شناسهٔ خبر: 22909653 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

درمان با لیزر؛

نوروپاتی دیابتی با لیزر

صاحب‌خبر -



با تلاش محققان در بخش لیزر، درد نوروپاتی دیابتی به‌وسیله  لیزرهای کم‌توان یا سرد،  با ایجاد یکسری فعل‌وانفعالات فتوشیمیایی درمان می‌شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نوروپاتی دیابتی یک بیماری از خانواده مشکلات عصبی است که درنتیجه ابتلا به دیابت ایجاد می‌شود. افراد مبتلابه دیابت باگذشت زمان دچار آسیب‌دیدگی عصبی در کل بدن می‌شوند. در برخی افراد، آسیب واردشده به اعصاب بدون علائم خاص است، درحالی‌که در سایر افراد علائمی همچون درد، سوزش، یا بی‌حسی در دست‌ها، بازوها، پاها و ناحیه کف پا مشاهده می‌گردد. علاوه بر این مشکلات عصبی می‌توانند تمام‌اندام‌های بدن همچون سیستم گوارش، قلب، و اندام‌های جنسی را تحت تأثیر خود قرار دهند.
امروزه درمان نوین نوروپاتی توسط لیزرهای کم‌توان یا سرد انجام می‌شود. لیزرهای سرد همان‌طور که از نامشان برمی‌آید فاقد هرگونه اثر حرارتی بوده و درواقع با ایجاد یکسری فعل‌وانفعالات فتوشیمیایی دریافت تأثیر می‌گذارند.به علت عدم ایجاد حرارت،این درمان کاملاً بدون درد بوده هیچ عارضه جانبی برای آن گزارش نشده است و ازآنجاکه دارای اثرات سیستمیک درکل بدن است،با تأثیر روی عروق در سرتاسر بدن در بهبود خون‌رسانی اندام ونیز پیشگیری از عوارض دیابت در چشم، قلب کلیه اعصاب محیطی مؤثراست.

لیزر سرد در بسیاری از بیماران دیابتی با تأثیر روي غشاي سلول و میتوکندری سبب تحريك سنتز ATP يا سوخت سلولي و منجر به بهبود فعالیت سلول‌های پانكراس و بهبود ترشح انسولين و از طرفی بهبود پاسخ بافتهای محیطی (بافت چربی و عضلات) و کبد به انسولین می‌شود و بدين ترتيب در كاهش سطح قند خون بيماران ديابتي و کم شدن نیاز بیمار به دارو و انسولین مؤثراست.
بیماران دیابتی(مرض قند)که دچار دردهای عصبی ناشی از نوروپاتی محیطی دیابتی یا سایر نوروپاتی ها هستند ممکن است با بسیاری داروها درمان شده ونتیجه ای نگرفته باشند. بیشتر بیماران مراجعه کننده به کلینیک لیزر طب فیزیکی ،درمان‌های داروئی نوروپاتی را بی اثر می‌دانند.درمان نوروپاتی با لیزر باعث بهبودی بیمار می‌شود.
لیزر باعث بازگشت حس،کاهش درد،وبهبود گردش خون اندام‌ها همراه با التیام زخم می‌شود. یک دوره درمانی متمرکز با لیزر در 8 جلسه،ظرف مدت دوهفته باعث بهبودی قابل توجه در بیشتر بیماران می‌شود.باید توجه داشت که درمان درد سایر نوروپاتی ها با لیزر نتایج متفاوتی دارد و حدود 50 درصد بیماران احساس بهبودی می‌کنند.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد به‌کارگیری و توسعه در صنعت لیزر و همچنین روشن‌سازی این حوزه در کشور در حال حاضر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

نظر شما