شناسهٔ خبر: 22775425 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

خاک آمریکا در تیررس موشک جدید پیونگ‌یانگ

صاحب‌خبر -

آرمان- کره‌شمالی یک فروند موشک بالستیک جدید را آزمایش کرد. رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفت که کره‌شمالی روز چهارشنبه به وقت محلی یک فروند موشک بالستیک شلیک کرد. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی اعلام کرد که موشک از استان «پیونگان جنوبی» و به سمت شرق شلیک شده و ارتش کره‌جنوبی و آمریکا در حال بررسی اوضاع هستند. وزیر وحدت کره‌جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورش فعالیت‌های غیرعادی کره‌شمالی را تحت نظر دارد. خبرگزاری کره‌شمالی با صدور اطلاعیه‌ای آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ را تایید کرد و گفت: این آزمایش با دستور «کیم جونگ‌اون» رهبر این کشور و با موفقیت انجام شده است. کره‌شمالی اعلام کرده است این موشک توانایی ضربه‌زدن به سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا را دارد. آزمایش موشکی بامداد روز گذشته پیونگ‌یانگ که بعد از 75 روز از آخرین آزمایش موشکی این کشور انجام شد، سومین ازمایش موشکی بالستیک کره‌شمالی بود. این بیانیه می‌افزاید: ما به این نتیجه رسیده‌ایم برای حفاظت و حراست از کشور خود باید فرایند سلاح‌های هسته‌ای خود را تکمیل کنیم. کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی به عنوان دو همسایه کره‌شمالی به این ازمایش واکنش نشان داده و در گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار اعمال فشارهای بین‌المللی عیله پیونگ‌یانگ شده‌اند. به درخواست این سه کشور نیز قرار شد نشست شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به این موضوع انجام شود. کره‌شمالی از 11 سال پیش تا کنون هفت آزمایش موشکی انجام داده است که سه مورد آن قاره‌پیما بوده است.

موشک قاره‌پیما بود

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد موشکی که کره‌شمالی بامداد روز چهارشنبه به وقت محلی در سواحل شرقی خود آزمایش کرد، یک موشک قاره‌پیما بوده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، «رابرت منینگ» سخنگوی پنتاگون در این خصوص گفت که بر اساس ارزیابی‌های اولیه، این موشک از نزدیکی شهر پیونگ‌سانگ در کره‌شمالی شلیک و پیش از سقوط در دریای ژاپن، مسافتی به طول یک‌هزارکیلومتر را طی کرده است. دولت ژاپن تخمین زده است که موشک به مدت 50دقیقه پرواز کرده و در آب‌های منطقه ویژه اقتصادی این کشور در فاصله 210کیلومتری نزدیک‌ترین سواحل شمالی ژاپن فرود آمده است. وزیر دفاع ژاپن هم با بیان اینکه موشک کره‌شمالی به ارتفاع چهار‌هزارکیلومتری رسیده است، احتمال قاره‌پیمابودن آن را تایید کرد. کره‌شمالی در ماه اوت (شهریور) موشکی را شلیک کرده بود که از حریم هوایی ژاپن گذشت و موجی از وحشت را در میان مردم این کشور ایجاد کرد. به همین سبب فعالیت‌های پیونگ‌یانگ در مرکز توجه توکیو و نیز دیگر دولت‌های منطقه قرار گرفته است. کره‌جنوبی تنها چند دقیقه پس از آزمایش موشکی روز چهارشنبه، در قالب یک رزمایش اقدام به شلیک چند موشک کرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از جمله نخستین مقام‌های غربی بود که به آزمایش کره‌شمالی واکنش نشان داد. وی در جریان یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در این رابطه گفت: به این وضعیت رسیدگی خواهیم کرد. یک سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم این آزمایش را به شدت محکوم کرد و آن را«نقض غیرقابل‌پذیرش تعهدات بین‌الملی» دانست. وی در همین رابطه افزود: این آزمایش یک اقدام عمیقا تحریک‌آمیز دیگر و تهدیدی جدی برای امنیت بین‌المللی است. پیونگ‌یانگ در ماه‌های گذشته ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و موشک‌هایی را از سواحل شرقی این کشور شلیک کرد که برای نخستین‌بار پس از سال‌ها، از حریم هوایی ژاپن گذشت. این کشور سالیان طولانی است که به موجب فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود هدف تحریم‌های کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است. دامنه تحریم‌های پیونگ‌یانگ در آخرین قطعنامه شورای امنیت به منع واردات منسوجات از آن و به‌کارگیری کارگران این کشور رسید و سقفی هم برای صادرات نفت به آن در نظر گرفته شد.

افزایش فشار بر کره‌شمالی

وزیر خارجه آمریکا آزمایش جدید موشکی کره‌شمالی را قویا محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود را علیه پیونگ‌یانگ افزایش دهند. رکس تیلرسون روز سه‌شنبه با توجه به آزمایش موشکی کره‌شمالی که به گفته جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا از نوع بالستیک با بیشترین برد بوده است، بیانیه‌ای مطبوعاتی صادر کرد و افزود: این اقدام تهدید جدی برای همسایگان، منطقه و ثبات جهانی است. وی خواستار فشار اقتصادی و دیپلماتیک و همچنین اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور شد و افزود: جامعه جهانی باید یک پیام متحد به کره‌شمالی ارسال کند تا برنامه موشکی خود را متوقف کند. وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: آنها باید اقدامات اضافی را برای افزایش امنیت دریایی از جمله حق ممنوعیت ورود و خروج کالا از کره‌شمالی انجام دهند. تیلرسون گفت که شرکای آمریکا به همراه کانادا از جامعه بین‌الملل به‌خصوص کره‌جنوبی، ژاپن و کشورهای کلیدی و موثر برای بررسی مقابله با تهدیدات کره‌شمالی گرد هم می‌آیند. وی تاکید کرد: گزینه‌های دیپلماتیک اکنون قابل اجرا و باز است. ایالات متحده همچنان متعهد به یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای انحلال هسته‌ای و پایان‌دادن به اقدامات خصمانه توسط کره‌شمالی است.

افزایش تنش در شبه‌جزیره

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با محکوم‌کردن آزمایش موشکی کره‌شمالی از این کشور خواست از «انتخاب بی‌پروایانه» دست بردارد و به میز مذاکره برگردد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، «مون جائه‌این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی تاکید کرد که سئول و واشنگتن همراه با جامعه بین‌المللی، تا زمانی که کره‌شمالی از توسعه سلاح‌ها و موشک‌های هسته‌ای خود دست برندارد، تحریم‌ها و فشارهای شدیدی علیه این کشور اعمال خواهند کرد. وی گفت: به دنبال این آزمایش جدید همراه با آمریکا و ژاپن درخواست نشست شورای امنیت سازمان ملل کرده است تا به این وضعیت رسیدگی شود. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با محکوم‌کردن آزمایش موشکی کره‌شمالی گفت: این آزمایش تنش را در شبه‌جزیره کره افزایش می‌دهد و صلح و امنیت جهانی را به‌طور جدی تهدید می‌کند. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی همچنین به ارتش دستور داده است برای حفظ موقعیت دفاعی و یا اقدام‌های تلافی‌جویانه علیه هرگونه تحرکات کره‌شمالی آمادگی کامل داشته باشد. وزارت خارجه کره‌جنوبی نیز با صدور بیانیه‌ای هشدار داد کره‌شمالی با این اقدامات، فقط انزوای دیپلماتیک و مشکلات اقتصادی را به دست خواهد آورد. در این بیانیه آمده است: بر اساس سیاست دفاع مشترک با ایالات متحده، دولت کره‌جنوبی به شدت به هرگونه تحرکات کره‌شمالی پاسخ خواهد داد.در همین حال، ارتش کره‌جنوبی پس از آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ، در مرز این کشور مانور نظامی برگزار کرد.

تلاش برای انزوای بیشتر کره‌شمالی

رهبران آمریکا و ژاپن چهارشنبه و به دنبال آزمایش جدید موشکی کره‌شمالی، در یک مکالمه تلفنی که به گفته «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن 20 دقیقه طول کشیده است، بر انزوای هرچه بیشتر پیونگ‌یانگ تاکید کرده‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی ان.اچ.کی ژاپن، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در مورد مکالمه تلفنی خود با رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت: ژاپن و ایالات متحده موافقت کرده‌اند با همکاری جامعه بین‌المللی، بیشترین فشارها را بر کره‌شمالی وارد کنند. او گفت که دو کشور آمریکا و ژاپن بر اساس اتحاد قوی خود، قطعا با کره‌شمالی مقابله خواهند کرد و برای تغییر سیاست‌های پیونگ‌یانگ هر کاری می‌کنند. کاخ ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی هم اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در یک مکالمه تلفنی به «مون جائه‌این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی وعده داده است تحریم و فشار بیشتر بر کره‌شمالی وارد کند. ارتش کره‌جنوبی و آمریکا در حال اوضاع بررسی اوضاع هستند.

واکنش دومای روسیه

«موشک‌های جدید بالستیک کره‌شمالی تهدیدی برای امنیت جهانی است.» به گزارش ایسنا از ودوموستی، یوری شویتکین، معاون کمیته دومای روسیه گفت: اطلاعات منتشرشده در مورد راه‌اندازی موشک‌های جدید بالستیک در کره‌شمالی بسیار گیج‌کننده است و در مقابل کره‌جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا می‌توانند اقدامات متقابل داشته باشند. وی افزود: آزمایش موشک‌های جدید دوربرد بالستیک با برنامه‌های حل و فصل صلح‌آمیز شبه‌جزیره کره متناسب نیست و به حل آن کمک نمی‌کند. همچنین کنستانتین کاساچف، رئیس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه گفت: آزمایش موشک‌های جدید در کره‌شمالی می‌تواند نشانه‌های سرخوردگی این کشور از موضع آمریکا باشد. وی افزود: این یک واقعیت است که کره‌شمالی در دو ماه گذشته جامعه جهانی را تحریک نکرده است، در پیونگ‌یانگ به احتمال زیاد انتظار داشتند که غرب در ارزیابی‌های خود اقداماتی را برای کاهش محدودیت‌ها انجام دهد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. فرانتس کلینتسویچ، معاون شورای فدراسیون روسیه در امور دفاعی نیز گفت: این لفاظی‌ها همانند بسیاری از تلاش‌ها برای تحمیل مجازات، شرایط را سخت‌تر می‌کند. به گفته وی شروع جنگ آسان است اما خاتمه آن بسیار دشوار خواهد بود و هر شخص نظامی این موضوع را درک می‌کند. هیاتی پارلمانی متشکل از نمایدگان تمامی احزاب روسیه برای گفت‌و‌گو با مقامات کره‌شمالی در این کشور به سر می‌برد که رایزنی‌های آنان تا اول دسامبر ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما