شناسهٔ خبر: 2276113 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

زیدا قدرت را به رئیس جمهور جدید بورکینافاسو تحویل داد

یکی از فرماندهان ارتش بورکینافاسو قدرت را به طور رسمی به میشل کافاندو، رئیس جمهور موقت این کشور تحویل داده است.

صاحب‌خبر -

یکی از فرماندهان ارتش بورکینافاسو قدرت را به طور رسمی به میشل کافاندو، رئیس جمهور موقت این کشور تحویل داده است.

این اتفاق در حالی روی داد که ارتش بعد از برکناری بلز کومپائوره، رئیس جمهور سابق این کشور چندین هفته کنترل کشور را در اختیار داشت.

سرهنگ دوم یاکوب ایزاک زیدا روز جمعه (۳۰ آبان) پرچم بورکینافاسو را در حضور جمعی از مردمی که در یکی از ورزشگاه‌های شهر اوآگادوگو، پایتخت این کشور گرد هم آمده بودند به کافاندو تقدیم کرد. زیدا روز چهارشنبه به عنوان نخست وزیر جدید کشور منصوب شده بود.

کافاندوی ۷۲ ساله که وزیر خارجه پیشین بورکینافاسو و سیاستمداری کهنه کار است متعهد شد عدالت را در این کشور غرب آفریقا اجرا کند.

کافاندو گفت: «ما با تمام افرادی که عدالت را زیر پا گذاشته‌اند و فکر می‌کنند که می‌توانند سرمایه‌های عمومی را به جیب بزنند، تسویه حساب می‌کنیم. پیام مردم واضح است و ما آن را شنیده‌ایم. بی عدالتی، آشوب و فساد ممنوع.»

ارتش بورکینافاسو به همراه گروه‌های مذهبی و سنتی در ۱۷ نوامبر کافاندو را منصوب کردند تا هدایت انتقال قدرت در این کشور از ارتش به دولتی غیرنظامی را انجام دهد.

ارتش بورکینافاسو بعد از استعفای کومپائوره که تقریبا ۳۰ سال قدرت را در دست داشت، قدرت در این کشور را در اختیار گرفت.

رئیس جمهور پیشین بعد از دو روز تظاهرات گسترده علیه تلاشش برای تغییر قانون اساسی جهت تمدید حاکمیت خود برای پنجمین دوره، مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. کومپائوره برای نخستین بار قدرت را در جریان کودتایی در سال ۱۹۸۷ به دست گرفت و در چهار انتخابات بعدی پیروز شد.

زیدا در ۱۵ نوامبر قانون اساسی را که بعد از برکناری کومپائوره به حالت تعلیق در آمده بود، دوباره برقرار کرد.

زیدا گفت حالت تعلیق رفع شد «تا امکان اجرای فرایند انتقال غیرنظامی قدرت که هم اکنون در حال انجام است را میسر سازد.»

م ع/م ح

نظر شما