شناسهٔ خبر: 22914893 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کشف آثار تاریخی از دوران مادها تا اسلام در همدان

صاحب‌خبر -
 

همدان- خبرنگار اطلاعات: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: آثار تاریخی از دوران مادها تا اسلام در کاوش‌های باستان شناسی میدان امام واقع در مرکز شهر همدان کشف شده است و این کاوش‌ها تا زمان نتیجه گیری قطعی از احتمال وجود آثار دیگر ادامه می یابد.
علی مالمیر در محوطه کاوش میدان امام خمینی (ره) همدان در جمع خبرنگاران افزود : کشف تابوت سفالی در محوطه میدان امام موجب اجرای کاوش‌های اضطراری شد.
وی با اشاره به مطالبی که در فضای مجازی مبنی بر وجود شهر هگمتانه در میدان مرکزی شهر همدان در حال انتشار است، تاکید کرد: سفال‌های تازه کشف شده مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است و امکان دارد در گذر زمان از مناطق مختلف به این محل انتقال یافته باشند و از این رو نمی‌توان موضوع منتشر شده در فضای مجازی را تایید کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: با اجرای طرح پیاده راه، شرایط برای انجام کاوش‌ها فراهم شد و بخش زیادی از خاک‌های انباشته شده مربوط به دوره معاصر، برداشت شد.
وی اضافه کرد: آثار بدست آمده در این کاوش‌ها تاکنون مربوط به دوران مختلفی از ماد تا اسلام است و هنوز تصمیم قطعی برای ا‌یجاد سایت یا موزه در این محوطه گرفته نشده است.
مالمیر اضافه کرد: تاکنون به هیچ مبحثی درباره سازه معماری تاریخی در این منطقه دست نیافته ایم و براساس شرایط و آثار کشف شده، ظرفیت‌سنجی برای راه‌اندازی سایت و موزه انجام می‌شود.
وی گفت : براساس کاوش‌های چند هفته اخیر، ۲ تابوت سفالی دوران اشکانی به دست آمد و در سطوح بالاتر نیز سفال‌هایی کشف شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با انتقاد از انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی در خصوص کشفیات در محوطه میدان امام گفت: گاهی مباحث غیر کارشناسی در فضای مجازی مطرح می‌شود که آسیب‌زاست؛ چراکه بحث پژوهشی در این کاوش‌ها مد نظر است و با این مباحث غیرکارشناسی، موضوع اصلی مخدوش می‌شود.
وی ادامه داد: برخی افراد ترانشه‌ها را دیدند و آثار به دست آمده را سازه‌های معماری دانستند در حالی که چنین نیست. مالمیر تأکید کرد: در کمیته باستان شناسی، نظر اعضا این بود که کاوش تداوم یابد و احتیاط را در این دیدند که حفاری توسعه پیدا کند و در همین راستا پیش‌بینی می‌شود که روند کاوش ۱۰ روز طول بکشد و کار تمام شود.
وی با بیان اینکه اگر آثار معماری در ادامه این روند کشف شود، کاوش‌ها ادامه می‌یابد، تصریح کرد: کاوش زمانی خاتمه می‌یابد که دلیلی برای ادامه آن وجود نداشته باشد و اثری یافت نشود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در خصوص کشف آثار ارزشمند قیمتی در ترانشه‌ها، گفت: از لحاظ فرهنگی، نمی‌توان قیمتی برای آثار کشف شده تعیین کرد و از لحاظ فرهنگی آثار ارزشمندی هستند. وی با بیان اینکه در صورت نتیجه‌گیری برای راه‌اندازی سایت و موزه، از مشاوران زبده استفاده خواهیم کرد، افزود: اگر در نتیجه کاوش‌ها به خاک بکر برسیم ممکن است کاوش‌ها متوقف شود. مالمیر ادامه داد: اجرای هر برنامه‌ای به نتیجه کاوش‌ها بستگی دارد و اگر کاوش‌ها گسترده تر شود طرح
پیاده راه سازی متوقف می‌شود. وی بیان کرد: محدودیتی برای تامین اعتبار در راستای کاوش در محوطه وجود ندارد و اگر نیاز باشد اعتبار سایر بخش‌ها به کاوش اختصاص داده می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به مطرح شدن موضوع ایجاد یک سایت موزه در این محل، اضافه کرد: پیش بینی ما این است که آثار کشف شده ظرفیت اجرای این سایت موزه را ندارند و به احتمال زیاد طرح ا یجاد پیاده راه در این منطقه ادامه می‌یابد.
وی تاکید کرد: احتمال می‌رفت در محلی که برای ساخت آب نما جانمایی شده، آثار تاریخی دیگری کشف شود که ظرفیت ایجاد یک سایت موزه را داشته باشد، از این رو با همکاری شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که کاوش‌های تاریخی در این منطقه را انجام دهیم. مالمیر نتیجه کاوش‌های اخیر را به کسب اطلاعات نهایی از کاوشگران و بررسی گزارش تیم تحقیقات باستان شناسی موکول کرد.

نظر شما