شناسهٔ خبر: 22863718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

انصارالله در همه حال پیروز است

حتی اگر عبدالله صالح زنده می‌ماند نیز توان اجرای نقشه‌اش را نداشت، چراکه انصارا... تجربیات خوب نظامی و امنیتی کسب کرده و قادر است بر اوضاع مسلط بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، علی عبدا... صالح، رهبر حزب کنگره یمن هفته گذشته کودتایی را در یمن انجام داد و با این عمل خود هواداری‌اش را از عربستان و امارات نشان داد. متعاقب این موضوع جنگنده‌های ائتلافی عربی به مدیریت ریاض به مواضع انصارا... یمن حمله‌ور شدند. انصارا... در هفته‌ای که گذشت از خودش ایستادگی نشان داد.  این در حالی بود که مردم یمن و حتی برخی از اعضای حزب کنگره با علی عبدا... صالح همراهی نکردند. همین موضوع هم سبب شد که او درصدد برآید که از صنعا خارج شود.  علی عبدا... صالح متوجه شده بود که در صنعا جایگاهی ندارد، اما فرار او با شکست مواجه شد و در مسیر کشته شد.
 
  علی‌عبدا...‌صالح حتما می‌شکست

در این خصوص کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت که علی عبدا... صالح حتی اگر زنده می‌ماند باز هم انصارا... او را شکست می‌داد.

رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه در ادامه گفت: «کودتایی که عبدا... صالح انجام داد در روز ششم به شکست کامل منجر شد. عبدا... صالح تصور کرده بود که با جدا شدن از اتحاد با انصارا... می‌تواند قدرت را به‌ دست بگیرد. اما این اتفاق نیفتاد. رفتار عبدا... صالح در چند روز گذشته نشان داد که او از سوی جبهه‌های خارج از یمن حمایت می‌شود.

  خطای محاسباتی

وی افزود: «علی عبدا... صالح دچار خطای محاسباتی شد و همین موضوع سبب شد بعد از کودتای نافرجامش در یمن تنها بماند. حتی اغلب اعضای حزب کنگره نیز با او همراهی نکردند. به این دلیل عبدالملک الحوثی، رهبر انصارا... یمن از اعضای این حزب تشکر کرد. با این شواهد می‌توانیم نتیجه بگیریم که علی عبدا... صالح دیگر در یمن جایی نداشت و اگر زنده می‌ماند نیز در یمن کارایی نداشت.

  ترجیح فرار بر قرار

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه علی عبدا... صالح ترجیح داد از یمن فرار کند، خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد بعد از اینکه عبدا... صالح متوجه شد که دیگر در یمن جایی ندارد، قصد داشت به سمت «عدن» حرکت کند تا در آنجا دولت در سایه‌ای تشکیل دهد و از آنجا سناریوی مبارزه با انصارا... را دنبال کند. اما حتی اگر زنده می‌ماند نیز توان اجرای نقشه‌اش را نداشت، چراکه انصارا... تجربیات خوب نظامی و امنیتی کسب کرده و قادر است بر اوضاع مسلط بماند.

  تنش ادامه دارد

میرابیان در بخش دیگری از صحبت خود پیرامون آینده سیاسی یمن، اظهار داشت: «به‌طور حتم در آینده تنش سیاسی در یمن به پایان نخواهد رسید. فشارهای سیاسی در این کشور علیه انصارا... زیاد خواهد بود، حتی ممکن است در آینده نزدیک از شرق صنعا گروه‌هایی برای ایجاد درگیری بخواهند وارد صنعا شوند. اما تجربیات انصارا... مانع از شکست این گروه خواهد شد.»

  شکست گزینه نظامی

وی سپس ادامه داد: «عربستان گزینه نظامی را علیه یمن تجربه کرده است. آخرین مورد هم همین کودتایی بود که توسط علی عبدا... صالح مدیریت شد. هیچ‌کدام از تجربه‌های ریاض در قبال صنعا با موفقیت همراه نبوده است. در چنین شرایطی اگر عربستان عاقلانه رفتار کند به پای میز مذاکره خواهد آمد. اما اگر ریاض بخواهد به رفتار غیرمنطقی‌اش ادامه دهد جنگ در یمن ادامه خواهد یافت. البته فشارهای بین‌المللی درخصوص رفتار عربستان مقابل یمن اهرم فشاری بر ریاض است تا هرچه زودتر از جنگ خارج شود.»

  مرگ عبدا... صالح دیگر مهم نیست

میرابیان در بخش دیگری از صحبت خود تاکید کرد: «موضوع مهم در یمن کشته شدن علی عبدا... صالح نیست، چراکه او در شرایطی که کودتای نافرجامی را انجام داده بود، کشته شد. او در دل یک ماجرای نظامی و امنیتی کشته شد اما عربستان ممکن است بخواهد از این موضوع به نفع خودش استفاده کند که در این صورت برنده نخواهد شد.»

نظر شما