شناسهٔ خبر: 22897508 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتدال | لینک خبر

در پانزدهمین گردهمائی استادان تفسیر حوزه صورت گرفت؛

۳ قرآن‌پژوه برجسته کشور تجلیل شدند

صاحب‌خبر - هشتم آذر ماه پانزدهمین گردهمائی اساتید تفسیر حوزه در دارالقرآن علامه طباطبائی برگزار گردید، از آیت‌اللّه کریمی جهرمی، به عنوان فعال در مباحث علوم قرآنی و تفسیر؛ آیت‌اللّه ربانی خراسانی، به سبب فعالیت دیرینه در امر آموزش و تجوید قرآن و حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر حجتی به سبب تألیف علوم قرآن و تدریس سال‌های طولانی در دانشگاه تجلیل شد. بر این اساس، از آیت اللّه سید ابوالفضل میرمحمدی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به پاس سال ها فعالیت در علوم قرآنی و تألیف تفسیر بلاغ، از آیت اللّه تسخیری نماینده خبرگان و مشاور عالی رهبر انقلاب در امور جهان اسلام به دلیل خدمات ارزشمند در عرصه تبلیغ بین الملل و تقریب مذاهب اسلامی و آیت اللّه موسوی جزائری به پاس فعالیت های علمی و حوزوی تأثیرگذار تقدیر به عمل آمد و این شخصیت ها لوح تقدیر خود را از دستان حضرت آیت اللّه مکارم شیرازی دریافت کردند. در این همایش، از آیت‌اللّه کریمی جهرمی، به عنوان فعال در مباحث علوم قرآنی و تفسیر؛ آیت‌اللّه ربانی خراسانی، به سبب فعالیت دیرینه در امر آموزش و تجوید قرآن و حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر حجتی به سبب تألیف علوم قرآن و تدریس سال‌های طولانی در دانشگاه تجلیل شد. همچنین از آیت اللّه حائری شیرازی تقدیر شد اما به دلیل بستری بودن این استاد اخلاق حوزه علمیه در بیمارستان، آیت اللّه میرباقری لوح تقدیر را به نیابت از آیت اللّه حائری شیرازی از حضرت آیت اللّه مکارم دریافت کرد. از حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده برای تلاش در زمینه آشنائی مردم با احکام دینی و حاج علی اکبر انصاری از خیران برای ساخت بیش از 40 مسجد و کمک در بازسازی عتبات و اماکن متبرکه تقدیر شد. * آیت‌الله العظمی جوادی آملی: رسالت اصلی حوزه علمیه، قرآن‌محوری است مفسر قرآن کریم گفت: برای هدایت جامعه، منبع، قرآن کریم است که حبل آویخته به آسمان است، بنابراین قرآن محوری باید کار اصلی حوزه باشد. آیت‌اللّه‌العظمی عبداللّه جوادی آملی شامگاه چهارشنبه هشتم آذرماه در گردهمائی استادان تفسیر در دارالقرآن علامه طباطبائی(ره) با تبریک پیروزی‎های اخیر در کشورهای اسلامی و تبریک به سردار قاسم سلیمانی به اهمیت قرآن پرداخت و گفت: قرآن معادلی غیر از عترت طاهرین ندارد. وی افزود: البته عترت، معادل قرآن است و نه روایت. فرمودند هر چه از ما نقل شده، بر قرآن عرضه کنید، زیرا دروغ گفتن به نام قرآن ممکن نیست، ولی به نام ائمه دروغ جعل می‌کنند. آیت‌اللّه جوادی آملی بیان کرد: حتی روایات تفسیری ذیل آیات نیز باید بر قرآن عرضه شود و این کار، صرفاً مخصوص روایت فقهی و اخلاقی و حقوقی نیست. این مفسر قرآن با بیان اینکه اولین حرف را در حوزه باید قرآن بزند، تصریح کرد: البته اگر کسی در محضر امام و یا به منزله محضر امام باشد، یعنی روایتی را ببیند که سند قطعی، جهت صدور نیز قطعی و دلالت آن تام است به هیچ وجه، نیازی به قرآن نیست زیرا خودش، قرآن است. وی با بیان اینکه البته بسیاری از روایات قطعی نیست، لذا باید به قرآن عرضه شود، گفت: اولین رسالت استادان حوزه، قرآن‌محوری است، به خصوص در شرائط کنونی که دشمنان نیز فعالیت زیادی دارند. آیت‌اللّه جوادی آملی اظهار کرد: آمده‌اند مسیح را به عنوان یک دانشور الهی معرفی کرده و انجیل فعلی که هیچ ارتباطی با مسیح ندارد را به او نسبت داده‌اند و در ادامه نیز گفته‌اند، محمدیت نیز مانند مسیحیت و قرآن همانند انجیل است. وی با بیان اینکه تکلم مسیح، معجزه است و نه کلام او ادامه داد: کلامی که احدی توان آوردن مانند آن را ندارد، قرآن است ولی اسلام ناب را همانند مسیحیت مسخ شده قرار می‌دهند و می‌گویند قرآن کتابی است که نباید به خدا اسناد داد و پیامبر(ص) از سوی خدا مبعوث نشده است. این مفسر قرآن خطاب به استادان تفسیر حوزه بیان کرد: شما نایبان امام هستید و اولین کار شما تفسیر قرآن و عرضه هر روایت و درایت بر قرآن است وگرنه نباید توقع کنیم دانشجویان ما در دانشگاه، شبهات را بشنوند و در امان بمانند. وی افزود: قرآن مانند باران نیست که از آسمان ریخته شده باشد، بلکه مانند طناب، آویخته شده است و بالای آن نیز به عرش الهی و علی حکیم وصل است و در آنجا قرآن، زبانش عربی و عبری و تازی و فارسی نیست، ولی آن چه که در دست بشر است به زبان عربی است. صاحب تفسیر تسنیم گفت: علم لدنی علم خاص مانند فلسفه و کلام نیست زیرا از ناحیه الهی است و دارای زبان خاصی نیست. وی افزود: علی و حکیم مانند رئوف و رحیم از اسمای الهی است و قرآن کریم نیز مظهر این دو اسم است. آیت‌اللّه جوادی آملی اظهار کرد: وقتی ما به زیارت ائمه می‌رویم بهترین زیارت، خواندن زیارت جامعه است، فرمودند وقتی به پیشگاه ائمه رسیدید سلام و عرض ادب و طلب مغفرت، حرف‌های نازل است؛ به آنان بگوئید من به بارگاه شما آمدم که علم شما و آنچه را انبیاء می‌برند ببرم وگرنه علوم فقه و ... که در حوزه فراوان است. وی با بیان اینکه چنین علمی جامعه را تأمین و تضمین می‌کند تصریح کرد: اگر سخن از مسیحیت اصیل باشد قرآن اطاعت از همه انبیاء و کتب تحریف نشده آنان را دستور فرموده است زیرا همه انبیاء همدیگر را قبول دارند البته هیمنه و سلطنت برای قرآن و پیامبر است. وی بیان کرد: البته دینی که در آن کشتی‌گیری خدا و پیامبرش در آن مطرح است با پیشرفت علم، باقی نمی‌ماند ولی این قرآن است که به برکت آن انقلاب ایجاد شد و با خون شهدای مدافع حرم برکاتی نصیب کشورهای اسلامی شد و همین قرآن است که انجیل را حفظ کرده است. وی با بیان اینکه باید ۲۴ ذی حجه مانند غدیر در حوزه زنده شود تصریح کرد: باید در مورد مباهله کار علمی صورت بگیرد و مانند غدیر زنده شود و حوزه باید قرآن متحرک باشد. این مرجع تقلید عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی حتی کلیسا و مسیحیت نیز زنده شد؛ مسیحیت را همین مسجد زنده کرد وگرنه دین، افیون توده ها بود. بنابراین مسیحیت به برکت محمدیت زنده است از این رو این کتابی که محور اصلی ماست چگونه می‌تواند نوشته خود پیامبر(ص) باشد؟ ولی قرآن را وقتی می خواهند از صحنه بیرون کند کم کم این کار را انجام می‌دهند. این مفسر قرآن عنوان کرد: چهار هزار سال است که در میان حکما، قیاس را حجت نمی دانند زیرا معیار علمی و عقلی ندارد و فکر بشری است ولی وقتی می‌خواهند قرآن را از صحنه بیرون کنند، قرآن را دلیل حجیت قیاس می دانند و با این نیرنگ، سقیفه را توجیه می کنند. وی تأکید کرد: برای هدایت جامعه، منبع، قرآن کریم است که حبل آویخته به آسمان است بنابراین قرآن محوری باید کار اصلی حوزه باشد. وی تأکید کرد: فقه و اصول خیلی با قرآن مرتبط نیست و کسانی می‌توانند به درجات بالای علمی در حوزه برسند بدون اینکه به قرآن مراجعه کرده باشند بنابراین باید قرآن‌محوری در میان حوزویان وجود داشته باشد؛ الان بار قرآن در حوزه بر روی دوش استادان تفسیر و علوم قرآنی است و اولین بحث و درس باید قرآن باشد. وی تأکید کرد: نگذارید المیزان تنها بماند؛ اگر علامه بود یک المیزان دیگر برای ما می‌نوشت و الان نیز این کار بر عهده ما هست و نگوئیم سخنان، گفته شده است زیرا قرآن بی پایان است. * آیت الله استادی: جلسات تفسیر قرآن به جلسات معنوی و اخلاقی تبدیل شود دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: هم مراجع و هم رهبری می‌فرمایند که نیاز ضروری امروز حوزه، اخلاق است، بنابراین باید جلسات تفسیر قرآن به جلسات معنوی و اخلاقی تبدیل شود. وی با بیان اینکه جلسات تفسیر و علوم قرآنی به تعداد چند صد عدد در حوزه قم وجود دارد افزود: هم مراجع و هم رهبری می‌فرمایند که نیاز ضروری امروز حوزه، اخلاق است. استادی عنوان کرد: فقه و اصول و ادبیات به صورت غیرمستقیم با اخلاق مرتبط است و ممکن است کسی مباحث فقهی را بگوید ولی ربطی به اخلاق ندارد ولی آیه آیه قرآن با اخلاق ارتباط دارد. استادی تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که در ذیل تفسیر آیات قرآن، مباحث اخلاقی مرتبط نیز برای طلاب بیان شود تا کم کم طلاب به مسائل اخلاقی آشنا شوند. استاد حوزه علمیه گفت: امام و مراجع بر این نکته تأکید داشتند که مسایل اخلاقی در جلسات درسی بیان شود اما این مسئله فراگیر نشده است و اگر استادان قرآنی اهتمام بورزند حتما موثر خواهد بود. استادی اظهار کرد: جلسات تفسیر باید جلسات معنوی باشد زیرا منطق و ادبیات نیست و باید کاملا معنوی باشد و عظمت قرآن حفظ شود. وی افزود: اگر می‌خواهیم در شاگردان و طلاب اثرگذار باشیم ابتدا باید خودمان اهل عمل به دستورات قرآن باشیم بنابراین اگر دروس تفسیر بخواهد معمولی باشد خیلی فایده نخواهد داشت و باید بنا بگذاریم هم خودمان استفاده کنیم و هم دیگران از آن بهره ببرند. وی تأکید کرد: اگر به تعبیر امام علی(ع) کسی با قرآن مجالست کند هدایتش زیاد و بی بصیرتی او کم می‌شود زیرا قرآن را اگر هزاران بار هم بخوانیم باز دارای جاذبه است. استادی با بیان اینکه احترام و عظمت و تاثیر قرآن باید در جلسات قرآنی حفظ شود بیان کرد: سعی کنید در هر جلسه غیر از متن تفسیری، سؤال و مطلب جذابی از کتب دیگر بیان کنید. وی افزود: شبهات را نباید با طول و تفصیل در سطح جامعه بیان کنیم و باید شبهات در جای خود مطرح شود لذا القای شبهه در همه فضاها و در جلساتی که نمی‌دانیم سطح علمی افراد چگونه است مصلحت نیست. وی ادامه داد: ان شاءاللّه نخستین نشست هم اندیشی برای مقابله با هجمه های دشمنان در شب میلاد پیامبر با حضور جمعی از بزرگان برگزار می شود و باید گروهی از افراد قوی تشکیل شود تا با همت جمعی و قوی به مبارزه با شبهات پرداخته شود. نجفی قدسی ابراز داشت: گاهی برخی می خواهند القاء کنند که بین بزرگان و علماء اختلافی وجود دارد در حالی که این گونه نبوده و قلوب آن ها به ویژه شاگردان علامه طباطبائی بسیار به یکدیگر نزدیک است، امام راحل و علامه طباطبائی دو شجره طیبه بودند که راهشان باید ادامه داده شود. وی عنوان کرد: برخی می گویند علامه طباطبائی با انقلاب کار نداشته است ولی چگونه می شود که ایشان شاگردانی تربیت کند که استوانه های انقلاب باشند اما ایشان کاری نداشته باشد. * اساتید حوزه علوم قرآن را از کلام ائمه اطهار(ع) استخراج کنند دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن بر لزوم استخراج اصول و قواعد تفسیری از قرآن و بیان معصومین تأکید کرد و گفت: اساتید حوزه‌های علمیه باید علوم قرآن را از کلام ائمه اطهار(ع) استخراج و مباحث مختلف مورد نیاز برای تفسیر قرآن را از فرمایشات این بزرگواران دریافت کنند. وی با تاکید بر اینکه بر اساس روایات اهل سنت و شیعه حضرت علی(ع) صبح و شب به خدمت حضرت محمد(ص) می‌رسید، اضافه کرد: پیامبر اسلام(ص) آیات قرآن کریم را با بیانی که تا روز قیامت انسان‌ها به آن نیاز داشتند برای حضرت علی(ع) بیان می‌کردند و از ایشان می‌خواستند که این مطالب را بنویسند. دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن با بیان اینکه تفسیر قرآن کریم نیازمند آشنائی با عام و خاص قرآن است، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم بیان و تفسیری برای قرآن کریم داشته باشیم باید به دنبال اهل بیت عصمت و طهارت رفته و از این بزرگواران بیان و تفسیر قرآن کریم را خواستار شویم. وی بر لزوم استخراج اصول و قواعد تفسیری از قرآن و بیان معصومین تأکید کرد و یادآور شد: اساتید حوزه‌های علمیه باید علوم قرآن را از کلام ائمه اطهار(ع) استخراج و مباحث مختلف مورد نیاز برای تفسیر قرآن را از فرمایشات این بزرگواران دریافت کنند. احمدی قمی با اشاره به اینکه اساتید حوزه‌های علمیه باید به جایگاه علوم مختلف دینی در قرآن کریم بپردازند، عنوان کرد: با رسیدن به اصول و قواعد مورد نیاز در حوزه تفسیر می‌توانیم به پرسش‌های خود پاسخ دهیم و در دنیای پر تلاطم کنونی مسیر رسیدن به سعادت را برای انسان‌ها باز کنیم. * خادمان قرآن کریم نسبت به پاسخ‌گوئی به شبهات قرآنی اهتمام داشته باشند حجت الاسلام دکترمفتح عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: خادمان به قرآن کریم باید نسبت به پاسخ‌گوئی به شبهات قرآنی نیز اهتمام جدی داشته باشند. وی اضافه کرد: در حوزه داخل کشور با موضوع شبهات مختلفی که در میان جوانان و اهل فکر تولید و منتشر می‌شود مواجه هستیم، جدیدترین نظریه مخربی که در مورد قرآن تولید و طی سال‌های اخیر منتشر شده این است که مبدا و منشأ اصلی قرآن کریم چیست و به تعبیر این افراد قرآن روایت رویاهای رسولانه و خواب‌نامه پیامبر اسلام(ص) است به همین علت تفسیر قران کریم بیراهه رفتن است و باید قرآن کریم را تعبیر کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه خادمان به قرآن کریم باید نسبت به پاسخ‌گوئی به شبهات قرآنی نیز اهتمام جدی داشته باشند، تصریح کرد: خلأهای پژوهشی بسیاری در حوزه‌های قرآن و حدیث و قرآن و سنت وجود دارد که باید نسبت به پر کردن این خلأها بپردازیم. وی یادآور شد: روش قانون‌گذاری کنونی نظام اسلامی سکولار رفوشده است به این معنا که نمایندگان مشکلات را بررسی می‌کنند و به دنبال راهکار هستند اما در این راستا به دنبال رسیدن به راهکارهائی از کتاب و سنت نیستند بلکه به سراغ مکاتب فکری می‌روند و در شورای نگهبان نیز تداخل نداشتن آنها با خطوط قرمز را بررسی می‌کنند. دکترمفتح با تأکید بر اینکه اساتید تفسیر حوزه باید نسبت به تأمین محتوای نظری مورد نیاز برای قانون‌گذاری بر اساس سنت و قرآن گام بردارند، عنوان کرد: دشمن به دنبال این است که بگوید قرآن برگرفته و ترجمه‌ای از کتاب مقدس است، این شبهاتی که سندیت و وحدانیت قرآن کریم را زیر سؤال می‌برد می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد. وی از وجود خلأهائی در حوزه معرفی قرآن کریم به علت کوتاهی فعالان قرآنی یاد کرد و ادامه داد: اکنون فعالیت‌هائی با هزینه‌های سنگین برای تخریب قرآن کریم در کشورهای مختلف از جمله آلمان در حال انجام است، قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن کریم را جمع‌آوری و با کارهای سنگین به شناسائی تاریخ کتاب‌ها می‌پردازند؛ گروهی از افراد را تعیین کرده‌اند تا ثابت کنند قرآن کریم 100 سال بعد از پیامبر اسلام(ص) نوشته شده و از کتاب‌های شعر و ادبی عربی برگرفته است.