رئیس کل گمرک ایران از تفاهم این سازمان با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برای اتصال این مناطق به سیستم گمرک الکترونیک با هدف ساماندهی واردات خبر داد که به طور آزمایشی در مناطق آزاد ارس و اروند اجرایی می شود.
فرود عسگری در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: میان گمرک و مناطق آزاد تفاهم شد که سیستم الکترونیک گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد متصل شود؛ از این رو کالاهایی که از مناطق آزاد خارج می شوند، حتماً در سیستم گمرک ثبت می شود تا هویت واردکننده مشخص شده و ارزش گذاری و تعرفه گذاری انجام شود. البته تعرفه های تعیین شده به صاحب کالا و سازمان منطقه آزاد اعلام می شود و آنها از محل ارزش گذاری ها، عوارض منطقه خود را دریافت کنند.
وی افزود: با این اقدام استقرار گمرک در مناطق ورودی به صورت آزمایشی در مناطق آزاد ارس و اروند به زودی اجرایی می شود و پس از آن در سایر مناطق هم انجام خواهد شد.
رئیس کل گمرک ایران همچنین از تفاهم با دبیرخانه مناطق آزاد برای تعیین کالاهای هدف، سهمیه بندی و اعمال برخی محدودیت ها خبر داد و گفت: برای کالاهایی چون پوشاک که حساسیت بالایی دارد، برای هر منطقه سهمیه مشخص شده است. اکنون مناطق آزاد در قالب این سهمیه تعیین شده واردات انجام می دهند و بیش از آن نمی توانند کالا ترخیص کنند.
وی از فعال شدن سامانه های مسافری در گمرکات مناطق آزاد خبر داد و گفت: با این کار دیگر کسی نمی تواند در یک سال بیش از یک بار از معافیت مناطق آزاد استفاده کند. سیستم های مناطق آزاد به هم متصل می شوند تا اگر مسافری در منطقه آزاد کالایی را وارد کند، دیگر امکان وارد کردن کالا با معافیت از منطقه آزاد دیگر را نداشته باشد.
طبق قانون هر شهروند ایرانی می تواند در هنگام ورود به کشور ۸۰ دلار کالا وارد کند که تاکنون سامانه ای برای رعایت این سقف وجود نداشته و به همین دلیل بسیاری به دفعات از این طریق کالا به کشور وارد می کنند بی آنکه حقوق گمرکی آن را به دولت بپردازند.
نامبرده با اشاره به مصوبه دولت در مورد ساماندهی واردات کولبری، تهلنجی و ملوانی گفت: اگر با کمک استانداران کشور این مصوبات دولت عملیاتی و اجرایی شود، شاید دیگر بحث اتهامات به گمرک کمرنگتر شود.
وی اظهار داشت: بخشی از کالاهای وارداتی از طریق کولبری و تهلنجی وارد میشود ولی با سیستم الکترونیک که راهاندازی شده، دیگر امکان جعل و استفاده مکرر از پروانههای کاغذی وجود ندارد.
عسگری افزود: اکنون با کمک این سامانه، ملوانان باید کد رهگیری پروانه را به گلوگاهها اعلام کنند تا کل مشخصات محموله، تاریخ ورود به بندر و وسیله حملکننده مشخص شود که در این رویه امکان استفاده مجدد از پروانه وجود ندارد.
وی با اشاره به موضوع خودروهای دپو شده وارداتی در گمرک، ورود کالای ثبت سفارش نشده به محوطه های گمرکی و مناطق آزاد را طبق قانون بلامانع دانست و گفت: اما نباید صاحبان این خودروها بدون داشتن ثبت سفارش معتبر انتظار ترخیص از گمرک را داشته باشند. خودروها چنانچه ثبت سفارش معتبر داشته باشند، با رعایت سایر مقررات مربوط خودرو از گمرک ترخیص می شوند، در غیر این صورت واردکنندگان باید برای تمدید ثبت
سفارش های مهلت منقضی یا جدید اقدام کنند که البته این کار در حوزه اختیارات سازمان توسعه تجارت است. رئیس کل گمرک در باره توقف ثبت سفارش خودرو و ورود خودرو به مناطق آزاد گفت: قوانین واردات خودرو در مناطق آزاد خارج از قوانین امور گمرکی است و نیاز به ثبت سفارش ندارد. به همین دلیل برخی خودروها را وارد مناطق آزاد کرده و سپس اقدام به ثبت سفارش می کنند.
وی با یادآوری اینکه از ابتدای تابستان سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته شده است، گفت: ترخیص خودروهای ورودی به گمرک تنها در صورتی امکان پذیر است که اطلاعات مربوط به ثبت سفارش آن در سامانه وجود داشته باشد. بنابراین آن تعداد خودروهایی که ثبت سفارش آنها دارای اعتبار است، اجازه ترخیص دارند و آنهایی که ثبت سفارش نشده اند اجازه ترخیص نخواهند داشت.
عسگری با اشاره به اینکه برای واردات خودرو منتظر تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجازه ثبت سفارش خودرو هستیم، تاکید کرد: خودروهایی که در مناطق آزاد قرار دارند، مشمول کالاهای متروکه گمرکی نمی شوند و بستگی به تفاهمات صاحب کالا و سازمان منطقه آزاد مربوطه دارد و منعی برای ورود خودرو به مناطق آزاد وجود ندارد.
وی گفت: برای امسال کسب درآمد بالای ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل واردات خودرو پیش بینی شده بود که در عمل با توقف ثبت سفارش، این رقم محقق نشد و دولت تا مهر امسال از محل ترخیص خودرو ۱۷۶۰ میلیارد ریال درآمد گمرکی کسب کرده است.
∎
فرود عسگری در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: میان گمرک و مناطق آزاد تفاهم شد که سیستم الکترونیک گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد متصل شود؛ از این رو کالاهایی که از مناطق آزاد خارج می شوند، حتماً در سیستم گمرک ثبت می شود تا هویت واردکننده مشخص شده و ارزش گذاری و تعرفه گذاری انجام شود. البته تعرفه های تعیین شده به صاحب کالا و سازمان منطقه آزاد اعلام می شود و آنها از محل ارزش گذاری ها، عوارض منطقه خود را دریافت کنند.
وی افزود: با این اقدام استقرار گمرک در مناطق ورودی به صورت آزمایشی در مناطق آزاد ارس و اروند به زودی اجرایی می شود و پس از آن در سایر مناطق هم انجام خواهد شد.
رئیس کل گمرک ایران همچنین از تفاهم با دبیرخانه مناطق آزاد برای تعیین کالاهای هدف، سهمیه بندی و اعمال برخی محدودیت ها خبر داد و گفت: برای کالاهایی چون پوشاک که حساسیت بالایی دارد، برای هر منطقه سهمیه مشخص شده است. اکنون مناطق آزاد در قالب این سهمیه تعیین شده واردات انجام می دهند و بیش از آن نمی توانند کالا ترخیص کنند.
وی از فعال شدن سامانه های مسافری در گمرکات مناطق آزاد خبر داد و گفت: با این کار دیگر کسی نمی تواند در یک سال بیش از یک بار از معافیت مناطق آزاد استفاده کند. سیستم های مناطق آزاد به هم متصل می شوند تا اگر مسافری در منطقه آزاد کالایی را وارد کند، دیگر امکان وارد کردن کالا با معافیت از منطقه آزاد دیگر را نداشته باشد.
طبق قانون هر شهروند ایرانی می تواند در هنگام ورود به کشور ۸۰ دلار کالا وارد کند که تاکنون سامانه ای برای رعایت این سقف وجود نداشته و به همین دلیل بسیاری به دفعات از این طریق کالا به کشور وارد می کنند بی آنکه حقوق گمرکی آن را به دولت بپردازند.
نامبرده با اشاره به مصوبه دولت در مورد ساماندهی واردات کولبری، تهلنجی و ملوانی گفت: اگر با کمک استانداران کشور این مصوبات دولت عملیاتی و اجرایی شود، شاید دیگر بحث اتهامات به گمرک کمرنگتر شود.
وی اظهار داشت: بخشی از کالاهای وارداتی از طریق کولبری و تهلنجی وارد میشود ولی با سیستم الکترونیک که راهاندازی شده، دیگر امکان جعل و استفاده مکرر از پروانههای کاغذی وجود ندارد.
عسگری افزود: اکنون با کمک این سامانه، ملوانان باید کد رهگیری پروانه را به گلوگاهها اعلام کنند تا کل مشخصات محموله، تاریخ ورود به بندر و وسیله حملکننده مشخص شود که در این رویه امکان استفاده مجدد از پروانه وجود ندارد.
وی با اشاره به موضوع خودروهای دپو شده وارداتی در گمرک، ورود کالای ثبت سفارش نشده به محوطه های گمرکی و مناطق آزاد را طبق قانون بلامانع دانست و گفت: اما نباید صاحبان این خودروها بدون داشتن ثبت سفارش معتبر انتظار ترخیص از گمرک را داشته باشند. خودروها چنانچه ثبت سفارش معتبر داشته باشند، با رعایت سایر مقررات مربوط خودرو از گمرک ترخیص می شوند، در غیر این صورت واردکنندگان باید برای تمدید ثبت
سفارش های مهلت منقضی یا جدید اقدام کنند که البته این کار در حوزه اختیارات سازمان توسعه تجارت است. رئیس کل گمرک در باره توقف ثبت سفارش خودرو و ورود خودرو به مناطق آزاد گفت: قوانین واردات خودرو در مناطق آزاد خارج از قوانین امور گمرکی است و نیاز به ثبت سفارش ندارد. به همین دلیل برخی خودروها را وارد مناطق آزاد کرده و سپس اقدام به ثبت سفارش می کنند.
وی با یادآوری اینکه از ابتدای تابستان سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته شده است، گفت: ترخیص خودروهای ورودی به گمرک تنها در صورتی امکان پذیر است که اطلاعات مربوط به ثبت سفارش آن در سامانه وجود داشته باشد. بنابراین آن تعداد خودروهایی که ثبت سفارش آنها دارای اعتبار است، اجازه ترخیص دارند و آنهایی که ثبت سفارش نشده اند اجازه ترخیص نخواهند داشت.
عسگری با اشاره به اینکه برای واردات خودرو منتظر تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجازه ثبت سفارش خودرو هستیم، تاکید کرد: خودروهایی که در مناطق آزاد قرار دارند، مشمول کالاهای متروکه گمرکی نمی شوند و بستگی به تفاهمات صاحب کالا و سازمان منطقه آزاد مربوطه دارد و منعی برای ورود خودرو به مناطق آزاد وجود ندارد.
وی گفت: برای امسال کسب درآمد بالای ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل واردات خودرو پیش بینی شده بود که در عمل با توقف ثبت سفارش، این رقم محقق نشد و دولت تا مهر امسال از محل ترخیص خودرو ۱۷۶۰ میلیارد ریال درآمد گمرکی کسب کرده است.