محمد راستاد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: یکی از پیش فرضهای شکلگیری صنعت بانکرینگ در هر بندر، فراهم کردن زمینهها و زیرساختهای بندری بوده که بندر چابهار تاکنون فاقد این زیرساختها بوده ولی اکنون با توسعهای اتفاق افتاده و امکان پشتیبانی که وجود دارد، میتوان انتظار داشت فعالیتهای جدیدی همچون بانکرینگ هم در این بندر شکل بگیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: البته یکی از مقولات مهم در مسئله بانکرینگ قرار داشتن این فعالیت در مسیرهای پرتردد کشتیرانی است که طبیعتاً بندر چابهار میتواند به تناسب موقعیت خود نسبت به مسیرهای کشتیرانی که پیرامون آن وجود دارد، سهمی را از بازار بانکرینگ به خود اختصاص دهد.
وی خاطرنشان کرد: برای سرمایهگذاران بخش خصوصی به ویژه در زمینه بانکرینگ در حال حاضر شرایطی فراهم شده که میتوانند در بندر چابهار فعالیت داشته باشند و از سهم بانکرینگ در منطقه بخشی را به خود اختصاص دهند.
راستاد با اشاره به اینکه بانکرینگ احتیاج به اسکله دارد و اسکلههایی که ما در چابهار داریم کاربری کانتینری و کالای عمومی دارند، اضافه کرد: البته در پی توسعه بندر "شهید بهشتی" چابهار در حال حاضر کشتیهای بزرگ سوخترسان میتوانند وارد بندر شوند و از اینجا سوخت تامین کرده و یا بانکر را برای تحویل در دریا ببرند؛ بنابراین در حال حاضر این شرایط در بندر چابهار فراهم است که فعالیت بانکرینگ در آن آغاز شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یک شرکت سوئدی برای احداث تسهیلات دریافت مواد زائد از کشتیها در راستای کنوانسیونها و معاهدهنامههای بینالمللی مرتبط با حفاظت از محیط زیست موسوم به "مارپل" اعلام آمادگی کرده که مذاکره با این شرکت ادامه دارد و طرح اولیه از سوی شرکت ارائه شده که امیدواریم این سرمایهگذاری در بندر چابهار محقق شود.
وی با اشاره به اینکه میزان سرمایهگذاری این شرکت 30 میلیارد تومان تعیین شده، ادامه داد: یکی از رویکردهایی که این مجموعه شرکت سوئدی داشته این است که در کنار این پروژه بتواند فعالیت بانکرینگ را هم در این بندر شکل دهد. اگر قرارداد با شرکت سوئدی ظرف یک تا 2 ماه آینده نهایی شود، انتظار میرود طرح آنها حداکثر ظرف مدت 2 سال اجرایی شود.
انتهای پیام/
∎