به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، همایش «جهانشمولی آموزههای قرآنی و روایی در دنیای معاصر» امروز یکشنبه ۱۲ آذر از ساعت ۹ تا ۱۲ در تهران برگزار شد. در ابتدای این مراسم علی اکبر ملکشاهی به قرائت قرآن پرداخت و پس از سخنرانی دبیر همایش، حجتالاسلام غضنفری، سه مقاله برگزیده ارائه شد.
حجتالاسلام والمسلمین لطفالله خراسانی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ارائه مقاله خود با عنوان «جهان شمولی آموزههای قرآنی _ روایی و جایگاه و نقش آن در تمدن نوین اسلامی» اظهار کرد: این مقاله در صدد تبیین ادله عقلی و نقلی جهان شمولی آموزههای قرآنی _ روایی به شکل اجمالی و نیز پدید آمدن تمدن اسلامی در پرتو آن به شکل تفصیلی است. بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که تمدن اسلامی در فرایند شکلگیری و شکوفاییاش تمام مؤلفههای تمدنساز را با خود به همراه داشته و همچون سلول زندهای رشد کرده و فرهنگهای دیگر را در خود جذب و عناصر منفی آن را پالایش نموده و موجود جدیدی با سیمای ویژه خود به عنوان تمدن اسلامی ظهور کرده است.
وی افزود: از مهمترین ویژگیهای آن تشئت گرفتن از فرهنگ قرآن و روایات، جامعیت و انسانمحوری و ایجاد تحول بنیادین در حوزههای مختلف اعتقادی، اخلاقی، علمی و فقهی و هنری است. در مقابل گروه اندکی از مخالفان، تمدن اسلامی را برگرفته از تمدن ایران و روم و دیگر ملل فتح شده پس از عصر نزول قرآن میپندارند. در این پژوهش تلاش کرده ایم تا با ترسیم تابلویی کوچک از وضعیت عرب جاهلی قبل از اسلام در حوزههای مختلف، تمدن نوین اسلامی را بر اساس آموزههای جاودانه و جهانشمول قرآن و روایات اثبات نماییم.
طاهره سادات طباطبایی امین، استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکده علوم و فنون قرآن تهران دیگر سخنران این مراسم به ارائه مقاله «ادله عقلی و نقلی جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی» پرداخت و گفت: یکی از شبهاتی که امروز به ساحت دین وارد می شود، ناکارامدی دین و قرآن در پاسخ گویی به نیازهای امروز بشری است.
وی افزود: در این مقاله سعی داشتیم با روش توصیفی تحلیلی از طریق طرح ادله عقلی و نقلی به اثبات جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی بپردازیم. مهمترین ادله نقلی از آیات قرآن شامل آیه تبیان، اکمال، نفی باطل و آیاتی که اسلام و قرآن را جهانی و جاودانه معرفی کند، آیاتی که مخاطب آن همه انسانها است، آیاتی که دستور به اطاعت از رسول خدا(ص) تا روز قیامت دارد.
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: دسته دوم از دلایل نقلی، روایاتی است که قرآن را تبیان و منبع همه علوم و محل مراجعه معرفی میکند و روایاتی که مبنی بر تداوم دین و قرآن تا روز قیامت است. مهمترین ادله عقلی برهان لطف، هدایت، خاتمیت، مسئله امامت، جامعیت علم معصومین(ع)، گستردگی دعوت اسلام، برخی ویژگیهای قرآن کریم همچون مطابقت با عقل، فطرت، انعطافپذیری، سازگاری درونی اجزای قرآن و آیندهنگری در آیات قرآن است.
محمد پارسائیان دیگر سخنران این مراسم در ارائه مقاله «جهانشمولی آموزههای قرآنی و روایی و کارکرد آن در حوزه اقتصاد» بیان کرد: بنابر اصل خاتمیت دین اسلام کاملترین دین است که در هر زمینه مجموعهای از نهادهای جهانشمول را عرضه میکند که در کنار یکدیگر مجموعهای از نظامهای هماهنگ را تشکیل میدهد.
وی افزود: در این بین اهمیت توسعه اقتصادى و نقش آن در جهت نیل به اقتدار اقتصادی، کسب استقلال و عزت بر هیچ کس پوشیده نیست اما تجربه عملی برخی کشورهای اسلامی در همراهی با روندهاي اخير جهانيشدن، علاوه بر اثبات ناکارآمدی نسبی مدلهای غربی، موجب تضعيف ارزشهاي اخلاقي و نقش نظامسازي دين شده است. بررسی آموزههای اقتصادی در منابع قرآنی و روایی و کاربردمندی آن در دنیای امروز نشان از جهانشمولی این معارف در جهان معاصر دارد.
پارسائیان در پایان تصریح کرد: این تحقیق ضمن بیان روش استخراج و استنباط این آموزهها از منابع دینی، به شکل عملی به بیان این آموزهها در سه دسته بینشی، منشی و رفتاری میپردازد. از آنجا که تنها در حوزه رفتاری این آموزهها به قالبهای اصول کلی حاکم بر کار، تولید، توزیع، بازتوزیع و تخصیص و مصرف قابل تقسیم است، از باب نمونه صرفا به ذکر برخی مؤلفهها بسنده میشود و به شکل اجمال به کاربرد آنها در پیشبرد اهداف اقتصادی از منظر اقتصاد خرد و کلان اشاره میشود.
در ادامه مراسم نفرات برتر با اعطای لوح تقدیر تجلیل شدند.