شناسهٔ خبر: 22766725 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

دکتر صالحی‌: توجه به عناصر هویتی در برگزاری‌ جشنواره‌های‌ هنری فجر ضروری است

صاحب‌خبر -
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با معاون امور هنری، مدیران کل این معاونت و دبیران جشنواره‌های هنری فجر بر توجه به عناصر هویتی در برگزاری جشنواره های فجر تاکید کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست مدیران کل معاونت امور هنری و دبیران جشنواره‌های هنری فجر شامل جشنواره تئاتر، تجسمی، موسیقی و مد و لباس ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه فعالیتی خود، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو در برگزاری این جشنواره ها را برشمردند.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست گفت: در حال حاضر شاهد تغییرات قابل توجهی در فضای هنری کشور از لحاظ کمی و کیفی به ویژه در استان ها هستیم.وی افزود: همچنین در ۴ سال گذشته در برگزاری جشنواره‌ها، عناصر هویتی شکل گرفته است و توجه به مضمون، فرم و … مشهود است و مسیر رو به جلویی را در پیش داریم.
صالحی با اشاره به تاریخ کهن کشورمان ادامه داد: عدم توجه به عناصر هویتی برای ما که کشوری با سابقه و صبغه هنری و فرهنگی هستیم، اتفاقی تلخ است. بنابراین توجه به عناصر هویتی ضروری است.وی گفت: برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری فجر امسال در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است و امیدوارم در این زمینه فصل تازه ای به وجود آید.
صالحی در ادامه با تاکید بر قابلیت مفاهمه و تاثیر آن در برگزاری جشنواره فجر گفت: برگزاری جشنواره‌های فجر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جهات مختلفی دارای اهمیت است. بنابراین نمی توان صرفا آن ها را یک رویداد تلقی کرد.
وی در عین حال تصریح کرد: اگر گستره ارتباط این جشنواره ها و موضوعات آن را با این وزارتخانه در نظر بگیریم دامنه وسیعی از مشارکت کنندگان و مخاطبان را به دست می‌آوریم که توجه به آن ها ضروری است.صالحی ادامه داد: در این جشنواره‌ها از طریق فضای حقیقی و مجازی تاثیرات بسیاری بر فضای اجتماعی گذاشته می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به تعداد جامعه مخاطبان این جشنواره ها، می توان به سرمایه گذاری در این حوزه توجه بیشتر داشت. این وزارتخانه با برگزاری این جشنواره ها در واقع میزبان انبوهی از مخاطبان عام و خاص است که با توجه به فراز و نشیب های دوره های گذشته باید با نگاهی جدید حرکت رو به جلو داشته باشد.
وی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی فرهنگی در حوزه بین الملل گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حجم وسیع و قابل توجهی در حوزه دیپلماسی فرهنگی با محوریت فرهنگ و هنر در زمینه های مختلف از جمله سینما، کتاب، هنرهای تجسمی و نمایشی، موسیقی، مد و لباس و … دارد که در حوزه های دیپلماسی خارجی ما، توجه بیشتری بر نقش تاثیرگذار دیپلماسی فرهنگی باید صورت بگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: از طریق دیپلماسی فرهنگی که شامل فرهنگ و هنر می شود می توان خطر تهدیدها و تحریم های جامعه بین المللی نسبت به کشورمان را نیز کاهش داد.
وی در ادامه تاکید کرد: آیین‌نامه‌های جشنواره ها باید به نحوی باشد که قابلیت مفاهمه را فراهم کند. زیرا با این اقدام زمینه های تفاهم و اقناع ایجاد می‌شود و به ما نیز کمک می‌کند تا در برگزاری جشنواره‌ها، منطق‌مان قابل دفاع تر باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم افزود: در برگزاری این جشنواره ها منطق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحاظ ارتباط با جامعه مخاطب و مشارکت کننده باید روشن باشد. اهداف و رویکردهای خود را باید بازخوانی کنیم تا بتوانیم در پایان برگزاری آن ها، ارزیابی روشنی ارایه دهیم.
در ادامه این نشست علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت های این معاونت در بخش های مختلف هنری، گزارشی از مجموعه اقدامات این معاونت در قالب جشنواره های هنری فجر از جمله هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی و مد و لباس ارائه داد.

نظر شما