رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: پس از زلزله کرمانشاه نابسامانی در توزیع کمکها وجود داشت، اما نجات مجروحان، امدادرسانی و حجم عملهای انجام شده در مناطق زلزلهزده یک رکورد بود.
به گزارش فارس، اسماعیل نجار در نوزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس که در مدرسه عصمت منطقه ۵ تهران برگزار شد، اظهار داشت: در دو هفته گذشته در کرمانشاه از نزدیک شاهد وضعیت مناطق زلزلهزده بودم و بر اساس نتایج بررسیها، ساختمانهایی که کوچکترین موارد ایمنی را رعایت کرده بودند، کسی در آن فوت نکرده بود اما سازههای بدون رعایت کیفیت، آسیب شدید دیده بودند.
وی افزود: به نظام مهندسی پیشنهاد کردم که مهندسان را به این مناطق بیاورند تا این ساختمانهای پایین آمده در مناطق زلزلهزده را ببینند.
نجار با بیان اینکه مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله خبر نمیکند و در چشم بههم زدنی شرایطی مثل آنچه در غرب کشور رخ داد، بروز میکند، اضافه کرد: آنچه در غرب کشور در حوزه امدادرسانی و کنترل شرایط پس از زلزله رخ داد، یک رکورد بود.
وی بیان داشت: ما در این مانورها باید یاد بگیریم که اولین نجات دهندهها، اعضای نجات یافته در هر خانواده هستند و با وجود اینکه پس از هر حادثه این چنینی نوک پیکان انتقاد به سوی سازمان مدیریت بحران کشور گرفته میشود، اما این سازمان تنها هماهنگ کننده و هدایت کننده است نه عامل؛ لذا اگر آموزشهای لازم داده شده باشد اولین امدادگر عضوی از اعضای خانواده هستند که سالم ماندهاند.
وی تصریح کرد: در حادثههایی همچون حادثه اخیر زلزله در غرب کشور، اگر کمکها نقدی باشد خیلی بهتر است چون گاهی برخی وسایل غیر ضرور هستند و جدا کردن کالاهای هدیه شده و رساندن آن هم سختتر است در حالی که هدیههای نقدی خیلی زودتر به کالای مورد نیاز تبدیل میشود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطر نشان کرد: جامعه باید آگاهی لازم را در مواجهه با مخاطرات داشته باشد و این گونه مانورها در این امر تاثیرگذار هستند.
مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش هم در ادامه گفت: در مدارس پرجمعیت، مانور زلزله عموماً برگزار میشود، اما مدارس کم جمعیت به دلیل کسری پُست سازمانی قادر به اجرای این مانور نیستند.
وی با طرح پرسش از دانشآموزان که در «مانور امروز چه چیزهایی آموختهاند؟»، اظهار داشت: انتظار داریم چند نکته از آموزشهای امروز را به خانواده هم منتقل کنید تا تأثیرگذاری این مانور افزایش یابد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اجرای سالی یکبار مانور زلزله کم است، اما مشاهده ۶ مانور در طول دوران تحصیل ۶ ساله متوسطه میتواند مفید و اثرگذار باشد ضمن اینکه این مانور یک روز درسی مدرسه را میگیرد که با توجه به حجم کتابهای درسی نمیتوان انتظار تعطیلی بیشتر را داشت و باید فکری برای حجم کتب درسی کرد.
∎
به گزارش فارس، اسماعیل نجار در نوزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس که در مدرسه عصمت منطقه ۵ تهران برگزار شد، اظهار داشت: در دو هفته گذشته در کرمانشاه از نزدیک شاهد وضعیت مناطق زلزلهزده بودم و بر اساس نتایج بررسیها، ساختمانهایی که کوچکترین موارد ایمنی را رعایت کرده بودند، کسی در آن فوت نکرده بود اما سازههای بدون رعایت کیفیت، آسیب شدید دیده بودند.
وی افزود: به نظام مهندسی پیشنهاد کردم که مهندسان را به این مناطق بیاورند تا این ساختمانهای پایین آمده در مناطق زلزلهزده را ببینند.
نجار با بیان اینکه مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله خبر نمیکند و در چشم بههم زدنی شرایطی مثل آنچه در غرب کشور رخ داد، بروز میکند، اضافه کرد: آنچه در غرب کشور در حوزه امدادرسانی و کنترل شرایط پس از زلزله رخ داد، یک رکورد بود.
وی بیان داشت: ما در این مانورها باید یاد بگیریم که اولین نجات دهندهها، اعضای نجات یافته در هر خانواده هستند و با وجود اینکه پس از هر حادثه این چنینی نوک پیکان انتقاد به سوی سازمان مدیریت بحران کشور گرفته میشود، اما این سازمان تنها هماهنگ کننده و هدایت کننده است نه عامل؛ لذا اگر آموزشهای لازم داده شده باشد اولین امدادگر عضوی از اعضای خانواده هستند که سالم ماندهاند.
وی تصریح کرد: در حادثههایی همچون حادثه اخیر زلزله در غرب کشور، اگر کمکها نقدی باشد خیلی بهتر است چون گاهی برخی وسایل غیر ضرور هستند و جدا کردن کالاهای هدیه شده و رساندن آن هم سختتر است در حالی که هدیههای نقدی خیلی زودتر به کالای مورد نیاز تبدیل میشود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطر نشان کرد: جامعه باید آگاهی لازم را در مواجهه با مخاطرات داشته باشد و این گونه مانورها در این امر تاثیرگذار هستند.
مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش هم در ادامه گفت: در مدارس پرجمعیت، مانور زلزله عموماً برگزار میشود، اما مدارس کم جمعیت به دلیل کسری پُست سازمانی قادر به اجرای این مانور نیستند.
وی با طرح پرسش از دانشآموزان که در «مانور امروز چه چیزهایی آموختهاند؟»، اظهار داشت: انتظار داریم چند نکته از آموزشهای امروز را به خانواده هم منتقل کنید تا تأثیرگذاری این مانور افزایش یابد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اجرای سالی یکبار مانور زلزله کم است، اما مشاهده ۶ مانور در طول دوران تحصیل ۶ ساله متوسطه میتواند مفید و اثرگذار باشد ضمن اینکه این مانور یک روز درسی مدرسه را میگیرد که با توجه به حجم کتابهای درسی نمیتوان انتظار تعطیلی بیشتر را داشت و باید فکری برای حجم کتب درسی کرد.