وجود نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه واله وسلم)، بزرگ ترین مایه وحدت در همه ادوار اسلامی بوده است و امروز هم می تواند باشد؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدس بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است، لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه مسلمانهاست و همین محوریت، یکی از موجبات انس دلهای مسلمین و نزدیکی فرق اسلامی با یکدیگر به حساب می آید .
هیچ انسانی قادر نیست ابعاد شخصیت نبی اکرم را به نحو کامل بیان کند و تصویر نزدیک به واقعی از شخصیت آن بزرگوار ارائه دهد. آنچه ما از برگزیده پروردگار عالم و سرور پیامبران سراسر تاریخ شناخته و دانسته ایم، سایه و شبحی از وجود معنوی و باطنی و حقیقی آن بزرگوار است؛ اما همین مقدار معرفت هم برای مسلمانان کافی است تا اولا، حرکت آنها را به سمت کمال تضمین کند و قله انسانیت و اوج تکامل بشری را در مقابل چشم آنان قرار بدهد و ثانیا، آنها را به وحدت اسلامی و تجمع حول آن محور تشویق کند . بنابراین توصیه ما به همه مسلمانان عالم این است که روی ابعاد شخصیت و زندگی و سیره و اخلاق پیامبر گرامی اسلام و تعالیمی که از آن بزرگوار، به صورت مأثور و منصوص به ما رسیده، کار زیادی انجام دهند.
بعد از دوران قرون وسطی، که در دنیای مغرب زمین و مسیحیت، تهاجم تبلیغاتی وسیعی نسبت به شخصیت رسول اکرم (ص) انجام گرفت و دشمنان سوگند خورده اسلام فهمیدند یکی از راههای مبارزه با اسلام این است که چهره نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) را مخدوش بکنند و کارهای زیادی هم در این زمینه انجام دادند، تا امروز که دشمن به طور مستمر و با شیوه های مختلف، روی امحای شخصیت پیامبر از ذهنهای آزادگان عالم کار کرده است، مردم بسیاری در دنیا هسـتند که اگر پیامبر اسلام را به همان انـدازه ای که مســلمانها می شناسند یا حتی کمتر؛ یعنی فقط شبحی از آن چهره منور بر دلهای آنان آشکار بشود، عقیده و گرایش آنها نسبت به اسلام و معنویت اسلامی تضمین خواهد شد. ما باید روی این مسأله کار کنیم .
بزرگ ترین تبلیغ برای اسلام، شاید همین باشد که ما چهره پیامبر اسلام را برای بینندگان و جویندگان عالم روشن کنیم و بسیار بجاست قبل از آنکه دشمنان و مخالفان، با روشها و شیوه های فرهنگی و هنری پیچیده خود، چهره آن بزرگوار را در اذهان مردم
بی خبر عالم مخدوش کنند، مسلمانان هنرمند و مطلع و آگاه به شیوه های گوناگون در عالم، با بیان و تبلیغ و تبیین درباره آن شخصیت معظم و مکرم، کار علمی و فرهنگی و هنری و تبلیغی بکنند. اینها کارهای لازمی است.
شما در همین اواخر ملاحظه کردید که وقتی استکبار جهانی به برکت انقلاب اسلامی، با رشد معنوی اسلام مواجه شدند و در جبهه نظامی و سیاسی نتوانستند انقلاب و جمهوری اسلامی را که امروز مظهر و نمودار اسلام عملی است، بکوبند و شکست بدهند، به تهاجم فرهنگی دست زدند، لذا مزدور خودشان را وادار کردند تا به شخصیت رسول اکرم و نبی معظم اهانت بکند و شیطان صفتی، به دستور شیاطین
زر و زور عالم، آن کتاب شیطانی را بنویسد که البته با پاسخ و عکس العمل قاطع مسلمین عالم و در مقدم آنان، امام بزرگوار و رهبر عظیم الشأن و فقید ما مواجه شدند که به هدر بودن خون آن شیطان صفت و اعدام او حکم کردند.
پس، یک مطلب این است که باید شخصیت رسول اکرم و ابعاد گوناگون وجود آن بزرگوار، مثل اخلاقیات و روش حکومت و مردمداری و عبادت و سیاست و جهاد و تعلیمات خاص و غیره را مورد توجه قرار داده و روی آن کار بسیاری انجام دهیم. و در این خصوص فقط کتاب ننویسیم، بلکه کارهای هنری و تبلیغی را با استفاده ازشیوه ها جدید و تکنیکهای موجود شروع کنیم و نه فقط در جمهوری اسلامی، بلکه در همه انحای جهان اسلام، آن را انجام دهیم.
و اما درباره مسأله وحدت مسلمین و هفته وحدت باید بگویم اگر وحدت و نزدیکی فرق اسلامی چیزی است که در خدمت اسلام می باشد و اگر قبول داریم که اتحاد مسلمین به حال مسلمین مفید است و در جهت عظمت اسلام می باشد، بایدمعتقد باشیم که از سوی دشمنان اسلام، سخت ترین تلاشها و پیچیده ترین توطئه ها، علیه این وحدت و اتحاد در جریان است. این دو امر از هم غیرقابل انفکاک اند. امروز، هر چیزی که برای اسلام نافع تر است، از نظر دشمنان اسلام مبغوض تر می باشد. امروز، هر چیزی که بیشتر در جهت عظمت اسلام باشد، بیشتر هم مورد تهاجم دشمنان اسلام است. این، یک معادله قطعی است.
شما ببینید که امروز فشار دشمنان اسلام، روی کدام نقطه از دنیای اسلام بیشتر است؟ همان قدرتها و دشمنانی که به بعضی از سلاطین و رؤسای کشورهای مسلمان، دست دوستی و صمیمیت داده اند و با همه وجود از آنها دفاع می کنند و پول و سلاح و تجهیزات و تبلیغات را در خدمت آنها قرار داده اند، امروز با تمام وجود، علیه جمهوری اسلامی و نظام و ایران اسلامی، در حال تلاش و کوشش اند.
چرا؟ چون فهمیده اند که در جمهوری اسلامی و نظام ما، عظمت اسلام تضمین و تعقیب خواهد شد.
هرکاری که امروز در خدمت اسلام است، مورد نقمت دشمنان اسلام می باشد. وحدت میان مسلمین، یکی از مصادیق این قاعده کلی است. اگر حقیقتا لازم است که مسلمین عالم با یکدیگر متحد شوند و اگر این اتحاد به حال اسلام و مسلمین مفید است که ظاهرا در نظر عقلا و مصلحان عالم اسلام، جای شکی در این حرف نیست، پس باید مطمئن بود که امروز توطئه دشمن علیه این وحدت، از همیشه بیشتر است .
من، به همه برادران مسلمانی که در سراسر عالم هستند، توجه و تذکر می دهم که تبلیغات استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی را که از طریق خبرگزاریها و مطبوعات و رادیوها و اظهارات رسمی سیاسیون منتشر می شود، با این منطق و قاعده کلی بسنجند و معنا کنند که تمام دستگاههای تبلیغاتی استکبار و در رأس آنها امریکا، امروز بسیج شده اند تا جمهوری اسلامی و ایران و ملت اسلام را برخلاف آنچه که هست، در چشم مردم عالم معرفی کنند و نشان بدهند. این، مسأله بسیار مهمی است.
امروز، پولهای دستگاه استکبار و ایادی آنها، در دنیا و بیشتر از همه در دنیای اسلام، برای ایجاد تفرقه بین مسلمین خرج می شود تا اگر بتوانند که نخواهند توانست، بین ایران اسلامی و مسلمانان عالم، اختلاف ایجاد کنند و فاصله بیندازند . جنگ دشمن ساخته شیعه و سنی، به برکت انقلاب اسلامی، بحمدالله، رو به خمود و خاموشی رفت و برادران شیعه و سنی در میدانهای مختلف در کنار هم قرار گرفتند و به یکدیگر کمک کردند و برادروار با هم حرکت کردند که حق هم همین بود. ولی امروز تبلیغات جهانی سعی می کند باز هم این شعله را مشتعل تر و این آتش را برافروخته تر کند و این اختلاف را که رو به از بین رفتن است، دوباره زنده نماید. چرا؟ چون می دانند که امروز وحدت اسلامی یعنی تجمع مسلمین حول محور ایران اسلامی. آنها می دانند که دلهای مسلمین، امروز به ام القرای اسلام، یعنی ایران اسلامی متوجه است. می دانند که امروز در دنیای اسلام و در سراسر عالم، آن جایی که قرآن، رسما و عملا حاکمیت دارد، ایران اسلامی است .
ایران مثل بسیاری از کشورهای مسلمان نیست که علی الظاهراسلامی باشند و سران و رهبران آن دم از اسلام بزنند، اما عمل آنها از اسلام دور و بیگانه باشد. در ایران اسلامی، کسانی که در رأس امور هستند، شرط قبول و تحمل مسئولیتشان، ایمان و تقواست . در اینجا، مثل بعضی از دیگر کشورهای اسلامی نیست که مسئولان و رهبران فسق و فجور کنند و محرمات کبیره را که قرآن ناطق به حرمت آنهاست، عملا انجام بدهند و شرب خمر و تجاوز و تعدی از حدود الهی بکنند و نوکری دشمنان خدا و دشمنی با بندگان صالح او بکنند و بر مؤمنین و متقین و علما فشار وارد آورند و در عین حال، نام خودشان را مسلمان بگذارند.
تنها نقطه ای در عالم اسلام که مسئولان کشور و اداره کنندگان و مدیران، باید از نظر مردم به تقوا و ایمان و تعبد شناخته شده باشند، ایران اسلامی است. مردم دنیا می بینند و حس می کنند که بقیه کشورها ادعای اسلام می کنند و زمامدارانشان فساق و فجاری در رأس امور قرار می دهند و مردم مسلمان هم مشاهده و تحمل می کنند و چاره ای ندارند.
به بعضی از کشورهای اسلامی مدعی اسلامیت و ترویج اسلام نگاه کنید؛ بعضی از آنها آنقدر پررو و وقیح هستند که خودشان را بانی و صاحب و مروج اسلام هم به حساب می آورند و معرفی می کنند؛ در حالی که کپسول فساد و انحطاط و منشأ محرمات و گناهان کبیره هستند!! این را مردم دنیا می بینند . مسلمانانی که بصیرند، اینها را می فهمند و می دانند که در این موقعیت، اگر پرچم وحدت اسلامی بلند شد، دلهای مسلمانان قهرا به جایی متوجه خواهد شد که حقیقتا اسلام حاکم است وملاکها و معیارهایش از اسلام گرفته شده و ملاک حاکمیت و مدیریت و مسئولیت، مسلمان بودن است و مصداق این آیه شریفه است:«الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر»(حج:۴۱). مردم دنیا این را می بینند و دلهاشان متوجه ایران اسلامی خواهد شد .
لذا امروز، تمام تشکیلات تبلیغاتی وابسته به استعمار و استکبار و ایادی آنها در همین منطقه اسلامی، دست به دست هم داده اند تا با تبلیغات منفی، وحدتی را که مورد نظر اسلام است، بشکنند، لذا علمای اسلام باید مواظب باشند. مراقب این مذاهب اختراعی و جعلی که ناقض وحدت اند، باشید، مواظب این دلارهای نفتی که برای ایجاد تفرقه به کار
می رود، باشید، مواظب این دستهای پلید و مزدور که سعی می کنند «عروة الوثقای» وحدت بین مسلمین را بگسلند و پاره کنند، باشید، با اینها برخورد کنید. این، لازمه علاقه به وحدت و پیمودن راه وحدت اسلامی است و بدون آن ممکن نیست.
ما در مسأله وحدت جدی هستیم. ما اتحاد مسلمین را هم معنا کرده ایم. اتحاد مسلمین به معنای انصراف مسلمین و فرق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی خودشان نیست؛ بلکه اتحاد مسلمین به دو معناست که هر دوی آنها باید تأمین بشود: اول اینکه فرق گوناگون اسلامی (فرق سنی و فرق شیعه) که هر کدام فرق مختلف کلامی و فقهی دارند، حقیقتا در مقابله با دشمنان اسلام، همدلی و همدستی و همکاری و همفکری کنند. دوم اینکه فرق گوناگون مسلمین سعی کنند خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند و تفاهم ایجاد نمایند و مذاهب فقهی را باهم مقایسه و بر هم منطبق کنند. ممکن است بسیاری از فتاوای فقها و علما در دو مذهب، با مختصر تغییری، به هم نزدیک شوند، اگر مورد بحث فقهی عالمانه قرار بگیرد.
لذا ما بسیارعلاقه مندیم که «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» را ایجاد کنیم . البته در گذشته این کار شروع شده و تلاشهای مخلصانه ای هم انجام شده؛ اما اکنون مدت مدیدی است که ما حرکت خوبی مشاهده
نمی کنیم، لذا احساس می کنیم که این کار باید انجام بگیرید و مردم مخلص و مؤمن و علمای دنیای اسلام همکاری کنند. ما آماده هستیم و مایلیم که میزبان این مجموعه باشیم و زحمات و خدمتهای این کار را برعهده بگیریم.
علمای اسلامی باید کوشش کنند. فقها و متکلمین و فلاسفه اسلامی بنشینند و آرا را بر یکدیگر منطبق کنند و در مجموعه هایی جمع نمایند تا نظرات فرق مختلف اسلامی در مجموعه ای واحد در اختیار همه مسلمین قرار بگیرد. این، از جمله کارهای بسیار لازم و ضروری است و امیدواریم که همت صاحب همتان، این کار را به انجام برساند .
* برگرفته از کتاب «حدیث ولایت»، ج ۲
code