شناسهٔ خبر: 2272692 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

افتتاح قطعه يک آزادراه تهران - شمال تا 2 سال ديگر

صاحب‌خبر -

وزير راه و شهرسازي از برنامه‌ريزي براي ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال توسط بنياد مستضعفان و وزارت راه خبر داد و اعلام کرد: قطعه اول اين آزادراه تا دو سال ديگر تکميل و افتتاح مي‌شود.

به گزارش ايسنا، عباس آخوندي که همراه معاون اول رئيس جمهور و رئيس بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي از روند ساخت قطعه يک آزادراه تهران - شمال بازديد کرد، گفت: ساخت آزادراه تهران - شمال از زمان دولت دوم آقاي هاشمي مورد توجه بوده است که با طول 121 کيلومتري خود موجب کاهش 66 کيلومتري مسير، افزايش ايمني، صرفه جويي در مصرف سوخت و موجب آسايش مسافران مي شود.

آخوندي با اشاره به اينکه آزادراه تهران - شمال با توجه به گران قيمت بودن آن سه دوره حيات داشته است که امروز براي بار سوم اين پروژه با رستاخيز جديد مواجه شده است، توضيح داد: اين پروژه چهار قطعه دارد که قطعه اول به طول 32 کيلومتر موجب کاهش بيش از 60 کيلومتر از مسير مي شود و بيشترين صرفه جويي در مصرف انرژي را در پي دارد. اين قطعه در حال حاضر بيش از 47 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر لزوم برنامه ريزي براي ساخت قطعات دو و سه اظهار کرد: افزايش ظرفيت جاده چالوس مورد نياز منطقه است و اين برنامه همزمان با عمليات ساخت آزادراه اجرايي مي شود.وي افزود: قطعه چهار آزادراه تهران - شمال که در دولت قبل با اصرار زير بار ترافيک رفته است، 93 درصد پيشرفت فيزيکي دارد که بايد براي تکميل آسفالت، خروجي ها و ايمن سازي آن اقدام لازم صورت گيرد و انجام کامل اين پروژه در دستور کار قرار دارد.آخوندي گفت: نياز داريم براي حفظ باغات کن در تهران تدبير داشته باشيم و اين موضوع در دستور کار شوراي عالي شهرسازي و معماري قرار دارد تا از دستبرد به باغات کن که براي حفظ آن نياز به عزم جدي وجود دارد؛ جلوگيري شود.وي اظهار کرد: بر اساس برآورد، روزانه 25 هزار بار ترافيکي از خروجي آزادراه، وارد چالوس مي شود که نحوه توزيع اين ترافيک مهم است و از بنياد مستضعفان با توجه به اينکه پروژه را به صورت «طراحي، ساخت و اجرا» در دست دارد، در خواست مي کنيم که در اين موارد تجديد نظر کند.

آخوندي ادامه داد: تفکيک ترافيک باري و سواري در اين مسير به علت اينکه نزديک ترين محور اتصال درياي شمال به خليج فارس است بايد مورد توجه قرار گيرد تا ايمني لازم تامين شود.

وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: مردم 18 سال مرتب خبرهايي در مورد اين پروژه شنيده اند و برآوردها اين است که با قيمت هاي فعلي تکميل اين آزادراه نزديک به 10 هزار ميليارد تومان هزينه دارد که شامل هزار ميليارد تومان در قطعه يک، 8500 ميليارد تومان در قطعات دو و سه و 30 ميليارد تومان براي تکميل قطعه چهارم لازم است که هزينه افزايش ظرفيت جاده چالوس نيز هزينه هايي را در بر دارد.

وي ابراز کرد: آزادراه تهران - شمال پروژه اي گران قيمت است و تاکنون فراز و نشيب هايي را پشت سر گذاشته و براي اينکه تعهد بي جا نداشته باشيم اولويت ما تکميل قطعه يک، افزايش ظرفيت جاده چالوس و تکميل قطعه چهار است و ساخت قطعات دو و سه در برنامه قرار دارد.

آخوندي با خوش بيني نسبت به ورود رئيس بنياد مستضعفان به اين پروژه که سابقا وزير راه و ترابري بوده و به توسعه راه ها علاقه مند است، گفت: اميدوارم توجه شخصي وي موجب تسريع در اجراي اين پروژه شود.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به لزوم توسعه جدي خروجي هاي تهران و گزارش اين وزارتخانه در هيات وزيران يادآور شد: روزانه 110 هزار تردد در مسير کرج به قزوين تردد دارند که بيش از دو برابر ظرفيت آن است. همچنين در محور قم روزانه 50 هزار تردد صورت مي گيرد و محورهاي فيروزکوه و هراز و جاده امام رضا در وضعيت فوق العاده سنگين از لحاظ ترافيک قرار دارند و در ايامي در سال با راه بندان مواجه مي شويم.

وي تاکيد کرد: چاره اي نداريم تا قسمتي از ترافيک جاده ها را به ريل منتقل کنيم و مسيرهايي که روزانه بيش از 100 هزار تردد دارند از نظر ترافيک ريلي مقرون به صرفه خواهند بود اگرچه نياز به سرمايه گذاري سنگيني دارد.

وزير راه و شهرسازي اعلام کرد: براي تکميل قطعه يک، تفاهم نامه اي بين وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان انجام شده و با پيمانکار چيني تجديد قرارداد شده است که کار ساخت پل ها و تونل ها را به اتمام برسانند و بقيه کار توسط پيمانکاران ايراني انجام شود.

آخوندي در ادامه اعلام کرد: تلاش بر اين است که تمام کف اين جاده به صورت بتن غلتکي با استفاده از فناوري هاي نوين با رويه اي از قير که کاهش صدا را در پي دارد اجرا شود.وي افزود: يکي از مباحث مهم خروجي آزادراه در تهران حفظ باغات کن و کنترل و توزيع ترافيک در چالوس است که اميدواريم با کمک شريک پروژه (بنياد) بتوانيم فضايي جديد و فصلي جديد را در اجراي اين پروژه داشته باشيم.

نظر شما