به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) علیرضا عصاره، سرپرست پژوهشگاه آموزش و پرورش و دبیر ستاد گرامیداشت هفته پژوهش در نشست خبری خود پیش از آغاز هفته پژوهش گفت: به مناسبت هفته پژوهش که از 20 تا 26 آذر برگزار میشود، آموزش و پرورش نیز مثل سایر وزارتخانهها برنامه پژوهشی خواهد داشت که ستاد گرامیداشت هفته پژوهش آموزش و پرورش دو برنامه مهم در این هفته برگزار خواهد کرد.
عصاره افزود: مراسم روز ملی پژوهش، روز دوشنبه، 20 آذر ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش و فرهنگیان با سخنرانی کمال خرازی در محل مرکز فرهنگی دارالفنون برگزار میشود، همچنین مراسم تجلیل از پژوهشگران وزارت آموزش و پرورش اعم از دانشاموزان و معلمان پژوهشگر روز سهشنبه، 21 آذر با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور وزیر آموزش و پرورش در محل مدرسه مصلینژاد، واقع در خیابان طالقانی، نرسیده به نادری برگزار خواهد شد.
دبیر ستاد گرامیداشت هفته پژوهش با تاکید بر اینکه باید بتوانیم فرهنگ پژوهش را در آموزش و پرورش نهادینه کنیم، گفت: یک پژوهش از آموزش و پرورش، یک پایان نامه ارشد و یک رساله دکتری در روز ملی پژوهش مورد تجلیل ما قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: همچنین انتخاب دانشجومعلمان پژوهنده از برنامههای مهم ما در این هفته است، همانطور که استحضار دارید ما دو دانشگاه بزرگ در آموزش و پرورش داریم یکی دانشگاه فرهنگیان و دیگری دانشگاه شهید رجایی، بر این اساس سه دانشجومعلم از دانشگاه فرهنگیان و سه دانشجومعلم از دانشگاه رجایی مشمول تقدیر قرار گرفتهاند.
عصاره افزود: انتخاب تجارب و نوآوریهای استانها در زمینه پژوهش یکی از دستاوردهای هفته پژوهش خواهد بود، ما از همه فرهنگیان خواستهایم که ایدهها و تجارب خود را برای ما بفرستند و تعداد زیادی هم ایده بود که با ما رسید و ما سه ایده را از سه استان کشور انتخاب کردیم، در روز 21 آذر هم که تجلیل از پژوهشگران دانشاموزی است از 21 دانشآموز توسط وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم تجلیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این دو برنامه با چهار هدف: نشان دادن نمادین منزلت بالای پژوهش در آموزش و پرورش، بحث و تبادل نظر و همدلی کارشناسان پژوهشی آموزش و پرورش که از سراسر کشور در این برنامهها از سراسر کشور جمع میشوند، ایجاد بسترهایی برای ارتقای منزلت اجتماعی پژوهشگران و تجلیل از پژوهشگران وزارت آموزش و پرورش برگزار میشود.
دبیر ستاد گرامیداشت هفته پژوهش در ادامه گفت: برای سال 96 اولویتهای پژوهشیمان را در دفاتر مربوط به معاونتها و کمیتههای مشترکی که بین معاونتها و پژوهشگاه ایجاد کرده ایم، مسایل و اولویتهای هر معاونت را معین کردیم و مجموعهای پژوهشها را تعریف کردیم، صد و هشتاد پژوهش در این قالبها معین شد، 60 مورد برای خود پژوهشگاه و محققان آن، 60 مورد برای پژوهشگران خارج از پژوهشگاه و 60 مورد پژوهش هم در قالب رسالهها و پایاننامههای دانشجویی تعریف کردیم که از این شصت عدد بودجه مربوط به قسمت اول، تخصیص داده شده است ولی برای اولویتهای بیرون از پژوهشگاه، بودجه لازم اختصاص داده نشده است.
عصاره همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از سرمایهگذاری بر دانشآموزان پژوهشگر پرسید، گفت: دانشآموزانی که در زمینه پژوهش مورد تقدیر ما قرار میگیرند، عمدتا دانشآموزانی هستند که در جشنواره جابر بن حیان و خوارزمی شرکت میکنند، اینکه کارهای اینها مستندسازی شود و جزو کسانی بشوند که روی آنها سرمایهگذاری کنیم، از آرزوهای ماست، در بنیاد نخبگان برنامههایی برای این دانشآموزان وجود دارد و ثبت اختراع میکنند، ما در حال این هستیم که تدوین برنامهای کنیم برای سرمایهگذاری روی نخبگی و پژوهشگری این دانشآموزان.
وی افزود: بنیاد نخبگان بر اساس ضوابط خودش، دستورالعملی دارد و پژوهشهایی را که شاخص بداند، امتیازاتی میدهد و مجموع امتیازاتی که یک دانشآموز بیاورد و به حدی برسد، از تسهیلات نخبگی برای ورود به دانشگاه و مسایل سربازی استفاده خواهد کرد اما ما در آموزش و پرورش یک رابطه سازمانی و ارگانیگ با این دانشآموزان نداریم که این ارتباط جزو آرزوهای ما است و همانطور که عرض کردم در حال تدوین برنامهای برای آن هستیم.
عصاره همچنین درباره پژوهشهای حوزه علوم تربیتی گفت: از نظر ما همه پژوهشهایی که در پژوهشگاه آموزش و پرورش انجام میشود، رویکرد تربیتی دارد چون قرار است تعلیم و تربیت را اصلاح کند، ببینید ما چهار پژوهشکده وابسته به پژوهشگاه داریم: پژوهشکده برنامهریزی درسی آموزشی و ارزشیابی آن، پژوهشکده خانواده و مدرسه، پژوهشکده کودکان استثنایی و پژوهشکده تعلیم و تربیت را داریم، دو مرکز هم داریم که مرکز تیمز (آموزش ریاضی) و مرکز پرز (آموزش نوشتن) است، همه اینها را ما تربیتی تلقی میکنیم.
سرپرست پژوهشگاه آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره سهم قرآنپژوهی و سنجش اثربخشی فعالیتهای قرآنی در آموزش و پرورش از پژوهشهای انجام شده گفت: پژوهشهایی در این زمینه از سوی پژوهشکده تعلیم و تربیت انجام گرفته است که نتایج آن بصورت منظم به معاونت پرورشی وزارت اموزش و پرورش اعلام میشود و در تصمیمسازیها نیز موثر است.
عصاره در پایان با اشاره به پژوهشی که در زمینه تعطیلی پنجشنبهها در این پژوهشگاه انجام شده است، گفت: برای 8 یا 9 ماه آینده نتیجه این پژوهشها به وزارتخانه اعلام میشود و احتمال بازنگری در تعطیلی آن یا لحاظ کردن موارد دیگر وجود دارد.