شناسهٔ خبر: 22789368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت الله موحدی کرمانی: نمایندگان مجلس در لایحه بودجه عدالت را رعایت کنند

تهران - ایرنا - خطیب نماز جمعه تهران گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه باید عدالت را مراعات کنند. اگر برای مدیران 17 میلیون تومان تصویب می کنند به یاد بیچاره ها هم باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله محمد علی موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار کرد: آن کارگری که عرق می ریزد و به شدت زحمت می کشد، یکی، دو میلیون داشته باشد اما مدیر 17 میلیون، این عدالت نیست.
خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: نمایندگان باید خیلی دقت کنند و باید اولویت ها را در نظر بگیرند، اهم و مهم را در نظر بگیرند و سعی کنند موارد مهم با بودجه، تغذیه و تامین شود.
موحدی کرمانی تاکید کرد: مسئولیت نمایندگان، بسیار خطیر است؛ وضع قانون چیز کمی نیست، قانونی که باید مشکلات مردم را حل کند، بیکاری، گرانی یا فساد را ریشه کن یا اقلا کم کند، مهم است.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نمایندگان ممکن است بودجه را برای یک کاری تصویب کنند که خیلی هم مهم نیست و اگر اتفاق نیفتد به کشور آسیبی وارد نمی شود اما بودجه باید در مساله ای که جان و آبروی مردم و نیز پیشرفت علم و دانش مطرح است ، لحاظ شود.
وی به آیه ای از قرآن اشاره کرد و گفت: این مسئولیت ها امانت های الهی است، قرآن می فرماید بار امانت را بر کوه ها و آسمان ها عرضه کردیم اما آنها تحمل نداشتند، تحمل نکردند و مسئوولیت را نپذیرفتند اما انسان به میدان آمد و گفت من آماده هستم.
موحدی کرمانی تاکید کرد: حالا که انسان ، امانت را پذیرفته است مواظب باشد ظلوم و جهول نباشد . مبادا در ادای امانت ظلم کنی و در این امانتی که به تو تحمیل می شود گرفتار جهل شوی، مقام ولایت را نشناسی و ارزش ولایت را نبینی. در امر ولایت فقط شعار دهی اما عمل نکنی نباید این گرفتاری پیش بیاید که اگر آمد تو جهولی و اگر درست به آنچه باید عمل کنی، عمل نکنی تو ظلوم خواهی بود.

**متمکن ها در دارایی خود حقی برای مستضعفان قائل شوند
خطیب این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری زکات، از آن به عنوان برنامه ای خوب نام برد و گفت: این برنامه ، رابطه بین ثروتمندان و نیازمندان را کنترل می کند.
موحدی کرمانی افزود: قرآن مجید در مورد توجه به فقرا، یک دستور کلی واجب دارد و آن زکات است که در کنار نماز آمده است و در روایات است که نماز بدون زکات و زکات هم بدون نماز مقبول نیست، اما علاوه بر زکات، در آیات قرآن توصیه هایی به ثروتمندان شده است.
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به آیات قرآن مجید در این ارتباط اظهارکرد:انسان هایی که تمکن دارند در دارایی شان حقی برای انسان های سوال کننده و انسان های مستضعف وجود دارد که در روایات آمده است این حق غیر از زکات است. در روایات آمده که هر کسی در مال و دارایی اش سهمی برای فقرا قائل می شود، یا هر روز، هر جمعه یا هر ماه مبلغی برای فقرا کنار می گذارد و سعی می کند به اندازه توانایی اش این سهم را قائل شود و به فقرا بدهد؛ بنابراین مساله کمک های به مردم محدود به زکات هم نیست.

**مجلسیان باید از مدرس بیاموزند
آیت الله موحدی کرمانی همچنین بمناسبت روز مجلس با گرامیداشت یاد شهید مدرس گفت:شهید مدرس الگو برای نمایندگان است که به همین مناسبت روز شهادت مدرس، روز مجلس نامگذاری شده است؛ مجلسیان باید در زهد، پاکی، شهامت، شجاعت و بالاخره در مقاومت درمقابل دشمن این مسائل را از مدرس بیاموزند.
وی افزود: مدرس در مقابل رضا خان قلدر ایستاد تا سر حد شهادت که این عزیز در سال 1316 به کاشمر تبعید و با وضعی فجیع در حال روزه شهید شد.
وی افزود: عمال رضا خان بر سر مدرس ریختند و چایی را مسموم کردند و به او گفتند بنوش، نوشید اما دیدند این سم در وجود مدرس موثر نبود و با پارچه ای به حلقومش او را خفه کردند و کشتند. این مقاومت را مردم ما و بالاخص نمایندگان مردم ببینند و الگو قرار دهند.

** متون درسی با قرآن و اسلام منطبق باشد
موحدی کرمانی در ادامه با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی گفت: کنگره با عظمتی بود، اگر این کنگره موفق شود علوم انسانی را دقیقا بررسی و هر کجای آن با قرآن و اسلام منطبق نیست حذف کند، این مساله مهمی است.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران تاکید کرد:متصدیان امر باید دقت کنند متون درسی در دانشگاه و دبیرستان با قرآن و اسلام منطبق باشد مبادا خدای ناکرده چیزی که خلاف اسلام و قرآن است مورد عمل، سخن و تدریس قرار گیرد.

**ایران انسان های مقتدر و توانمند دارد
موحدی کرمانی به مساله داعش هم اشاره کرد و گفت: داعش الحمدالله نابود شد که نابودی آن هم مساله ساده ای نیست. قرآن برای این نابودی ها بیان خاصی دارد و می فرماید باطل نابود می شود اهل حق چرا می ترسند و به میدان نمی آیند که اگر به میدان بیایند باطل نابود می شود. این بدبختی و نابودی به سراغ داعش آمد.
وی گفت: قرآن می فرماید مثل سخن و جریان حق به مثل درخت تنومندی است که ریشه در اعماق زمین دارد و شاخه هایش به آسمان رفته است مگر می شود آن را حرکت و تکان داد؟ هیچ طوفانی قدرت متزلزل کردن این درخت را ندارد، اما مثل باطل، مثل یک بوته می ماند و کافی است تصمیم بگیری آن را با ریشه بکنی و با یک اراده و فشار دور می اندازی نابود می شود.
موحدی کرمانی اضافه کرد: خواستیم برای آمریکا ثابت و قدرت مرجعیت روشن، قدرت حزب الله ، قدرت نیروی اسلام و قدرت ایران مشخص شود و دیگر با دم شیر بازی نکند ، آمریکا بداند و بفهمد که ایران حججی ها، سلیمانی ها و انسان های مقتدر و توانمند دارد.
وی تاکید کرد: البته نباید از دشمن غافل شد؛ در این جا ضربه می بیند باز به فکر ضربه دیگری در جای دیگری خواهد بود. ما باید بیدار باشیم و تمام توطئه های دشمنان را خنثی کنیم.

** مسئولان در زلزله کرمانشاه خوب عمل کردند
خطیب نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به مساله زلزله گفت: مساله زلزله را هم فراموش نمی کنیم؛ امتحان سختی است، هم مردم آسیب دیده و به طور کلی مردم ما امتحان دادند و چه خوب امتحان دادند و واقعا کمک شایان کردند، خداوند این مردم را جزای خیردهد و انشاء الله به آسیب دیدگان هم صبر عنایت کند و جانباختگان را در جوار رحمت خود قرار داده و به بازماندگان صبر و به مجروحان شفای عاجل عنایت کند.
وی افزود: مسوولان هم خوب عمل کردند، سازمان اورژانس کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمل کردند. برای من توضیحات کتبی مفصلی دادند که چه خدمات ارزشمندی کردند و موفق شدند در همان ساعات اولیه 7هزار و 350 مجروح و مصدوم را به کرمانشاه و بیمارستان ها منتقل کنند.
موحدی کرمانی گفت: 444 نفر را به خارج از استان برای درمان منتقل کردند، هزار و 930 نفر نیز عمل جراحی در فاصله سه روز انجام دادند که این اعمال جراحی شامل پیوند دست، جراحی مغز و اعصاب است.

**امت پراکنده طعمه دشمن می شود
امام جمعه موقت تهران درخطبه نخست نماز عبادی- سیاسی نماز جمعه با تاکید بر وحدت شیعه و سنی، گفت: امت پراکنده طعمه دشمن می شود، اما اتحاد مانع ضربات بدخواهان است.
آیت الله موحدی کرمانی افزود: شیعه و سنی باید در مقابل دسیسه های دشمنان، متحد باشند تا مرعوب آنان نشوند.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران به محبت به عنوان عامل اصلی وحدت اشاره و تصریح کرد: وقتی فقرای جامعه از ثروتمندان محبت ببینند و وقتی ملت از دولت، عدل، تقوی و خدمت ببیند، وحدت ،حاکم می شود و امت به دولت علاقه مند می شود.
آیت الله موحدی کرمانی با تبریک در پیش بودن سالروز ولادت حضرت خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) و فرا رسیدن هفته وحدت، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام (ص) به سوی وحدت گام برداشت و در سایه همین وحدت بر دشمنان غالب شد و امت واحده اسلامی را به وجود آورد.
وی با اشاره به عوامل وحدت و محبت، خاطرنشان کرد: به فرموده قرآن ، حُسن خلق عامل اصلی وحدت است که در رفتار حضرت محمد(ص) به روشنی مشاهده می شود.؛ آن حضرت با گذشت، محبت، طلب استغفار برای امت و استفاده از آنان در امور حکومتی، امت واحدی ایجاد کرد.
آیت الله موحدی کرمانی یادآوری کرد: در کلام معصوم(ع) نیز سخنان پاک، تواضع و فروتنی و ملاقات با تبسم با مردم به عنوان نشانه های حسن خلق یاد شده است.
امام جمعه موقت تهران از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به عنوان عامل وحدت شیعه و سنی یاد کرد و گفت: با این وجود ، امروز بسیاری حکومت های اسلامی گول خورده یا ترسیده اند و اجازه نمی دهند وحدت بین مسلمانان وجود داشته باشد.
سیام**6984**1776
خبرنگار: امیر خان زاده**انتشار: لیلا خطیب زاده

انتهای پیام /*

نظر شما