شناسهٔ خبر: 22768395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

آزمایش دوربردترین موشک قاره پیمای کره شمالی

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: تحریم ها و تهدیدات روزافزون آمریکا علیه کره شمالی با اعزام پیشرفته ترین جنگنده ها، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی های هسته ای به شبه جزیره کره، سرانجام «پیونگ یانگ» را وادار به واکنشی تند به این اقدامات، با آزمایش و شلیک قدرتمند ترین و دوربردترین موشک بالستیک قاره پیمای خود کرد.
در همین راستا، منابع رسانه ای از آزمایش و شلیک دوربردترین موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی خبر دادند؛ موشکی که به اذعان برخی مقامات نظامی جهان، از تکنولوژی بالایی برخوردار است و قادر به هدف قرار دادن تمامی خاک آمریکاست.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در این رابطه اعلام کرد: ساعاتی پس از دریافت سیگنال‌های هشدارآمیز توسط ژاپنی‌ها، کره شمالی موشک بالستیک قاره پیمای جدیدی را شلیک کرد.همزمان، خبرگزاری کره شمالی نیز با صدور اطلاعیه ای، آزمایش موشکی «پیونگ یانگ» را تایید و اعلام کرد: این آزمایش با دستور «کیم جونگ اون»، رهبر این کشور و با موفقیت انجام شده است.
کره شمالی بر اساس این اطلاعیه اعلام کرد که این موشک توانایی هدف قرار دادن تمامی ایالت های اصلی آمریکا را دارد.این بیانیه می افزاید: ما به این نتیجه رسیده ایم برای حفاظت و حراست از کشور خود باید فرایند سلاح های هسته ای خود را تکمیل کنیم. کره شمالی همچنین اعلام کرد که در صدد تشکیل و تکمیل واحد هسته ای خود برای بازدارندگی است.
تلویزیون رسمی کره شمالی نیز بخشی از متن فرمان شلیک موشک بالستیک از سوی رهبر کره شمالی را منتشر کرد.این آزمایش موشکی، بعد از گذشت۷۵ روز از آخرین آزمایش موشکی این کشور انجام شد.در همین حال، سفارت کره شمالی در مسکو در خصوص تازه‌ترین آزمایش موشکی «پیونگ‌یانگ » اعلام کرد: تا زمانی که منافع کشورش زیر پا گذاشته نشود، تحولات نیروهای راهبردی کره شمالی تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.
شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» نیز درباره ارتفاعی که موشک بالستیک قاره پیمای تازه کره شمالی به آن رسیده است، اعلام کرد:موشک پرتاب شده اخیر کره شمالی ۱۰ برابر بالاتر از مداری که ایستگاه بین المللی فضایی (ISS) در آن قرار دارد، فراتر رفته است.فاصله ایستگاه بین المللی فضایی موسوم به( ISS)که هم اکنون شش فضانورد در آن مستقر هستند، در فاصله متغیر ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتری از زمین قرار دارد.
شبکه تلویزیونی «سی ان ان» نیز گزارش داد که این موشک توانست به ارتفاع چهار هزار کیلومتری رسیده و پس از طی مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر بصورت افقی در جنوب دریای ژاپن به آب افتد.
شبکه «ای بی سی نیوز» نیز درباره این موشک گزارش داد: این موشک که «هاوسانگ-۱۵ » نام دارد قوی ترین و دوربردترین موشک بالستیک قاره پیمایی است که تاکنون کره شمالی آن را پرتاب کرده است. همچنین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد موشکی که کره شمالی در سواحل شرقی خود آزمایش کرد، یک موشک بالستیک قاره پیما بوده است.از سویی، برخی تحلیلگران نیز گفتند که این موشک احتمالا ۱۳ هزار کیلومتر بُرد داشته و می تواند تمامی خاک ایالات متحده را هدف بگیرد.
واکنش های بین المللی
آزمایش تازه موشکی کره شمالی، با واکنش و محکومیت های بین المللی همراه شد. در این رابطه، «آنتونیوگوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد و آن را ناقض قطعنامه های شورای امنیت دانست. گوترش همچنین از کره شمالی خواست تا از هر گونه اقدام تنش زا و برهم زننده ثبات در شبه جزیره کره خودداری کند.
«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا نیز آزمایش جدید موشکی کره شمالی را قویا محکوم کرد و از جامعه بین المللی خواست تا فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود را علیه پیونگ یانگ افزایش دهند.
«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوریخواه آمریکا نیز در پی آزمایش موشکی اخیر کره شمالی به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: اگر وضعیت تغییر نکند، ما به سرعت به سوی جنگ با کره شمالی پیش می رویم.همچنین کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که به دنبال آزمایش موشکی جدید کره شمالی، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در یک مکالمه تلفنی به «مون جائه این»، رئیس جمهوری کره جنوبی وعده داده است تا تحریم و فشارهای بیشتری بر کره شمالی وارد کند.
سران ژاپن و کره جنوبی نیز اعلام کردند که دیگر اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی را تحمل نمی کنند.رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین از «شی جینپینگ»، همتای چینی خود درخواست کرد نقشی فعال‌تر در جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی داشته باشد.
همچنین، ارتش کره جنوبی در پاسخ به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، اقدام به پخش مستقیم رزمایش موشکی در مرزهای دو کره کرد.بنا بر اعلام رسانه های کره جنوبی، نیروی هوایی و دریایی ارتش این کشور در اقدامی تلافی جویانه، اقدام به شلیک آزمایشی موشک های خود در مناطق مرزی دو کشور کردند.از طرفی، رهبران آمریکا و ژاپن نیز به دنبال آزمایش جدید موشکی کره شمالی، در یک مکالمه تلفنی که به گفته «شینزو آبه»، نخست وزیر ژاپن ۲۰ دقیقه طول کشید، بر انزوای هرچه بیشتر «پیونگ یانگ» تاکید کردند.
از سوی دیگر، روسیه نیز تازه ترین آزمایش موشکی کره شمالی را یک اقدام تحریک آمیز خواند.«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس خبری گفت: تازه ترین آزمایش موشک بالستیک بین‌قاره‌ای کره شمالی موجب تشدید تنش‌های بیشتر در منطقه می‌شود و تمامی طرفین درگیر را از رسیدن به نقطه‌ آغاز رفع بحران شبه‌جزیره کره دور می‌کند.همچنین«یوری شویتکین»، معاون کمیته دومای روسیه گفت: موشک‌های جدید بالستیک کره شمالی تهدیدی برای امنیت جهانی است.
«گنگ شوآنگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز نگرانی عمیق این کشور را درباره آزمایش موشکی کره شمالی بیان داشت و خواستار گفتگو برای حل بحران شبه جزیره کره شد.همچنین «زیگمار گابریل»، وزیر خارجه آلمان، شلیک موشک بالستیک کره شمالی را محکوم کرد و گفت: سفیر کره شمالی را برای این اقدام، فرا خواهد خواند.فیلیپین نیز آزمایش موشکی جدید کره شمالی را که توانایی برخورد به هر نقطه از خاک آمریکا را دارد، محکوم کرد.

نظر شما