شناسهٔ خبر: 22835168 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

با اقدام به موقع انصارالله با حمایت مردم صورت گرفت

شکست فتنه مشترک امارات و سعودی‌ در یمن

روز چهارشنبه گذشته توطئه‌ای جدید علیه قیام مردم یمن از سوی سعودی‌ها شکل گرفت که موجب درگیری‌های خونینی در صنعا پایتخت این کشور شد. این درگیری‌ها روز جمعه و شنبه به اوج خود رسید و با اظهارات علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین یمن وارد فاز جدیدی شد. گرچه نیروهای انصارالله از مردم صنعا خواسته بودند آرامش را حفظ کرده و فریب توطئه‌گران را نخورند با این حال روزهای شنبه و یکشنبه (دیروز) شهر صنعا شاهد درگیری‌های شدیدی بود . برخی منابع می‌گویند در این درگیری‌ها دست‌کم 40 نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شده‌اند. منابع نزدیک به عربستان تعداد کشته‌ها را بیش از 140 نفر عنوان می‌کنند .

صاحب‌خبر -

ابتدا نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح اعلام کردند موفق شده‌اند مراکز دولتی را در این شهر به تصرف خود در آورده و نیروهای حوثی را از آنها اخراج کنند. اما بلافاصله سخنگوی انصارالله یمن با تکذیب این خبرها یادآور شد شهر صنعا آرام بوده و هیچ‌یک از این مراکز به چنگ طرفداران صالح نیفتاده است. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله در ادامه اعلام کرد: توطئه بزرگی که دشمن سعودی برای یمن طراحی کرده بود، با شکست مواجه شد. وی تأکید کرد: تا دیروز رسانه‌های سعودی تسلط بر صنعا و پنج استان دیگر را جشن گرفته بودند؛ امروز اما می‌بینیم که همین استان‌ها هدف حملات هوایی قرار می‌گیرند! وی همچنین در اظهاراتی کنایه‌آمیز خطاب به سعودی‌ها گفت: این چه ائتلافی است که مناطق تحت سیطره خود در صنعا و دیگر استان‌ها را بمباران می‌کند؟! مگر پیشتر مدعی تسلط بر آنها نشده بود؟ همزمان با شروع عملیات کودتاگران هواپیماهای عربستان و ائتلاف عربی نیز وارد عمل شد و اردوگاه‌های جربان، الاستقبال، 22 می، تبه الریان در صنعا، ساختمان دولتی، اداره امنیت در شهر عمران و چند استان دیگر را بمباران کردند.

محمد عبدالسلام درنهایت شکست توطئه سقوط صنعا را به مردم یمن تبریک گفت و از ایستادگی مردم این کشور برای حفظ امنیت و ثبات این شهر تقدیر کرد . سخنگوی انصارالله حرکت صالح را کودتا علیه ائتلاف و شراکت انصارالله و حزب کنگره مردمی و همراهی با عربستان برای تضعیف جبهه داخلی توصیف کرد. وی امارات را نیز مسئول دیگر توطئه برخی مزدوران حزب کنگره مردمی جهت تلافی شکست‌های میدانی خود طی سه سال جنگ با نیروهای یمنی دانست. آخرین خبرهای روز گذشته حاکی از آن بود که صدها نفر از شبه نظامیان وابسته به علی عبدالله صالح خود را به نیروهای امنیتی یمن تسلیم کردند. همچنین گفته شد طارق محمد عبدالله صالح، سرکرده شورشیان نیز دستگیر و با وی طبق قانون اساسی و قوانین مصوب کشور برخورد خواهد شد.

هدف فتنه‌گران

عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن، روز شنبه، اتفاقات و درگیری‌های اخیر در صنعا را «فتنه» نامید و از علی عبدالله صالح‌ رئیس‌جمهور پیشین یمن خواست تا عاقلانه رفتار کند. در همین حال یک منبع مطلع از اتفاقات یمن فاش کرد که طی دو هفته گذشته تماس‌های فشرده‌ای میان علی عبدالله صالح و ائتلاف عربی به رهبری عربستان بوده تا طرحی جدید برای به قدرت رسیدن فرزند علی‌عبدالله صالح در یمن تکمیل و آماده شود.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، علت کودتای صالح علیه حوثی‌ها و دم زدن علنی او از عربستان، برنامه‌ای است که پشت پرده در ابوظبی در جریان است و هدفش بازگرداندن خانواده صالح به صحنه یمن است زیرا عربستان با این مساله موافقت کرده چون در عرصه نظامی یمن ناکام مانده و در عرصه سیاسی در پی تمام کردن نبرد است. به نوشته رای الیوم، گزارش‌های غربی نشان می‌دهد این راهی است که عربستان و امارات برای یکسره کردن کار در یمن انتخاب کرده‌اند. راهی دشوار و پیچیده که مملو از خطر است چرا که ایران نمی‌تواند اجازه دهد حوثی‌ها در یمن شکست بخورند و صالح هم نمی‌تواند وضعیت نظامی را بسرعت و قاطعانه به سود خود خاتمه دهد .

در همین خصوص به نظر می‌رسد علی عبدالله صالح پیام‌های مثبتی برای ائتلاف سعودی فرستاده تا برخی نقاطی را که تحت کنترل دارد به سود نیروهای ائتلاف خالی کند تا بدین صورت «فتح‌های جدیدی» [به عنوان موفقیت‌هایی میدانی] برای ائتلاف محسوب شود.

جبران شکست‌های عربستان

به گزارش فارس، مشاور رسانه‌ای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از نیروهای سایبری این کشور خواست از علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور حمایت کنند. مجتهد فعال رسانه‌ای ناشناس و معروف به افشاگر اسرار خاندان سعودی در تازه‌ترین افشاگری‌های خود در توییتر نوشت: سعود القحطانی معروف به «دلیم» همزمان با درگیری‌ها در پایتخت یمن از نیروهای سایبری و رسانه‌ای عربستان خواست به جای استفاده از واژه «مخلوع» برای صالح از عنوان «رئیس‌جمهور سابق» استفاده کنند. این مساله کاملا در عملکرد شبکه خبری العربیه نیز مشهود است به طوری که ظرف چهار دقیقه، العربیه در توییتر خود واژه مخلوع را به رئیس‌جمهور سابق تغییر داد.

حمله موشکی یمن به نیروگاه هسته‎‎ای ابوظبی

شبکه المسیره یمن روز گذشته اعلام کرد یگان موشکی ارتش و کمیته‎های مردمی یمن یک فروند موشک هدایت شونده از نوع کروز را به سمت نیروگاه هسته‎ای البراکه ابوظبی شلیک کردند. به گفته یک مقام یمنی نیروگاه هسته‎ای ابوظبی پس از اصابت موشک کروز آسیب دیده است. وی اظهار کرد: شلیک موشک کروز به سمت نیروگاه هسته‌ای ابوظبی پس از آن صورت گرفت که این موشک اواخر ماه آگوست به صورت موفقیت‌آمیز آزمایش شد. نیروهای یمنی برای نخستین بار است که از موشک هدایت‌شونده کروز استفاده می‌کنند.

عزیز راشد، معاون سخنگوی ارتش یمن نیز در این خصوص گفت: حملات ما مشروع و قانونی است زیرا در چارچوب دفاع از خود در برابر تجاوزات مداوم علیه کشورمان صورت می‌گیرد.

با این حال خبرگزاری دولتی امارات در صفحه توییتر خود اصابت موشک به نیروگاه هستهای ابوظبی را تکذیب کرده است.

درخواست میانجیگری صالح از ایران و حزب‌الله

شبکه الجزیره در یک خبر فوری روز گذشته اعلام کرد علی عبدالله صالح از ایران و حزب‌الله لبنان خواسته است در مسائل یمن میانجیگری کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما