شناسهٔ خبر: 22899886 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

باشگاه‌هاي ايراني از ليگ قهرمانان آسيا کنار نمي‌کشند

آخرين تلاش ايران براي فرار از بازي در زمين بي‌طرف

صاحب‌خبر -

بهت‌زدگي هواداران ايراني از صحبت دبيرکل کنفدراسيون فوتبال آسيا ادامه دارد. چهارشنبه هفته گذشته دقايقي پس از قرعه‌کشي مسابقات ليگ قهرمانان آسيا، ويندسور جان، دبيرکل کنفدراسيون فوتبال آسيا، اعلام کرد که بازي‌هاي رفت نمايندگان ايران و عربستان در زميني بي‌طرف برگزار خواهد شد و AFC درباره بازي‌هاي برگشت نيز تصميم‌گيري خواهد کرد.
اين اظهارنظر «جان»، آب سردي بود بر پيکر هواداران چهار تيم استقلال، پرسپوليس، ذوب آهن و تراکتورسازي، چهار نماينده ايران در آسيا. در مرحله گروهي اين رقابت‌هاي معتبر استقلال با الهلال عربستان هم‌گروه است و تراکتورسازي با الاهلي. ضمن اينکه احتمال برخورد ايراني‌ها با عربستاني‌ها در مرحله حذفي هم وجود دارد.
پس از قطع روابط ديپلماتيک بين ايران و عربستان در دي 1394 کنفدراسيون فوتبال آسيا در تصميمي بحث‌برانگيز تن به خواسته سياسي عربستاني‌ها داد و تصميم گرفت بازي تيم‌هاي ايراني و عربستاني در زمين بي‌طرف برگزار شود. اماراتي‌ها نيز هم‌صدا با متحد سياسي‌شان (عربستان) چنين خواسته‌اي داشتند که با مخالفت AFC همراه شد. در اين دو سال تيم‌هاي ايراني از اين مسئله ضربه خوردند، به‌ويژه پرسپوليس که در فصل قبل نتوانست از مزيت ميزباني بهره ببرد و فيناليست شود.
هفتم آذر بود که مسئولان فوتبال ايران يک خبر خوش به هواداران دادند. پس از جلسه کميته اجرائي کنفدراسيون فوتبال آسيا که در حضور رئيس فيفا برگزار شد، فدراسيون فوتبال ايران اعلام کرد AFC  رسما برگزاري در زمين بي‌طرف را لغو کرده است. بيانيه‌اي که سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا البته منتشر کرد، کمي ابهام‌برانگيز بود. در بيانيه نامي از ايران نيامده بود و به کشورهاي ديگر اشاره شده بود.. علي کفاشيان، نايب‌رئيس فدراسيون فوتبال ايران و آسيا که يکي از حاضران در جلسه بود، پس از پايان اين نشست مهم تأکيد کرد تصميم گرفته شده بازي تيم‌هاي ايراني و عربستاني هم رفت و برگشت باشد و هيچ اما‌و‌اگري در کار نيست.
صحبت دبيرکل کنفدراسيون فوتبال آسيا با روايت کفاشيان و مهدي تاج کاملا متفاوت است. در همان روز هم چند رسانه از‌جمله «شرق» با استناد به گزارش‌هاي رسانه‌هاي عربي و بيانيه AFC عنوان کردند که هنوز اين مسئله پيچيده به صورت کامل حل نشده است.
ابهام ادامه دارد. آيا سران فدراسيون فوتبال ايران همه واقعيت را نگفته‌اند؟ يا مسئولان آسيايي به دنبال سياسي‌کاري‌اند و تصميم‌شان با حرفي که مقابل رئيس فيفا زدند، متفاوت است؟
کفاشيان ديروز پس از صحبت ويندسور جان باز هم تأکيد کرد که ايراني‌ها نبايد در زمين بي‌طرف ميزبان عربستاني باشند و اظهارنظر دبيرکل کنفدراسيون آسيا سنديت ندارد. علي کفاشيان در‌اين‌باره به سايت فدراسيون فوتبال آسيا گفت: «من به‌عنوان عضو هيئت‌رئيسه AFC اعلام مي‌کنم که در جلسه هيئت‌رئيسه کنفدراسيون فوتبال آسيا، نظر همه اعضا اين بود که همه مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار شود و هيچ تبصره‌اي نداشت. هيچ‌يک از اعضا اعتقادي به وجود استثنا درباره ايران نداشت و خوشبختانه جوواني اينفانتينو، رئيس محترم فيفا، هم در اين جلسه حضور داشت و به صراحت گفت «داستان فوتبال از سياست جداست و همه کشورها حق دارند در کشور خود از بازي‌ها ميزباني کنند.». ايران بايد در خانه خود از همه بازي‌ها پذيرايي کند. مگر آنکه AFC بتواند ثابت کند که کشور ما ناامن است که اين البته ادعايي واهي است». مهدي تاج هم در اظهارنظري مشابه صحبت‌هاي کفاشيان را تأييد کرد. «اظهارنظر آقاي دبيرکل براي ما سند نيست. سند ما اتفاقات قانوني کميته مسابقات و کميته اجرائي است». رئيس فدراسيون فوتبال ايران عنوان کرد برخلاف آنچه شايعه شده، اگر قرار باشد دوباره ايراني‌ها در زمين بي‌طرف ميزبان تيم‌هاي عربستاني باشند، از مسابقات کنار نمي‌کشند. تاج درباره واکنش ايران به ادامه بازي تيم‌هاي ايراني و عربستاني در زمين ثالث گفت: «اگر ابلاغيه همين چيزي باشد که آقاي دبيرکل گفت، ابتدا استنباط تمام اعضاي کميته مسابقات و کميته اجرائي را مي‌خواهيم و سپس با مديران AFC مذاکره مي‌کنيم؛ چون حق کاملا با ماست. ما مسئله را از کانال قانوني دنبال مي‌کنيم. براي آنکه حق‌مان را بگيريم، هم فيفا را داريم و هم CAS را». تاج عنوان مي‌کند آنها در روايت تصميم هيئت‌رئيسه AFC پنهان‌کاري نکردند و آنچه را تصميم گرفته شده، اطلاع‌رساني کردند.
جالب اينکه مقامات عربستاني هم مطمئن نيستند که رأي نهايي کنفدراسيون فوتبال آسيا چيست. آنها البته همچنان تلاش مي‌کنند بازي‌شان با تيم‌هاي قطري هم در زمين بي‌طرف برگزار شود.
در‌اين‌ميان تنها خوش‌شانسي براي تيم‌هاي ايراني اين است که عربستان در فصل آينده ليگ قهرمانان آسيا تنها دو نماينده دارد. پرسپوليس و ذوب‌آهن (در صورت صعود از پلي‌آف) در مرحله گروهي از دردسر بازي با تيم‌هاي عربستاني معاف‌اند.

نظر شما