شناسهٔ خبر: 22901739 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان خبرداد:

اجرای طرح آموزش شهروندی مفاهیم مدیریت پسماند در مدارس همدان

همدان - رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان از اجرای طرح آموزش شهروندی مفاهیم مدیریت پسماند در مدارس همدان خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کامران گردان صبح شنبه در بازدید مشترک کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی و خدمات شهری شورا از اجرای طرح بازیافت زباله و همیار پسماند در مدرسه شاهد اظهار داشت: برای مدیریت پسماند و کاهش میزان زباله سعی شده به جای اقدامات سخت‌افزاری، کارهای نرم‌افزاری یا همان فرهنگسازی انجام شود که اقدامات سال گذشته از مدارس آغاز شده است.

وی برتغییر روش های سنتی دفع پسماند تأکید کرد و افزود: تغییر فرهنگ به خودی خود سخت است، زیرا مقاومت در برابر تغییر وجود دارد کمااینکه در کاهش باکس‌های زباله، این مقاومت‌ها را شاهد بودیم که البته با فرهنگسازی می‌توان این مهم را کاهش داده و هر آنچه به صلاح  شهروندان است، را نهادینه کرد.

گردان با بیان اینکه تمام مدارس سطوح شهر همدان در زمینه پسماند آموزش‌های لازم را دریافت کرده و با اصول آن آشنایی دارند، یادآور شد: با توجه به اینکه تأثیرپذیری فرهنگی در سنین کودکی بیشتراست، بنابراین دانش آموزان، سفیرانی برای اشاعه فرهنگ در جامعه خواهند بود.

وی با بیان اینکه فرهنگ خارج کردن زباله ها از منزل رأس ساعت مقرر (۹ شب) بسیار خوب در بین شهروندان نهادینه شده است، عنوان کرد: این مباحث همچنان جای کار دارد و انتظار می رود بیش از اینها در بین شهروندان، نهادینه شود.

گردان با تأکید بر اینکه برای اجرای صحیح مدیریت پسماند می‌توانیم توسط ماده ۱۶، اعمال قوانین کنیم، گفت: قوانین پسماند در کشورهای دیگر با اطلاع شهروندان به اعمال تذکر و جریمه نقدی منجر می شود، بنابراین قانون پسماند قابل اجراست اما ما به دنبال فرهنگسازی هستیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان همچنین با اشاره به تهیه دستگاه کمپوست در سایت زباله شهر همدان بیان کرد: فضای نامناسبی در این سایت زباله وجود داشت که به همت شورای چهارم شکل مناسبی به ویژه در بخش فضای سبز به خود گرفت.

ضرورت تعامل بیشتر شهرداری و آموزش و پرورش

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان نیز گفت: آموزش و اثرگذاری آن، مهمترین عامل یادگیری در جامعه به ویژه در مدارس است، زیرا تأثیر ارتباط معلم و دانش آموز در مبحث فرهنگ سازی با هیچ ارتباط دیگری قابل مقایسه نیست.

رضوان سلماسی عنوان کرد: فرهنگسازی در پایه های تحصیلی پایین تر برای دانش آموختگان، آموزش پذیرتر و نهادینه تر خواهد شد و به سرعت هم نتیجه می دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید همکاری و تعامل شهرداری و آموزش و پرورش بیش از گذشته باشد، اظهار داشت: آموزش و پرورش بازوی اجرایی و کمک اساسی برای مجموعه مدیریت شهری خواهد بود که به هر میزان این فاصله نادیده گرفته شود، نتیجه ای حاصل نمی شود.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز با تأکید بر اینکه کاهش زباله‌ها در بحث پسماند پیش از تفکیک مورد اهمیت است، گفت: امسال در راستای آموزش شهروندی، طرح همیار پسماند در حدود ۱۲۸ مدرسه شهر همدان به صورت چهره به چهره در حال اجراست.

مجید درویشی با بیان اینکه در هر مدرسه یک همیار پسماند انتخاب شده، عنوان کرد: سرانه زباله در شهر همدان نزدیک به ۶۰۰ گرم است که باید به ۴۵۰ گرم و یا کمتر برسد.

وی با بیان اینکه در بحث جمع آوری پسماند و تفکیک زباله از مبدا مشاور برای کمک به اجرای صحیح آن، جذب کرده ایم، ابراز امیدواری کرد: با حمایت شورای شهر، آموزش و پرورش و مردم گام موثرتری در راستای ساماندهی پسماند شهری برداشته شود.

آموزش چهره به چهره مدیریت پسماند در مدارس

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان نیز گفت: با توجه به لزوم فرهنگسازی در زمینه پسماند، امسال با هماهنگی آموزش و پرورش و در خواست آنها در تمامی مقاطع تحصیلی شهر همدان، آموزش چهره به چهره اجرایی شد.

حسین سیبی، تاکنون آموزش چهره به چهره برای ۱۸ هزار دانش آموز همدانی در مقاطع مختلف تحصیلی اجرایی شده است.

وی با اشاره به آموزش شهروندی در بین دانش آموزان، ابراز امیدواری کرد: در مسیر اعتلای فرهنگ بازیافت بتوان در سطح شهر گام برداشت، هرچند کار سختی است و شاید یک تا دو ساله نتیجه ندهد، اما در طول چند سال آینده با ورود دانش آموزان به جامعه به ثمر مینشیند و نقش مهمی را ایفا کنند.

سیبی با اشاره به اینکه در بحث آموزش، ردیف اعتباری در معاونت فرهنگی شهرداری دیده شده، از شورای شهر همدان در خواست کرد: سهم مستقل اعتبارات به سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان برای ارائه خدمات بهتر دیده شود، زیرا در حال حاضر برای اینگونه  اقدامات از اعتبارات داخلی سازمان استفاده می شود.

نظر شما