارند. نمایشی که از معلولان تاکنون ارائه شده است باید اصلاح شود، چرا که معلولان به‌جای نگاه دلسوزانه باید به حقوق خودشان برسند.وی با تأکید بر این که باید از فقر و محرومیت در بین افراد معلول جلوگیری کنیم، افزود: نباید اجازه دهیم معلولیت مترادف با فقر شود. همچنین باید توجه داشته باشیم سالمندی نباید با فقر توام باشد.
وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی به افزایش ۴ر۳ برابری مستمری‌ها در بین افراد معلول اشاره کرد و افزود: لایحۀ حمایت از حقوق معلولان در صحن مجلس قرار دارد. در تهیۀ این لایحه از نظر خود معلولان و سایر متخصصان استفاده شده است.وی با تأکید بر اهمیت فرهنگسازی در صدا و سیما و توجه لایحۀ مذکور به این موضوع تصریح کرد: دولت ۳ هزار میلیارد تومان بار مالی برای این لایحه در نظر گرفته است. همچنین معافیت‌های مالیاتی حتی برای پدران و مادران افراد معلول نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این لایحه گنجانده شده است.
انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور هم از زیر پوشش قرار گرفتن همه کودکان زیر یک سال در طرح غربالگری شنوایی‌سنجی و ۸۰درصد از کودکان ۳تا ۵سال در طرح غربالگری بینایی‌سنجی خبر داد.
وی در ادامه با تأکید براین که توسعۀ غربالگری از اقدامات اصلی بهزیستی است، افزود: در مادۀ ۷۵قانون غربالگری انجام آزمایش‌های ژنتیکی اجباری شده است تا از تولد ۳۰هزار کودک معلول در بدو تولد پیشگیری شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به لایحۀ حمایت از حقوق معلولان گفت: این طرح توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی شده و قرار است به مسائل معلولان نظیر تحرک پذیری آنان، مناسب‌سازی فضای شهری و مکان‌های عمومی، اشتغال، خدمات بیمه‌ای پایه، صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی و الزام دستگاه‌هایی که از استخدام ۳درصدی معلولان سرپیچی می کنند، بپردازد .
بندپی با ابراز امیدواری از تصویب سریع این لایحه افزود: امیدواریم این لایحه به‌گونه‌ای
‌تصویب شود که از ظرفیت بودجه ۹۷بهره مند شود و ظرفیت مالی برای ارائۀ خدمات حمایتی به معلولان را فراهم کند.
ساخت ۲مرکز توانبخشی معلولان
سید رضا صالحی امیری، قائم مقام شهردار تهران، هم دراین همایش گفت: کاستی‌ها و مشکلات زیادی در زمینۀ حمایت از معلولان وجود دارد، اما قول می‌دهیم بیش از گذشته در جهت رفاه معلولان قدم برداریم و در سال آینده برنامه‌های زیادی برای توانمندسازی آنها داریم.
او گفت: باور داریم که انسان از دو ساحت جسمی و روحی تشکیل شده است و انسان‌های سالم هم از بیماری‌های عدیده رنج می‌برند ولی روان انسان است که شخصیت و هویت او را تعریف می‌کند و معلولان از این روح بلند برخوردارند.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته دولت تلاش زیادی در جهت احقاق حقوق معلولان انجام داده است اما تا رسیدن به هدف فاصلۀ زیادی داریم و هیچ شأنی را جز خدمت به شما برای خود قائل نیستیم. یک رسالت داریم و آن هم خدمت به شماست.صالحی‌امیری خطاب به معلولان گفت: از جانب شهردار تهران و مجموعۀ مدیریت شهرداری به خاطر همۀ کمبودها پوزش می‌خواهم و باور کنید که در شورای شهر نسبت به پیگیری مطالبات شما به ما گوشزد می‌شود .
معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به کارنامۀ درخشان بهزیستی اظهار امیدواری کرد بتوان با کمک دولت و مجلس، نهادهای مدنی و شهرداری نقطه آرمانی و مطلوب را برای معلولان ایجاد کرد .
وی ادامه داد: در کلانشهر تهران قدم‌های خوبی برداشته شده است. بیش از ۱۰ هزار معلول در قالب ۳۵۴ کانون محله‌ای خدمات می‌گیرند، کاستی‌ها و مشکلات زیادی داریم اما قول می‌دهیم که در جهت رفاه معلولان قدم‌های زیادی برداریم .
صالحی‌امیری تصریح کرد: باید بیش از گذشته تلاش کنیم و پیام روشن ما این است که وظیفۀ خود می‌دانیم هر روز و هر ساعت در جهت رفاه شما کار کنیم. مشکلات کشور و کلانشهر زیاد است اما این دلیل نمی‌شود که کوتاهی کنیم .
معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران افزود: در دو منطقه ۳ و ۱۲ شهر تهران ۲ مرکز توانبخشی معلولان را احداث کرده‌ایم و در سال آینده برای توانمندسازی معلولان اقدامات بیشتری انجام می‌دهیم .صالحی امیری با بیان اینکه به عدالت باور داریم و در مفهوم عدالت چیزی به‌نام معلولیت وجود ندارد، افزود: برای ما مفهوم انسان و انسان بودن مطرح است و نه چیز دیگر.
عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، هم با اشاره به اینکه با افراد یا مسئولانی که قوانین مربوط به معلولان را اجرا نمی کنند، برخورد می شود، گفت: از مهرماه سال جاری مستمری معلولان به ۲۰درصد حداقل حقوق رسیده است.وی گفت: مشارکت فعال، دسترسی پذیری و تأمین امنیت زمینۀ توانمندسازی معلولان را فراهم می کند و بر همین اساس باید نگرش مثبتی نسبت به این افراد در جامعه ایجاد کنیم.
وی با اشاره به این که متأسفانه برخی از سازمان‌ها برای ارائه خدمات به معلولان همکاری نمی کنند، گفت: نسبت به این موضوع انتقاداتی داریم، به‌طوری که چند وقت قبل یک وزارتخانه آزمونی برگزار کرد اما قانون استخدام سه درصد معلولان را رعایت نکرد.

نظر شما