شهرام مُکری، عضو هیئت داوران بخش «داستانی کوتاه» چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در پاسخ به این سوال که ما چگونه میتوانیم فیلمی تربیتی با موضوع خشونت بر علیه کودکان و احترام به والدین بسازیم، عنوان کرد: همه چالشی که هنرمند دارد این است که موضوعی تربیتی و آموزشی را در قالب هنری تولید کند و ارائه دهد.
وی افزود: ما باید سعی کنیم تولیداتی را در راستای اهدافی چون ارائه تولیدات آموزشی، تربیتی، تولید کنیم و بعد نقاط ضعف آن را پیدا کنیم.
مُکری با اشاره به ضعف فیلمنامه در سینمای کشور، اظهار کرد: این موضوع کلیدی است، اینکه چگونه میتوانیم فیلمنامه را تبدیل به چیزی کنیم که خود فیلمنامه ادعای آن را دارد مطرح میکند، اگر آن ادعا آموزش و تربیتی است فیلمنامه را تبدیل به موضوع خوب آموزش و تربیتی کنیم.
این کارگردان ادامه داد: از طرف دیگر باید ببینیم فیلمها در جشنوارهای مثل رشد قرار است بر روی چه طیفی از مخاطب اثر بگذارد، فکر میکنم جشنواره رشد، فیلمها را دارد به سه طیفه تأثیر بر والدین بر مدل برخورد، تأثیر بر کودکان، تأثیر بر تولید علم تقسیم میکند.
سینمای ایران از تولید موضوعات تربیتی غافل شده است
کارگردان فیلم سینمایی «ماهی و گربه» بیان کرد: متأسفانه ما در موضوعات تربیتی، آموزشی و... در سینمای ایران ضعیف هستیم، عمدهترین مشکل نیز ماندن در یک سبک و سیاق است، درست است که در آن سبک به پیش رفته خوبی رسیدهایم و کارهای درخشانی تولید شده اما این موضوع باعث شده که سینمای ایران از سبکهای مختلف فیلمسازی از جمله آموزش و تربیتی که اثرگذاری آن بیشتر است غافل شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ملاک تربیتی و آموزشی در فیلم یکی از امتیازهای داوری جشنواره رشد بوده است، اظهار کرد: در اهداف کلی جشنواره این موضوع بود و ما هم باید در امر داوری این موضوع را در نظر میگرفتیم.
مُکری با اشاره به تفاوت جشنواره فیلم رشد با جشنوارههای کودک و نوجوان در خارج از کشور، گفت: جشنواره رشد به خاطر موضوع یعنی بهاء دادن به فیلمهایی که جنبه آموزشی، علمی و تربیتی دارند، جشنوارهای نمونه و استثنایی در دنیا است و برگزاری چهل و هفت دوره این جشنواره همین موضوع را نشان میدهد، به شرط آنکه برگزار کنندگان آن بدانند که باید روی هدف مشخصی پافشاری کنند.
این کارگردان ابراز کرد: جشنواره فیلم رشد نباید تبدیل شود به شعبه دیگری از جشنواره فجر یا تکرارکننده آن جشنواره باشد تا بتواند مخاطبان زیادی را جذب کند بلکه باید تبدیل شود به جشنوارهای که روی ویژگی منحصر به فرد خود کار کند، آن هم رسیدن به فیلمهایی است که بعد علمی و آموزشی دارند.
وی ادامه داد: در دنیا و منطقه ما مشابه این فیلمها را نداریم، این جشنواره میتواند تبدیل شود به محلی برای به دست آوردن فیلمهای مختلفی در حوزه علمی، آموزش و تربیتی کشورهای دنیا که تولید میشود.