شناسهٔ خبر: 22779789 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

مصائب با عقلی

اگر دندان عقل ساده باشد به روش متداول کشیدن دندان، کشیده می‌شود اما درصورتی‌که دندان عقل نهفته باشد، برای کشیدن آن نیاز به عمل جراحی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، درد دندان یکی از بدترین دردهاست. بعضی درد دندان را با درد زایمان و میگرن مقایسه می‌کنند. در این میان درد دندان عقل و کشیدن آن جزء مصائبی است که عمده مردم با آن مواجه‌اند.

 دندان عقل چیست؟

دندان عقل در حقیقت در کنار دندان آسیای سومی قرار دارد. هر شخص بزرگسال مجموعه‌ای از 32 دندان طبیعی دارد. برخی بیشتر یا کمتر از 32 دندان دارند. سومین دندان آسیا آخرین دندان بزرگسالان است که حدود 18 تا 21 سالگی شروع به درآمدن و رشد می‌کند. دندان عقل معمولا در طول دوران نوجوانی یا نزدیک 20 سالگی شروع به رشد می‌کند، اما در برخی موارد ممکن است تا 30‌سالگی یا بیشتر از آن طول بکشد. اگرچه در بعضی موارد دندان عقل بدون ایجاد هیچ‌گونه مشکل یا ناراحتی رشد می‌کند، اما عدم وجود فضای کافی در دهان برای رشد می‌تواند باعث مشکلاتی برای دیگر دندان‌ها شود.

 آغاز پوسیدگی

دندان عقلی که کج درآمده باشد به دندان‌های اطراف خود فشار وارد می‌کند. این دندان به فک و حتی به عصب‌های اطراف خود نیز آسیب وارد می‌کند. اگر وضعیت و مکان دندان عقل مناسب نباشد، این دندان در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد، ذرات مواد غذایی بین دندان عقل و دیگر دندان‌های آسیا باقی می‌مانند و باعث پوسیدگی آن می‌شوند. اگر دندان عقل مکان و فضای کافی برای رشد نداشته باشد (دندان عقل نهفته)، باعث ایجاد درد، عفونت یا دیگر مشکلات در دهان می‌شود. در این صورت کشیدن آن ضروری است.

 بی‌عقلی بهتر است!

اگر دندان عقل ساده باشد به روش متداول کشیدن دندان، کشیده می‌شود اما درصورتی‌که دندان عقل نهفته باشد، برای کشیدن آن نیاز به عمل جراحی است. عمل جراحی دندان عقل می‌تواند تحت یک بی‌حسی موضعی یا بیهوشی کامل انجام شود. بهبودی محل دندان عقل کشیده شده حدود پنج تا هفت روز و بهبود کامل لثه‌ اطراف دندان حدود سه تا چهار هفته طول می‌کشد. اگر در حین کشیدن دندان، فک آسیب ببیند، بهبود کامل ممکن است تا 6 ماه طول بکشد. در طول 24 ساعت اول بعد از کشیدن دندان، انتظار مقداری خونریزی وجود دارد. انتظار متورم شدن صورت بعد از کشیدن دندان عقل وجود دارد. برای از بین بردن تورم صورت، می‌توان از کیسه یخ استفاده کرد. برای درمان درد و ناراحتی ناشی از کشیدن دندان می‌توان از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کرد.

نظر شما