شناسهٔ خبر: 22914240 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

۱۰ توصیه ویندوز۱۰ برای کاهش مصرف باتری لپ تاپ

صاحب‌خبر -
 

پیش از این که به ۱۰ توصیه زیر بپردازیم لازم است به این نکته توجه داشت که اگر از به روز رسانی Windows 10 Fall Creators Update ارائه شده توسط ویندوز ۱۰ استفاده کنیم، می توانیم مدت استفاده از باتری شارژ شده لپ تاپ را به حداکثر برسانیم. حال اگر ۱۰ توصیه زیر را به کار ببریم، مصرف باتری را به حداقل خواهیم رساند.
روشنایی صفحه نمایش را کم کنیم
رساندن برق به همه پیکسل‌های صفحه نمایش بزرگ ترین عامل کم شدن شارژ باتری لپ تاپ است. بنابراین، نخستین موردی که باید با مشاهده سریع خالی شدن شارژ باتری مورد توجه قرار دهیم روشنایی یا نور صفحه نمایش است. اگر علامت میزان روشنایی روی بیشترین مقدار است یا میزان آن زیاد است، باید آن را کم کنیم. شاید با انجام این کار متوجه شویم که چشمان ما نیز کم تر ناراحت خواهند شد. به احتمال زیاد لپ تاپ دو دکمه کارکردی (Function key) برای نشان دادن میزان روشنایی دارد. در غیر این صورت، می توانیم اسلایدر نور را با مراجعه به Settings System Displayببینیم. همچنین، می توانیم اسلایدر مربوط به نور صفحه را در Windows Mobility Centerببینیم که در Control Panelقرار دارد؛ آسان ترین راه برای پیدا کردن آن جستجو کردن است.
انتخاب عکس تیره برای دسک تاپ
اگر عکس روی دسک تاپ روشن و رنگارنگ باشد، باید به پیکسل‌ها برق (نور) بیشتری برسد. بهتر است یک عکس تیره انتخاب کنیم که برای این کار باید وارد Settings > Personalization > Backgroundشویم.
نور پس زمینه صفحه کلید را خاموش کنیم
نور صفحه کلید هم مانند نور صفحه نمایش شارژ باتری لپ تاپ را کم می کند. لپ تاپ‌ها معمولاً یک دکمه کارکردی دارند که به ما امکان خاموش یا روشن کردن نور پس زمینه صفحه کلید را می دهد. اگر لپ تاپی فاقد این دکمه است از طریق Windows Mobility Centerمی توانیم نور صفحه کلید را خاموش یا روشن کنیم.
معرفی یک اسلایدر جدید مربوط به باتری
با در اختیار داشتن ابزار
Fall Creators Updateبه راحت می توانیم وضعیت‌های مربوط به باتری را تغییر دهیم. به جای کندوکاو در صفحه مربوط به باتری در settings برای تغییر از وضعیت کارایی بالا (high performance)به وضعیت ذخیره شارژ باتری(battery saver mode) یا برعکس، فقط کافی است روی آیکون باتری در taskbarکلیک کنیم.بدین ترتیب قادر خواهیم بود اسلایدری را از گزینه life best batteryبه best performanceیا وضعیت متعادلی بین این دو تغییر دهیم.
تنظیمات مربوط به برق و وضعیت sleep را چک کنیم
با کلیک کردن روی لینک منوی باتری در taskbarیا با مراجعه به Settings > System > Power & sleepمی توانیم تنظیمات Power & sleepرا تغییر دهیم و می‌توانیم مدت زمان پیش از خاموش شدن صفحه نمایش یا زمان پیش از وارد شدن لپ تاپ به وضعیت sleepرا در صورت مصرف سریع شارژ باتری کم کنیم.
از Battery Saver استفاده کنیم
گزینه وضعیت ذخیره سازی باتری (Battery Saver)که در ویندوز ۱۰ موجود است زمانی که میزان شارژ باتری باقی مانده به زیر ۲۰ درصد برسد فعال می شود. چنین گزینه‌هایی از جمله ایمیل و هماهنگ سازی تقویم، push notifications و اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه اجرا می شوند را غیر فعال می کند.
Battery Saverباید به طور پیش فرض فعال شود، ولی برای اطمینان حاصل کردن از فعال بودن آن بهتر است به Settings System Batteryبرویم و چک کنیم. اگر می بینیم که فعال بودن آن روند نرمال ویندوز ما را بر هم
نمی‌زند، می توانیم آستانه زمانی آن را برای این که در بالاتر از ۲۰ درصد میزان باقی مانده شارژ فعال شود افزایش دهیم.
Battery usage by app را چک کنیم
با وارد شدن به Settings System Batteryو کلیک روی Battery usage by appمی توانیم متوجه شویم چه اپلیکیشن‌هایی بیشتر شارژ باتری را کم می کنند.
لیستی که ظاهر می شود به ما نشان می دهد اپلیکیشن‌های ما چه درصدی از ذخیره باتری را در طول ۶ یا ۲۴ ساعت گذشته یا در مدت هفته گذشته مصرف کرده اند. اگر به اپلیکیشنی بر خوردیم که بیش از سهم مورد نیازش انرژی مصرف می کند، روی آن کلیک می کنیم و کلید خاموش آن را می زنیم تا عبارت Managed by Windowsروشن باشد و سپس مطمئن می شویم که جعبه ای که عبارت Allow app to run background taskدر جلویش است علامت تیک نخورده باشد.
در صورتی که به Bluetoothو Wi-Fiنیاز نداریم، آن‌ها را خاموش کنیم
فناوری‌های وایرلسی از این دست میزان شارژ باتری را کاهش می دهند. می توانیم با استفاده از وضعیت هواپیما ( Airplane mode)هر دوی آن‌ها را غیر فعال کنیم. برای این کارروی آیکون Wi-Fiدرtaskbarکلیک می کنیم و سپس دکمه Airplane modeرا می زنیم. همچنین، فقط می توانیم Wi-Fiرا غیر فعال کنیم که باید روی دکمه Wi-Fiدر منوی taskbarکلیک کنیم. برای غیر فعال کردن Bluetoothوارد مسیر Settings Devices Bluetooth & other devicesمی شویم و گزینه مربوط به آن را خاموش می کنیم.
کمتر ایمیل‌های خود را چک کنیم
چک کردن خودکار ایمیل‌ها توسط ویندوز به دفعات زیاد و پی در پی شارژ باتری را کم می کند.
بنابراین، تنظیمات ویندوز را به گونه ای قرار می دهیم که کم تر به چک کردن ایمیل‌ها بپردازد تا از این طریق باتری لپ تاپ کم تر مصرف شود. برای این کار ابتدا وارد
Settings > Accounts > Email & app accounts می‌شویم. سپس روی اکانت خود، بعد روی دکمه Manageو سپس روی دکمه Download new contentکلیک می کنیم. در مرحله آخر آن را از عبارت به محض ورود هر ایمیل (as items arrive)به یکی از گزینه‌های
every 30 minutes، hourlyیا manuallyتغییر می‌دهیم و روی واژه Doneکلیک می‌کنیم.
مرورگر Edge را امتحان کنیم
شرکت مایکروسافت این ادعا را دارد که استفاده از مرورگر Edgeسبب می شود شارژ باتری بین ۳۶ تا ۵۳ درصد بیشتر از زمانی که از مرورگرهای Chrome ، Firefoxیا Opera استفاده می کنیم دوام داشته باشد.
*فرهنگ البرزی

*منبع:
- ۱۰ tips for better laptop battery life with Windows 10; by Matt Elliott; CNET; November 30, 2017.

code

نظر شما