شناسهٔ خبر: 22902388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

اعضای اروپایی شورای امنیت علیه آمریکا بیانیه صادر کردند

اعضای اروپایی شورای امنیت تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت‌شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را مغایر با قوانین بین‌المللی خوانده و تأکید کردند که قدس شرقی بخشی از اراضی فلسطین اشغالی‌ست.

صاحب‌خبر -

به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان سوئد، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا در سازمان ملل، روز جمعه تأکید کردند که تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت‌شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل «با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مطابقت ندارد». آنها تأکید کردند که قدس شرقی بخشی از اراضی فلسطین اشغالی است.

نمایندگان این کشورهای اروپایی در بیانیه‌ای، که در پایان نشست فوق‌العاده شورای امنیت صادر شد، تأکید کردند که واشنگتن خودش را منزوی کرده است، «وضعیت قدس باید از طریق گفت‌وگو میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها مشخص شود و توافقی درباره وضعیت نهایی حاصل شود.»

آنها در این چارچوب تأکید کرند که «قدس بایستی پایتخت دولت‌های اسرائیل و فلسطین قرار بگیرد و در سایه نبود توافقی، هیچ حاکمیتی بر قدس را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت در این‌باره و به‌ویژه قطعنامه‌های 467، 478 و 2334 قدس شرقی بخشی از اراضی فلسطین اشغالی است.»

این نمایندگان همچنین تأکید کردند که تصمیم ترامپ «به نفع صلح در منطقه نیست». آنها از «تمامی طرف‌ها و بازیگران دی‌نفوذ منطقه‌ای خواستند که برای حفظ آرامش همکاری کنند.»

از سوی دیگر، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از آنجه که «اجماع بزرگ بین‌المللی برای محکومیت تصمیم آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل» خواند، استقبال کرد.

در مقابل، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، در مقابل موج انتقاد کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، این سازمان را به «بی‌طرفی» علیه اسرائیل متهم کرد.

نماینده آمریکا همچنین سازمان ملل متحد را متهم کرده که بیش از کمک به روند صلح خاورمیانه، درصدد ضربه زدن به صلح است.

نظر شما